Walle-laitteilla turvallista ja vaivatonta sähköautojen lataamista taloyhtiöille

Facebook
08.03.2024 | Rakentaminen

Walle-latauslaitteisiin on nyt mahdollista liittää eParking-palvelu, jonka avulla sähköauton lataamisen tunnistautuminen, sähkönkulutuksen seuranta ja laskutus hoituvat taloyhtiössä vaivattomasti.

eParking-palvelu on tarkoitettu pysäköintialueille, joilla on etähallittavia sähköautojen latausasemia ja autojen lämmitysrasioita. Walle-latauslaitteiden valikoimassa on taloyhtiöiden tarpeisiin erinomaisesti sopiva Walle64T-malli, jossa on Type2-latauspistorasian lisäksi suko-pistorasia autojen lämmittimiä varten.

– eParking-palvelu on käytössä tällä hetkellä Walle64T ja Walle13S -laitteilla, kertoo tuotepäällikkö Tomi Mäkinen Walle-latureita valmistavasta Trafomic Oy:sta.

Walle13S antaa lataustehoa maksimissaan 3,6 kW ja 64T puolestaan maksimissaan 22 kW.

Kotimaista laatua

Sekä Walle-latauslaitteet että eParking-järjestelmä ovat kotimaisia tuotteita. Walle-laturit valmistaa vankalla 40-vuotisella sähkötekniikan kokemuksellaan raisiolainen Trafomic Oy. eParking-palvelun takana on tamperelainen pysäköinnin hallintaan erikoistunut ohjelmistotalo IGL-Technologies Oy.

– Ottaessaan eParking-laskutuspalvelun käyttöön taloyhtiö tekee sopimuksen IGL:n kanssa. Trafomic puolestaan toimittaa latauslaitteet, kiteyttää Tomi Mäkinen. Itse asennuksesta huolehtii sähköasennusliike.

Kaikki Walle-latauslaitteet ovat suunniteltu kestämään Suomen olosuhteet. Latauslaitteet ovat metallikoteloon tehtyjä ja erityisen kestävän laitteesta tekee rosterista valmistetut kannen osat. Walle-latauslaitteita saa sekä tolppa- että seinäkiinnitteisinä. Laturit ovat myös korjattavissa kaikilta osin.

– Walle13S ja 64T -latureiden lisäksi markkinoille on tulossa muitakin laskutusjärjestelmiin yhteensopivia malleja. Walle64T-mallista on tulossa kahdella latauspistorasialla varustettu versio, jolloin kaksi autopaikkaa voivat hyödyntää samaa laturia.

Helppokäyttöinen ja monipuolinen eParking-laskutusjärjestelmä

– Taloyhtiössä eParking-järjestelmään luodaan kullekin käyttäjälle oma paikka. Käyttäjä voi eParking-puhelinsovelluksella hallita autonsa lataamista tai lämmittämistä. eParking on aina ajan tasalla siitä, kuka käyttäjä on milloinkin sähköä käyttänyt ja miten paljon. Sähkön käytöstä voidaan näin laskuttaa kulutuksen perusteella ja automaattisesti, Mäkinen kuvailee.

eParkingilla on jo yhteensä 65 000 hallinnoitua latauslaitetta Suomessa. eParking-hallinnoitua latausasemaa voidaan hyödyntää myös julkisena tai puolijulkisena latausasemana, jonka kautta sen käyttöastetta voidaan nostaa. Taloyhtiö voi päättää käyttämänsä hinnoittelun taloyhtiön ulkopuolisten latausten osalta.

– eParking laskuttaa palvelustaan ainoastaan laturikohtaista kuukausimaksua, latausmäärät eivät vaikuta siis hinnoitteluun. Käyttäjien tarvitsee vain ladata älypuhelinapplikaatio, jonka kautta latauspisteitä voidaan hyödyntää. Latauspisteen laskutusta voidaan määritellä kunkin talouden käyttötarpeen mukaan, koska kaikilla osakkailla ei välttämättä ole sähköautoja. eParking on yksinkertainen ja luotettava laskutusjärjestelmä, jota käytännössä ihan kuka tahansa oppii käyttämään ilman ongelmia, Mäkinen vakuuttaa.

Helposti asennettavat latausratkaisut

Walle-latureiden asennettavuus on erittäin helppoa. Walle eParking yhteensopivat latauslaitteet ovat helposti ketjutettavissa, niissä on valmiiksi tarvittavat vikavirtasuojat ja latausasemassa on kytkentää varten erillinen pohja ja pikaliitin itse latausasemaa varten.

– eParking-järjestelmän käyttöönotto tehdään älypuhelimen kautta, jolloin määritellään laitteen käyttäjät. Jos taloyhtiö haluaa päivittää esim. 13S-mallin nopeampaan 64T-malliin, se käy yhtä helposti, mikäli kaapelointi on tehty suuremmat lataustehot silmällä pitäen ja taloyhtiön sähkökeskus kestää suuremmat kuormat.

– Koska latureiden asennus on mietitty mahdollisimman helpoksi, ylimääräisiltä sähköasennuskustannuksilta voidaan välttyä, Mäkinen mainitsee.

Älykästä kuormanhallintaa

Laskutuspalvelun lisäksi eParking mahdollistaa älykkään kuormanhallintajärjestelmän, joka säätelee latauskentällä olevien latauslaitteiden käyttämiä tehoja, estäen parkkipaikan sulakkeen ylittymisen.

Kuormanhallinta on laskennallinen, joka perustuu tehtyyn latauskentän konfiguraatioon.

Projektin kokonaiskustannus kannattaa selvittää etukäteen

– Latauslaitetarjontaa on markkinoilla paljon ja hinta kulkee yleensä käsikädessä laadun kanssa. Kannattaa valita luotettava toimija, jolla on hyvä laskutuspalvelujärjestelmä sekä referenssejä erityisesti Suomen haastavista olosuhteista. Kotimaisen valmistajan kanssa asiointi on myös helppoa ja nopeaa.

– Ennen projektin käynnistämistä taloyhtiön on hyvä huomioida kokonaiskustannus. Projektikartoituksen voi tilata esim. paikalliselta energialaitokselta tai sähköurakoitsijalta, Mäkinen opastaa.

Turvallisuus ennen kaikkea

Tomi Mäkinen muistuttaa, että sähköautojen lataamiseen tarkoitettu laadukas latauslaite on turvallinen valinta, koska kauan kestävä lataaminen tavallisesta suko-pistorasiasta suurella kuormituksella on iso riski.

– Pistorasian nimellisvirraksi voi olla merkittynä vaikka 16 ampeeria, mutta se tarkoittaa hetkellistä kuormitusta. Yli 8 A:n ottaminen pitkäkestoisesti tavallisesta pistorasiasta saattaa aiheuttaa tulipaloriskin. Pistorasia lämpenee voimakkaasti. Vakuutusyhtiöt tällä hetkellä kovasti miettivät, miten suko-lataamiseen suhtautuvat.

Latauspaikka kiinnostaa asunnonostajaa

Sähköauton latausmahdollisuus vaikuttaa myös asuntokauppaan. Uudellamaalla on eniten sähköautoja Suomessa, ja kaupungeissa taloyhtiömuotoinen asuminen on yleisin ratkaisu.

– Sähköauton latausmahdollisuus vaikuttaa siihen, onko asuntokohde kiinnostava vai ei. Kysyntää lisää, jos taloyhtiössä asia on hoidettu järkevästi ja latauslaitteet ovat kunnolliset, Mäkinen arvioi.

Mäkinen rohkaisee ottamaan yhteyttä Trafomiciin, vaikka sähköautojen latausratkaisun miettiminen olisi vielä alkutekijöissään.

– Kannattaa valita mahdollisimman yksinkertainen latauslaitteisto ja laskutusjärjestelmä sekä hyvä kuormanhallintajärjestelmä. Näiden avulla voidaan välttyä ongelmilta, Mäkinen summaa loppuun.

Walle-latauslaitteisiin on tulossa OCPP-rajapinta, joka mahdollistaa jatkossa myös kolmannen osapuolen laskutusjärjestelmien hyödyntämisen.

wallelaturit.fi | Instagram | Facebook

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia