Elpac tekee turvallisia ja toimivia ympäristöjä ihmiselle

Elpacin myyjät haluavat auttaa asiakkaitaan sopivan tuotteen valinnassa. Kuvassa Vantaan toimipisteen myyjiä.
Elpacin myyjät haluavat auttaa asiakkaitaan sopivan tuotteen valinnassa. Kuvassa Vantaan toimipisteen myyjiä.
01.03.2024 | Teollisuus

Turvallinen tekeminen vaatii monessa tapauksessa turvallisuutta parantavia apuvälineitä ja järjestelmiä. Teollisissa ympäristöissä turvallisuutta voivat parantaa mm. erilaiset törmäyssuojatuotteet, teollisuuspeilit tai alueen ajonopeutta rajoittavat tuotteet. Kehittyneemmät turvajärjestelmät kykenevät tiedottamaan alueella liikkuvia toisistaan, jolloin vahingoilta voidaan aiempaa suuremmalla todennäköisyydellä välttyä.

– Tavoitteenamme on varmistaa turvalliset ja toimivat ympäristöt ihmiselle, liittyen kaikenlaiseen tekemiseen. Lähes jokaisessa teollisuusyrityksessä on erilaisia turvallisuuspuolen mittareita, joiden kautta kerätään tietoja, läheltä piti -tilanteista ja onnettomuuksista. Meidän tuotteilla pyritään siihen, ettei näitä läheltä piti -tilanteita pääsisi syntymään, Elpacin myyntipäällikkö Harri Kemppinen toteaa.

Jotta löydettäisiin parhaat mahdolliset ratkaisut kuhunkin suojattavaan kohteeseen, tarvitaan kohteeseen tutustumista sekä vuoropuhelua asiakkaan kanssa. Perinteisesti koneiden ja laitteiden lähiympäristöjen henkilösuojausta on toteutettu erilaisilla teräksestä valmistetuilla törmäyssuojatuotteilla.

– Esimeriksi meidän SlowStop -tuoteperhe soveltuu niin kiinteän omaisuuden kuin työtä tekevien ihmistenkin suojaukseen. Tarjolla on hyvin monipuolisia ja törmäystestattuja tuotteita. Näiden lisäksi on tarjolla niinkin yksinkertaisia turvatuotteita kuin liikenne- ja teollisuuspeilit, Kemppinen mainitsee.

Liikenne- ja teollisuuspeilin funktiona on nähdä jonkin kulman taakse tai kohteen ylä- tai alapuolelle, kohteen olosuhteista riippumatta. Kemppisen mukaan kannattaakin harkita huurtumattomia tai huurtumattomia ja jäätymättömiä peilejä, jotka toimivat olosuhteista riippumatta.

Pääsynhallintaan perustuvat turvajärjestelmät

Elpacilta löytyy tietämystä ja asiantuntemusta teollisuus- ja logistiikkaympäristöjen turvallisuudesta sekä niihin yksilöllisesti räätälöidyistä turvajärjestelmistä. Erityisesti nämä soveltuvat tilanteisiin, joissa ihmiset ja koneet työskentelevät lähekkäin ja alueelle olisi saatava molempia osapuolia tiedottava varoitusjärjestelmä. Henkilöliikenteen erottamiseen trukki- ja ajoneuvoliikenteestä käytetään moduulirakenteisia kaiteita ja magneettilukittuja portteja, jotka aukeavat vasta kun kulkeminen on turvallista. Lisäksi tarjolla on antureihin perustuvia liikennevaloja, lattiaan heijastettuja varoituksia sekä suojateitä. Vaarallisiin nurkkapaikkoihin on tarjolla myös kulmavaroitusjärjestelmä, joka reagoi vain oikeissa vaaratilanteissa.

– Varoitusjärjestelmän ajatuksena on, että alueella liikkuvat osapuolet ovat tietoisia toisistaan ja vaaratilanteet pystyttäisiin tätä kautta välttämään. Järjestelmät perustuvat pääasiassa anturiteknologialla havaitsemiseen ja osapuolille tapahtuvaan automaattiseen tiedottamiseen. Tieto välittyy mm. konekuskeille, mikäli työkonealueelle tulee ihminen ilman työkonetta ja sama juttu jos työkone menee alueelle, missä työkoneet eivät tavallisesti liiku. Uskon, että oikeanlainen järjestelmä järjestyy, Kemppinen esittelee.

SlowStop on monella tapaa edistyksellinen tuoteperhe

– Jos ajatellaan perinteisiä jäykkiä lattiaan kiinnitettäviä laipallisia teräspollareita tai suojakaaria, mahdollisessa törmäystilanteessa ne vääntyvät heti aika epäsiistin näköisiksi, jolloin tuote on usein vaihdettava uuteen. Mikäli pollari tai suojakaari on niin luja, ettei se väänny, törmäys korkkaa sen helposti irti lattiasta. Mistä syntyy tietenkin kustannuksia sekä pollarin hankintaan että sen asentamiseen ja lattian korjaukseen liittyen.

SlowStop-pollari antaa Kemppisen mukaan hieman periksi, kun ajoneuvo osuu siihen.

– SlowStop-pollari antaa vähän myöten ja absorboi törmäysenergiaa, jolloin se ei juuri vaurioita itse tuotetta tai siihen törmäävää ajoneuvoa. Samalla teknologialla voidaan toteuttaa myös pidempiä aitaratkaisuita. Pollari palautuu törmäyksen purkauduttua alkuperäiseen asentoonsa.

SlowStop-törmäyskaide asennettuna SlowStop-pollareihin.

Kemppinen kertoo, että SlowStop-pollari on toteutettu teräksestä ja sen juuressa on erityinen joustomekanismi, joka antaa tietyn verran myöden ja pysäyttää ajoneuvon.

SlowStop-pollareita on saatavilla eri kestoluokituksilla. Esim. SlowStopin ensimmäinen luokka pysäyttää kolmen tonnin painoiset ajoneuvot, jotka kohtaavat pollarin maksimissaan nopeudella 5,3 km/h. Kolmannen luokan pollari pysäyttää puolestaan 10-tonnin painoiset ajoneuvot, jotka törmäävät pollariin maksimissaan nopeudella 5,8 km/h.

SlowStop-pollarit on asennettava valmistajan ohjeiden mukaisilla kiinnitystarvikkeilla, että valmistajan myöntämä takuu aktivoituu. Vaaditut kiinnitystarvikkeet toimitetaan asiakkaalle materiaalien mukana.

– Kunnossapidon ammattilaiset pystyvät kyllä tekemään asennuksen omatoimisesti, mutta toki siinä pitää olla huolellinen, Kemppinen toteaa.

Apuna oikeiden turvallisuusratkaisuiden löytämisessä

– Pyrimme havainnollistamaan asiakkaalle, miten tuotteet toimivat käytännössä. Todennäköisesti yhtiöiden sisällä on jo saatettu keskustella ratkaisutarpeista, ja jos satumme olemaan paikan päällä, voimme turvallisuuskierroksen aikana ehdottaa asiakkaalle sopivia suojausratkaisuita, Kemppinen toteaa.

Liikennemerkit ja opasteet

Elpac valmistaa monipuolisesti myös erilaisia opasteita ja liikennemerkkejä. 1.2.2024 tapahtuneen yritysfuusion kautta Elpaciin sulautui Suomen vanhin virallisia liikennemerkkejä valmistanut Masterkilpi. Masterkilpi ehti toimia muutaman vuoden ennen yritysfuusiota Elpacin tytäryhtiönä.

– Liikennemerkkien lisäksi olemme toteuttaneet teollisuuslaitoksille erilaisia infotauluja sekä pelastustieopasteita. Meiltä löytyy omat liikennemerkkitulostimet, silkkipainot sekä tasotulostimet. Tuoterepertuaarimme on siis varsin laaja, käsittäen myös tarrat ja konekilvet, Kemppinen kertoo.

Mikäli jotain asiakkaan hakemaa tuotetta ei Elpacin valikoimista löydy, sellainen voidaan kuitenkin todennäköisesti valmistaa.

– Elämä on opettanut, että jos asiakkaan kysymää tuotetta ei löydy, keskustelemme tuotannon kanssa ja katsomme, että olisiko sellainen mahdollista toteuttaa.

Elpacin omaan valmistukseen kuuluu mm. tarroja, opastekylttejä sekä virallisia liikennemerkkejä.

Nopeuden rajoittamiseen käytettävät turvatuotteet

– Lähes poikkeuksetta, kun keskustellaan teollisuuden tai isojen teollisuuskiinteistöjen omistajien kanssa, esille tulevat tehdasalueella tapahtuvat ylinopeusrikkeet. Alueelle halutaan apua nopeuden rajoittamiseen, ettei alueella kulkevien ihmisten turvallisuus vaarantuisi. Sen puolen tuotteita olemme toimittaneet aika paljon ja käyneet paikan päällä katsomassa ja keskustelemassa asiakkaan kanssa erilaisista ratkaisuista.

Kemppinen mainitsee, että tarjolla on mm. hidastetöyssyjä, nopeusnäyttötauluja sekä erilaisia varoituskilpiä ja -merkkejä.

– Hidastetyössy on aika tehokas ylinopeuksien hillitsijä. Yllättävän tehokas on ollut myös nopeusnäyttö, jossa on hymynaama/surunaama -hymiöt tai peukku ylös/alaspäin. Se mittaa sekä lähestyvän että loittonevan ajoneuvon, joten sen kautta voidaan arvioida alueella liikkuvien kuljettajien käyttäytymistä. Se on toiminut moraalisena poliisina yllättävän hyvin. Nopeusnäyttö laskee ajoneuvojen määrän, mutta siinä ei ole kuitenkaan rekisteritunnistusta.

Nopeusnäyttö kerää tiedot nopeuksista ja uusissa nopeusnäytöissä on jo sisäänrakennetut järjestelmät, joiden kautta niiden keräämää dataa saadaan luettua etänä.

– Teollisuuden tai logistiikan turvallisuusporukka voi katsella neukkarissa käppyröitä, miten autoilijat käyttäytyvät heidän piha-alueellaan.

www.elpac.fi | Facebook | LinkedIn

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä