Walle-laitteilla turvallista ja vaivatonta sähköautojen lataamista

Facebook
05.10.2023 | Rakentaminen

Walle-latauslaitteeseen on nyt mahdollista liittää eParking-palvelu, jonka avulla sähköauton lataamisen tunnistautuminen, sähkönkulutuksen seuranta ja laskutus hoituvat taloyhtiössä vaivattomasti.

Wallen ja eParkingin yhteistyö lanseerataan Helsingin Kiinteistömessuilla, joilla Walle-tuotteisiin voi tutustua osastolla 6d38.

eParking-palvelu on tarkoitettu pysäköintialueille, joilla on etähallittavia sähköautojen latausasemia ja autojen lämmitysrasioita. Walle-latauslaitteiden valikoimassa on taloyhtiöiden tarpeisiin erinomaisesti sopiva Walle64-malli, jossa on Type2-latauspistorasian lisäksi suko-pistorasia autojen lämmittimiä varten.

– Otamme eParking-palvelun käyttöön ensin Walle64-laitteelle, myöhemmin myös muille malleille, kertoo tuotepäällikkö Tomi Mäkinen Walle-latureita valmistavasta Trafomic Oy:sta.

– Taloyhtiössä eParking-järjestelmään luodaan kullekin käyttäjälle oma paikka. Käyttäjä voi eParking-puhelinsovelluksella hallita autonsa lataamista tai lämmittämistä. eParking on aina ajan tasalla siitä, kuka käyttäjä on milloinkin sähköä käyttänyt ja miten paljon. Sähkön käytöstä voidaan näin laskuttaa kulutuksen perusteella ja automaattisesti, Mäkinen kuvailee.

Kotimaista laatua

Sekä Walle-latauslaitteet että eParking-järjestelmä ovat kotimaisia tuotteita. Walle-laturit valmistaa vankalla, 40-vuotisella sähkötekniikan kokemuksellaan raisiolainen Trafomic. eParking-palvelun takana on tamperelainen pysäköinnin hallintaan erikoistunut ohjelmistotalo IGL-Technologies Oy.

– Ottaessaan eParking-palvelun käyttöön taloyhtiö tekee sopimuksen IGL:n kanssa. Trafomic puolestaan toimittaa latauslaitteet, kiteyttää Tomi Mäkinen.

Kaikki Walle-latauslaitteet ovat metalliseen koteloon tehtyjä. Latauslaitteet on suunniteltu ulkokäyttöön ja kestämään kovia sääolosuhteita. Walle-malleja on sekä tolppa- että seinäkiinnitykseen.

– Walle-laturin latausteho on kolmivaiheisena 11 kW. Tulossa on muitakin malleja.

Dynaaminen kuormanhallinta estää vahingot

Walle-latauslaitteisiin voidaan liittää dynaaminen ja langattomasti toimiva kuormanhallinta. Se on erittäin hyödyllinen ominaisuus omakotitaloihin ja sellaisiin taloyhtiöihin, joissa jokaisella huoneistolla on oma autopaikka huoneiston yhteydessä. Näin usein on esimerkiksi rivitaloissa.

Dynaamisessa kuormanhallinnassa huoneistokeskukseen asennetaan ohjainyksikkö, joka on langattomasti yhteydessä latauslaitteen vastaanottimeen. Ohjainyksikkö valvoo, että huoneiston sähkökuormitus ei ylitä pääsulakkeen kokoa.

– Jos auton latauksen ollessa käynnissä huoneistossa laitetaan päälle muita paljon sähköä vieviä laitteita, niin ohjainyksikkö ryhtyy automaattisesti säätelemään auton latauksen tehoa pitäen kokonaiskulutuksen alle sulakkeen maksimin. Näin vältytään sulaneilta pakasteilta ja muilta vahingoilta, Mäkinen kertoo.

Taloyhtiökäyttöä varten Wallen langaton kuormanhallintajärjestelmä on saatavana myös kaksitasoisella kuormanhallinnalla. Se huomioi huoneistokohtaisen hallinnan lisäksi myös taloyhtiön liittymäsulakkeen koon estäen huoneistojen yhteenlasketun enimmäiskuormituksen ylittämästä sitä.

Turvallisuus ennen kaikkea

Tomi Mäkinen muistuttaa, että sähköautojen lataamiseen tarkoitettu laadukas latauslaite on turvallinen valinta. On nimittäin niin, että kauan kestävä lataaminen tavallisesta suko-pistorasiasta suurella kuormituksella on iso riski.

– Pistorasian nimellisvirraksi voi olla merkittynä vaikka 16 ampeeria, mutta se tarkoittaa hetkellistä kuormitusta. Yli 8 A:n ottaminen pitkäkestoisesti tavallisesta pistorasiasta saattaa aiheuttaa tulipaloriskin. Pistorasia lämpenee voimakkaasti.

– Vakuutusyhtiöt tällä hetkellä kovasti miettivät, miten suko-lataamiseen suhtautuvat.

Lataamistarve ei välttämättä ole suuri

Sähköautojen lataaminen muodostaa aivan uuden tekijän, joka vaikuttaa käsitykseen rakennusten ja taloyhtiöiden sähköliittymien kapasiteeteista sekä huoneistojen sulakekoosta.

– Kapasiteettilaskelmat ja ennakoinnit siitä, paljonko taloyhtiössä suurin piirtein sähköä kuluu eri aikoina ja eri olosuhteissa, ovat peräisin ajalta ennen sähköautoja. Sähköautoilu tuo laskelmiin lisämausteen. Latausasema voi viedä paljonkin virtaa, ja latauksessa voi olla sekä hybridiautoja että täyssähköautoja.

Toisaalta sähköautojen lataamistarve on samalla tavalla tasainen kuin polttomoottoriautojen tankkaustarve.

– Sellainen tilanne on äärimmäisen epätodennäköinen, että kaikilla olisi autojen akut samaan aikaan tyhjinä, Mäkinen huomauttaa.

– Jotkut ajavat enemmän, jotkut vähemmän. Nykypäivän sähköauto 500 km:n kantamalla ei tavanomaisessa ajossa tarvitse läheskään päivittäistä lataamista.

Tomi Mäkisen mukaan hyvä nyrkkisääntö sähköauton kulutukselle Suomen oloissa on noin 20 kWh/100 km.

– Viitisenkymmentä kilometriä päivässä ajava kaupunkilainen tarvitsee siis päivässä 10 kWh, johon ei hirmutehokasta laturia tarvita.

Euro on hyvä konsultti

Sähköautoilu on nostanut suuresti suosiotaan huolimatta siitä, että sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot. Sähköautojen hinnat ovat kuitenkin viime aikoina merkittävästi laskeneet, mikä kompensoi korkojen nousua.

– Karu fakta on, että polttoainepumpuilla hinnat ovat aika kovat, eikä tilanteeseen ole suurta muutosta näkyvissä. Sen sijaan pörssisähkön tilaajalle sähkö voi yöaikaan maksaa vain sentin kilowattitunnilta, Mäkinen toteaa.

– Lisäksi sähköautojen hankintaa edistää aurinkopaneeleiden yleistyminen. Modernit aurinkopaneelit voivat helposti tuottaa kulutusta enemmän sähköä, joten sähköauton akku on hyvä varasto ylijäämäsähkölle.

Latauspaikka kiinnostaa asunnonostajaa

Sähköauton latausmahdollisuus vaikuttaa myös asuntokauppaan. Uudellamaalla on eniten sähköautoja Suomessa, ja kaupungeissa taloyhtiömuotoinen asuminen on yleisin ratkaisu.

– Sähköauton latausmahdollisuus vaikuttaa siihen, onko asuntokohde kiinnostava vai ei. Kysyntää lisää, jos taloyhtiössä asia on hoidettu järkevästi ja latauslaitteet ovat kunnolliset, Mäkinen arvioi.

Ensimmäinen askel sähköautojen latauspisteiden hankinnassa on kartoitus. Aluksi täytyy selvittää, millainen taloyhtiön olemassa oleva sähköjärjestelmä on ja mitä se mahdollistaa.

– Kustannuksia kannattaa joka tapauksessa vertailla. Tähän liittyen Wallen langattomassa kuormanhallinnassa on sekin hyvä puoli, että pihoja ei tarvitse kaivaa auki eikä kaapeleita vetää.

– Jos taloyhtiö ei halua käyttää laskutuspalvelua, on vaihtoehtona käydä lukemassa kulutukset manuaalisesti Wallen laitteiden energiamittareista ja laskuttaa asukkaita lukemien perusteella, Tomi Mäkinen mainitsee.

– Meihin kannattaa ottaa yhteyttä, vaikka sähköautojen latausratkaisun miettiminen olisi vielä alkutekijöissään. Autamme mielellämme.

wallelaturit.fi

Instagram | Facebook

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä