Uutta ytyä tuottavuuteen Alihankinta-messuilta
25.09.2024 | Teollisuus
Tekoäly muuttaa vahvasti teollisuutta, ja tämän vuoden Alihankinta-messujen teema on "Tekoälyllä tuottavuutta". Näytteilleasettajat esittelevät Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa siihen runsaasti konkreettisia ratkaisuja. Ajankohtaisena ilmiönä kannattaa huomata myös ulkomaisten näytteilleasettajien ja messuvieraiden kasvava määrä.
Alihankinta on teollisuudelle merkittävä tapahtuma, ja siksi ohjelmakin suunnitellaan huolella kävijöitä ja näytteilleasettajia kuunnellen. Ohjelma on rakennettu tekoälyn ympärille ja konkretiaa ja uusia näkökulmia on taatusti luvassa – olet mukana kävijänä tai näytteilleasettajana.
– Messuilla puhutaan tekoälystä ja tuottavuudesta konkreettisesti – muun muassa uusien teknologioiden, robotisaation, jatkuvan oppimisen sekä toiminnan ketteryyden kautta. Meillä on erillinen tekoälyn teemahalli, jossa 30 uutta toimijaa esittelee älykkäitä ratkaisuja ständeillään ja omalla ohjelmalavalla, Tampereen Messujen toimitusjohtaja Tuomas Räsänen kertoo.
– Päälavalla näkökulmaa täydentää keynote-esiintyjä Perttu Pölönen, joka puhuu siitä, mitä tekoäly tarkoittaa työntekijän osaamisen ja jatkuvan oppimisen kannalta. Tekoälyä käsitellään monilta kanteilta muun muassa tasokkaissa paneelikeskusteluissa sekä vuoden 2024 Alihankinta-messujen pääkumppanin Fastemsin puheenvuoroissa, joissa puhutaan teknologioiden haltuun ottamisesta, Räsänen valottaa.
Alihankinta-messut kerää yhteen valmistavan teollisuuden sopimusvalmistajat, päähankkijat ja palveluntarjoajat. He haluavat puhua käytännön asioista ja tulevaisuuden ratkaisuista.
– Yhteistyötä ja ideoita syntyy tehokkaasti, kun ihmiset verkostoituvat ja tutustuvat uusiin ratkaisuihin ja teknologioihin. Siksi Alihankinta-messujen ohjelma suunnitellaan yhteistyössä kävijöiden ja näytteilleasettajien kanssa, Räsänen toteaa.
Alihankinta uudistuu ja kansainvälistyy
Alihankinta-messujen konseptin ydin pysyy, mutta ilme kehittyy, kertoo Räsänen.
– Luomme uutta ohjelmasisältöä, kohdennettuja tapahtumia sekä seminaareja messujen puitteissa. Ympärillä toimii myös rinnakkaisohjelmaa, kuten Tampereen Keskustorilla järjestettävä Isot Koneet Keskustorilla -tapahtuma, jossa koko perhe pääsee tutustumaan teollisuuden käyttämiin koneisiin ja laitteisiin. Digitaaliset työkalumme tukevat näytteilleasettajan markkinointia sekä laadukkaita kohtaamisia. Tänä vuonna lanseeraamme uuden podcast-sarjan, ja tietysti käytämme tekoälyä markkinoinnissa ja viestinnässä.
– Tapahtumassa käy vuosittain noin 17 000 vierasta yli 40 eri maasta. Näytteilleasettajissa on tänä vuonna edustettuna 20 kansallisuutta. Vahvistamme messujen palveluita ulkomaisille yrityksille, ja haluamme kasvattaa messujen kansainvälisyyttä. Sekä vienti että tuonti ovat tärkeitä Suomelle, Räsänen tiivistää.
Lisätietoja ja lähde: alihankinta.fi
Haluatko oman yrityksen esille tähän?