Pyydä tarjous

Tarkka tieto tukee toimintaa sekä jalkapallossa että yritysmaailmassa

Facebook
01.10.2021 | Yrityselämässä tapahtuu

– Jalkapallossa on kyse tilasta ja ajasta. Nykyisin pystytään eri tavoin kerätyn datan perusteella analysoimaan, kuinka paljon ja millä tavalla pelaaja pystyy luomaan itselleen tilaa, ja miten hän luomaansa tilaa hallitsee, taustoittaa jalkapallon data-analyysin lähtökohtia JIPPOn edustusjoukkueen päävalmentaja Jussi Leppälahti.

Perinteisesti dataa ovat keränneet seurojen tilastonikkarit, mutta nykyisin käytetään esim. puettavia laitteita, joissa on paikannin, kiihdytyssensori ja sykemittari. Tekoälyllä varustettu videoteknologia on käytössä huipputasolla. Analyysiohjelmistot esittävät kerätyn datan visuaalisesti selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa, jopa reaaliajassa.

Jussi Leppälahti kertoo, että suurten eurooppalaisten seurojen high-performance -ympäristössä datan määrä on käsittämättömän suuri.

– Kaikki, mitä kentällä tapahtuu – pallolliset ja pallottomat peliteot puolustamisessa ja hyökkäämisessä – pystytään pilkkomaan numeroiksi, joiden perusteella voidaan analysoida pelaajien suorituksia.

– Jokaisessa eurooppalaisessa pääsarjaseurassa, myös Suomessa, hyödynnetään GPS-dataa pelaajien liikkeistä: missä kohti kenttää, millaisia matkoja ja millaisilla nopeuksilla he liikkuvat.

Kuvailusta ennakointiin

Valmennusprosessissa pyörii jatkuvasti kolme osa-aluetta: suunnittelu, toteutus ja analysointi. Yksityiskohtainen tieto avaa mahdollisuuksia harjoittelun suunnitteluun fyysisestä näkökulmasta: millainen on harjoitusten ja pelien aiheuttama rasitus, ja miten pelaajat palautuvat siitä.

Vastustajan scouttaamisessa data voi esimerkiksi paljastaa, millä kentän osa-alueella vastustajajoukkue pitää palloa tai ketkä vastustajan pelaajat ovat vaarallisia ohittamaan puolustavia pelaajia.

Kuvailevan datan rinnalle on viime vuosina tullut ennakoiva data. Vedonlyöntibisneksessä käytetään monimutkaisia, pelin lopputulosta ennakoivia analyyseja, jollaisia on ryhdytty hyödyntämään myös jalkapalloseuroissa otteluihin valmistautumisessa.

– Mahdollisuudet datan keräämiseen ja hyödyntämiseen ovat teoriassa rajattomat, mutta seuroilla on tietenkin erilaiset resurssit, toteaa Leppälahti.

Hyviä ja vähemmän hyviä maalipaikkoja

– Otteluissa käytetään odotusarvoanalyysejä, joilla kvantifioidaan maalipaikkoja ja hyökkäyksiä, kuinka laadukkaita ne ovat ja kuinka paljon pystytään tuottamaan maalinteon uhkaa vs. vastustajan tuottama vastaava uhka, Jussi Leppälahti mainitsee.

– Esimerkiksi pelkkä laukausten lukumäärä ei välttämättä anna todenmukaista kuvaa. Lukumäärä ei kerro, olivatko laukaukset aidosti uhkaavia tai millainen niissä oli odotusarvo maalin syntymiselle. Jos yksi joukkue pelin aikana laukoo viisi kertaa 25 metristä ja toinen joukkue vain kerran, mutta todella hyvästä paikasta, voidaan tarkastella, kummanko maaliodote on parempi.

Data-analytiikan läpimurto 2010-luvulla

Analytiikkaa on jalkapalloon sovellettu jo 1950-luvulta lähtien. Englannissa Charles Reep ja Charles Hughes kvantifioivat hyökkäyksiä ja tarkastelivat, millaisista hyökkäyksistä syntyy maaleja. 

– Jalkapallo on niin kompleksinen järjestelmä, että ihminen alkaa helposti etsiä siitä hypoteeseja ja haluta tiettyjä lopputulemia, joiden perusteella hän valitsee kerättävän datan, jota subjektiivisesti luokittelee. Sen sijaan objektiivisessa kenttätapahtumien havainnoinnissa, jäsentämisessä, eri vaiheisiin pilkkomisessa ja pelin dynamiikan sisäisessä ymmärtämisessä 2010-luku oli hurja kiihdytys, jonka mahdollisti teknologian kehitys, Jussi Leppälahti kertoo.

– Data-analytiikka on muuttanut peliä, kun mutu-tuntumasta on päästy mitattuun tietoon ja alettu ymmärtää todennäköisyysajattelua. Esimerkiksi Valioliigassa laukaukset lähtevät nykyisin ratkaisevasti lähempää maalia kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Pelaajat syöttävät nyt enemmän, juoksevat pidempiä matkoja ja ottavat enemmän lyhyitä spurtteja kuin ennen.

– Analytiikan kehitys on luonut myös merkittävää liiketoimintaa. Nykyisin maailmalla on paljon pelin analytiikkaan keskittyviä yrityksiä, joilta seurat voivat ostaa palveluita, Leppälahti lisää.

Rengistä isäntä?

Data-analytiikka on tullut voimakkaasti osaksi jalkapallovalmennusta. Onko olemassa vaara, että sen käyttötarkoitus työvälineenä hämärtyy, ja siitä itsestään tulee päämäärä?

– Ammattitaitoinen valmennus osaa pitää fokuksessa pelin, Jussi Leppälahti vastaa.

– Ensinnäkin täytyy osata priorisoida käytettävissä olevien resurssien mukaisesti se asia tai ne asiat, joista tietoa halutaan, ja keskittyä niiden mittaamiseen ja ymmärtämiseen.

– Toinen tärkeä seikka on se, että mitattavien ja analysoitavien kohteiden on tuettava joukkueen pelaamista. Jalkapallo on hyvin monitahoinen peli, jossa on valtava määrä erilaisia pelitapoja ja pelaajia. Joukkue, jolla on hyviä keskityspallojen antajia ja kärjessä hyvät pääpelaajat, analysoi erilaisia asioita kuin joukkue, jolla on nopeat ja läpisyöttöjä odottavat hyökkääjät, Leppälahti kuvailee.

Valmentajan rooli

Pienissä seuroissa valmennustiimissä kaikki tekevät kaikkea, mutta huippuseuroissa staffiin kuuluu paljon henkilöstöä ja eri osa-alueiden asiantuntijoita. Päävalmentajalta vaaditaan joka tapauksessa paljon.

– Päävalmentajan täytyy tietää vähintään jotakin kaikista peliin liittyvistä osa-alueista: psykologinen valmentaminen, fyysinen valmentaminen, taktiikka, data-analytiikka, organisointi ja niin edelleen. Jokaisella valmentajalla on tietenkin omat vahvuutensa, mutta ymmärryksen on oltava laaja-alainen.

– Päävalmentajalla on oltava kykyä johtaa prosessia. Toisaalta moderni valmentaminen on tiimityötä, ja näin asia on myös meillä JIPPOssa.

Jussi Leppälahden mukaan varsinainen Art of Coaching, valmentamisen hiottu taito, on edelleen siinä, miten pelaajien kanssa tehdään yhteistyötä ja miten heille saadaan välitettyä haluttu viesti.

– Valmentaja voi näyttää pelaajalle videoklippejä tämän toiminnasta, mutta pelkkä videon näyttäminen ei riitä, vaan tarvitaan valmentajan osaamista, jolla nähdyt suoritukset ja data saatetaan selkeiksi kehittämiskohteiksi ja periaatteiksi, joihin pelaaja voi tarttua. 

Jalkapallojoukkueen opit sopivat myös yritysmaailmaan

Jalkapallojoukkueen tai koko seuran toimintalogiikka on samankaltainen kuin yrityksellä, joka pyrkii kehittämään omaa toimintaansa, tuotettaan tai palveluaan.

– Sekä jalkapallojoukkueella että yrityksellä tulisi olla selkeät tavoitteet, jotka halutaan saavuttaa, ja visio, joka halutaan toteuttaa, Leppälahti vertaa.

– Seuraavaksi on valittava mittarit, joilla tavoitteisiin pääsemistä tarkastellaan. Jos mittarit kertovat, että huonosti menee, on toimintaa kehitettävä. Datan hyödyntämisessä monilla yrityksillä olisi opittavaa hyviltä jalkapalloseuroilta, ja vastaavasti monet seurat voisivat ottaa oppia edelläkävijäyrityksistä.

Jussi Leppälahti muistuttaa, että kilpailu on kovaa. Jos data-analytiikan avulla etua on saatavissa, mahdollisuuteen kannattaa tarttua. 

– Data-analytiikan saralla Joensuussa ja Pohjois-Karjalassa olisi vielä katsomattomia kortteja esimerkiksi yhteistyössä paikallisten korkeakoulujen kanssa. Yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa on matematiikan, tilastotieteen, tietotekniikan ja ohjelmoinnin arvokasta osaamista.

jippo.fi

Facebook

Twitter

Instagram

YouTube

Artikkeli on julkaistu Pohjois-Karjalan Yritysmaailma -lehdessä 4/2021.