Kahden kaupan kauppiaat

Facebook
20.02.2020 | Yrityselämässä tapahtuu
K-kauppiaspariskunta Jarkko ja Maarit Ikonen luotsaavat kahta hyvin erilaista kauppaa Pohjois-Savon sydänmailla: K-market Kalakukkoa Kuopiossa ja K-market Riistaherkkua Riistavedellä.– Töitä riittää, mutta tekeminen on mukavaa ja kiitollista, toteaa Jarkko Ikonen. K-market KalakukkoKuopiolaisen K-market Kalakukon kauppiaina Ikosilla tulee keväällä 2020 täyteen yhdeksän vuotta. Kalakukko sijaitsee Kauppa- ja viihdekeskus Minnassa.– Kalakukko on yhdeksässä vuodessa muuttunut pienestä ruokalähikaupasta isoksi kioskiksi. Kauppiaiksi tullessamme kiinteistössä toimi Carlsonin tavaratalo. Rakennus muuttui vuonna 2013 Viihdekeskus IsoCeeksi ja myöhemmin kiinteistöjen omistajan vaihduttua Kauppa- ja viihdekeskus Minnaksi.– Olemme ydinkeskustasta katsottuna "takapihalla", mutta kaupan toiminnan mahdollistaa Finnkinon elokuvateatteri, joka on tehnyt kauppakeskuksesta yleisesti tunnetun kaiken kansan paikan. Makeiset, snacksit ja juomat korostuvat kaupan myyntirakenteessa. Myös lounaat, eväät ja välipalat ovat suosittuja. Keskimäärin ostokset ovat euromääräisesti pieniä, mutta asiakkaita käy erittäin vilkkaasti ja asiakaskunta on nuorekasta, Jarkko Ikonen kertoo. K-market RiistaherkkuToinen Jarkko ja Maarit Ikosen kauppa on K-market Riistaherkku Kuopion Riistavedellä.– Riistaherkku on oikea ruokakauppa, josta ostetaan perheelle syömistä arkeen ja viikonloppuun. Siellä meillä on toimintaympäristöön sopiva lisäpalveluiden kirjo: Posti, Matkahuolto, DB Schenker sekä verkkokauppa ja kotiin toimitus. Lisäksi sesonkiaikoina löytyy multaa ja nestekaasua. Kesäisin Riistaveden kylä kukoistaa, kun väkimäärä moninkertaistuu kesäasukkaiden myötä.Riistaherkussa Ikosille tulee keväällä yksi vuosi täyteen kauppiaina. Riistavesi sinänsä on tuttu, sillä Ikosten perhe on asunut kylän pinnassa kaupan läheisyydessä kymmenen vuotta. – Vaimon suku on kotoisin Riistavedeltä, ja minunkin suvustani löytyi linkki sinne: äidinäitini isä on syntynyt Riistaveden Savulahdessa vuonna 1900. Vaimon kanssa meillä tulee tänä keväänä täyteen 20 vuotta yhteistä historiaa, Jarkko Ikonen kertoo.– Riistavedelle oli helppo ryhtyä kauppiaaksi, kun mahdollisuus tarjoutui. Tilanne tuli mukavaan saumaan, sillä kaipasimmekin jo pientä vaihtelua. Olemme mukana K-ryhmän monikauppiasmallissa. Molemmissa marketeissa on oma henkilökuntansa. Kauppiaina annamme myös oman työpanoksemme päivittäiseen toimintaan, pyrimme olemaan läsnä asiakkaiden ja henkilökunnan parissa päivittäin.– Riistaherkun tilojen remontti on viime aikoina vaatinut läsnäoloamme enemmän siellä kuin Kalakukossa. Se on herättänyt Kalakukon asiakkaiden keskuudessa ihmetystä, että minne kauppiaat ovat hävinneet. Mieltä lämmittää, kun olemme noin päässeet asiakkaiden sydämiin, myhäilee Jarkko Ikonen. Paikallisuus näkyy monella tavallaJarkko Ikosen mukaan paikallisuus on tärkeässä roolissa kauppojen toiminnassa – ei ainoastaan paikallisina tuotteina, vaan myös paikallisina tekoina. – Ostamme tarvitsemiamme palveluita paikallisilta yrityksiltä. Tuotteissa paikallisuus näkyy erityisesti Riistaherkussa. Siellä meillä on yhteistyökumppaneina paikallisia pohjoissavolaisia toimijoita ja tuottajia.– Kannamme mielellämme yhteiskuntavastuuta ja edistämme paikallista identiteettiä. K-market Riistaherkun ympärille pyrimme luomaan tapahtumia, jotka lisäävät yhteisöllisyyttä Riistavedellä. Olemme jo järjestäneet ilotulituksia, pihakirppiksiä ja muuta kylän yhteistä toimintaa. Omalla panoksellamme haluamme tuoda eloa ja iloa seudulle. Seuraavaksi on tulossa 7.3. päivällä ulkoilmatapahtuma ja illalla tanssit Riistaveden Mantulla.Jarkko Ikonen kertoo, että paikallisten nuorten tutustuttaminen ja kouluttaminen vähittäiskaupan alaan on kauppiaspariskunnalle läheinen asia. – Kuopiossa olemme olleet Savon ammattiopiston liiketalouden yksikön kanssa hyvässä yhteistyössä jo vuosia tarjoten harjoittelupaikkoja. Riistavedellä työllistimme viime kesänä paikallisia nuoria jäätelökioskissa. Se oli kylällä tärkeä juttu, koska kesätyöpaikkoja on niin vähän tarjolla. Tervetuloa kauppiaiden kauppaanKalakukon ja Riistaherkun liikevaihdot ja pinta-alat ovat samankaltaisia, mutta myynninrakenteet ja asiakaskunnat ovat hyvin erilaisia. – Hyvä asiakaspalvelu, toimintaympäristöön mukautuva valikoima ja asiakaslähtöisyys ovat kilpailuetuja K-ryhmän kauppiasliiketoiminnassa. Kauppiastakin motivoi, kun voi vaikuttaa oman kauppansa valikoimaan ja asiakaskokemukseen, Jarkko Ikonen mainitsee.– Molemmissa kaupoissa korostuu oman käden jälki, ja me kauppiaina näymme omina itsenämme. K-ryhmän ruokakauppojen toimintamalliin kuuluu, että kauppias antaa kaupalle kasvot. Se tekee toiminnasta inhimillistä ja helposti lähestyttävää. Haluamme olla matalan kynnyksen marketti sekä Kuopiossa että Riistavedellä. Kaikki ovat tervetulleita sellaisina kuin ovat. Artikkeli on julkaistu Savon Yritysmaailma -lehdessä 1/2020 sivulla 21.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia