Pyydä tarjous

Uusia palveluita Servisepiltä

Kuvassa olevia parametrejä pystytään säätämään asiakaskohtaisesti, parhaan pesutuloksen saavuttamiseksi. Asiakas saa pesutuloksesta kirjallisen raportin.
Kuvassa olevia parametrejä pystytään säätämään asiakaskohtaisesti, parhaan pesutuloksen saavuttamiseksi. Asiakas saa pesutuloksesta kirjallisen raportin.
17.06.2022 | Yrityselämässä tapahtuu

Raskaan kaluston monimerkkikorjaamon palveluita tarjoava Raskashuolto Servisepät Oy tarjoaa nyt myös raskaan kaluston DPF-suodattimien pesut uudella tehokkaalla ja ekologisella DPF-pesurilla. Pesun jälkeen suodatin on toiminnaltaan uutta vastaava, murto-osalla uuden osan hinnasta. Tukkeutunut DPF-suodatin voi aiheuttaa ongelmia mm. dieselmoottorin toimintaan sekä polttoainetalouteen.

– Olemme panostaneet DPF-pesuriin sekä sen käyttökoulutukseen. DPF (Diesel Particulate Filter) tuli pakolliseksi Euro6 myötä, syyskuusta 2014 alkaen. Dieselin palamisen seurauksena syntyy nokea, jonka DPF-suodatin suodattaa pakokaasusta pois ja noki jää suodattimeen. DPF-suodatinten puhdistusprosessi, eli regenerointi (regenerointiprosessi polttaa noen tuhkaksi), vaatii käynnistyäkseen riittävän korkean lämpötilan ja ajan, jonka takia mm. kaupungissa lyhyitä matkoja liikkuvat jakeluautot altistuvat DPF-suodattimien tukkeutumiselle, pitkää matkaa ajavia autoja useammin.

Raskashuolto Servisepät Oy:n toimitusjohtaja Kari Lehto kertoo, että dieselajoneuvoissa on itsediagnostiikka, joka tutkii DPF:n vastapainetta. Jos arvot menevät tietyn rajan ylitse, automatiikka lähtee regeneroimaan DPF-suodatinta.

– Kun DPF-suodatin tukkeutuu, se vaikuttaa merkittävästi dieselmoottorin toimintaan, käyntiin sekä polttoainetaloudellisuuteen, jonka takia DPF-suodatin on puhdistettava aika-ajoin. Tukkeutunut DPF-suodatin sytyttää myös moottorin vikavalon, jolloin kuorma-auto hylätään katsastuksessa.

Pesun jälkeen DPF-suodatin toimii uutta vastaavasti

Pesussa DPF-suodatin irrotetaan pakokaasujärjestelmästä ja asetetaan pesukoneeseen, joka mittaa suodattimen vastapaineen ja läpivirtauksen. Suodattimesta riippuen, pesu kestää 1–4 tuntia, jonka jälkeen laite mittaa DPF-suodattimen vastapaineen ja läpivirtauksen uudestaan. Pesurista saadaan asiakkaalle selkeät fyysiset arvot, kuinka tukossa suodatin oli pesuun tullessaan ja kuinka puhdas se on pesun jälkeen.

– Pesun jälkeen DPF-suodattimesta tulee toiminnaltaan uutta vastaava, Lehto mainitsee.

DPF-suodattimen huollossa on tarjolla kolme eri vaihtoehtoa; pesupalvelu, pestyn suodattimen vaihto tai uuden DPF-suodattimen asennus. Pesupalvelu tarjoaa Lehdon mukaan merkittävää kustannussäästöä, koska pesupalvelun hinta on vain murto-osa uuden suodattimen hintaan verrattuna. Se on samalla vihreää ajattelua, joka estää osaltaan ilmaston lämpenemistä.


DPF-pesurin tekniset tiedot:

  • Pesukierron vesipumppu 500 l/min, 4.5bar
  • Sivukanavapuhallin max. 530 m³/h, 300 mbar

DPF-suodattimen poistaminen tai ohittaminen on vastuutonta

– Tukkeutuneita DPF-suodattimia on joissakin tapauksissa otettu pois raskaasta kalustosta, koska on haluttu säästää. Nykyiset katsastuskonttoreiden pakokaasumittalaitteet ovat niin ylimalkaisia, etteivät ne näe onko suodatin toiminnassa vai ei. Katsastuskonttoreille kehitetään parasta aikaa aikaisempaa tarkempia pakokaasuanalysaattoreita, nykyisen OBD-mittauksen lisäksi, joiden ansiosta nämä mahdolliset ohitukset ja muokkaukset paljastuvat. Jos tällaisesta jää kiinni tien päällä, sitä käsitellään ympäristörikoksena ja sakot tulevat olemaan jatkossa todella merkittäviä, Lehto varoittaa.

DPF-suodattimen puhdistukseen on olemassa erilaisia menetelmiä, mutta Raskashuolto Servisepät päätyi suodattimien pesuun, koska se on tällä hetkellä ympäristöystävällisin ja tehokkain ratkaisu saattaa suodatin uutta vastaavaan kuntoon.

– Käytämme luontoystävällisiä pesuaineita ja pesukoneessamme on suljettu kierto. Pesukoneessa on karkea- ja hienosuodattimet, joten kaikki noki ja tuhka jäävät suodattimiin, jotka sitten aika-ajoin täytyy vaihtaa, Lehto esittelee.

Raskaan kaluston huoltoja ja korjauksia

Raskashuolto Servisepät Oy tekee päätoimenaan raskaan kaluston huoltoja ja korjauksia, käsittäen kuorma-autot sekä perävaunut. Toimintaan kuuluvat olennaisesti myös paineilmajarrujen jarrusovitukset katsastusta silmällä pitäen, niin perävaunuihin kuin vetoautoihinkin. Jarrusovitukset tehdään yrityksen kahdella jarrudynamometrillä. Vaikka jarrusovituksen voi teettää myös katsastuskonttorilla, monet asiakkaat valitsevat Raskashuolto Serviseppien palvelun, koska se edustaa heidän ydinosaamistaan.

– Huolehdimme myös katsastuksesta asiakkaan puolesta. Meillä on kaksi kappaletta piha-autoja, joita hyödynnämme tilanteessa, jossa asiakkaan perävaunu tulee katsastukseen eri aikaan kuin vetoauto, Lehto kertoo.

Kuorma-autojen ja perävaunujen huoltojen lisäksi Servisepät huoltaa myös muut raskaat työkoneet.

– Dieselmoottorit ovat hyvin saman tyyppisiä kaikissa laitteissa. Moottorit ja voimansiirto liittyvät vahvasti meidän tekemiseen, joten huollamme raskasta kalustoa hyvin laaja-alaisesti. Lisäksi teemme pienissä määrin metallitöitä.


Kolme esimerkkivaihtoehtoa DPF:n kunnostamiseen:

1. Uusi DPF 3000 euroa + vaihtotyö

2. Pesty ja testattu DPF 1500 euroa + vaihtotyö

3. Asiakkaan DPF:n pesu 750 euroa + vaihtotyö

(Vaihtotyön osuus on kaikissa vaihtoehdoissa sama.)


Uudet laajennetut aukioloajat:

Arkisin klo 7–19 ja lauantaisin sopimuksen mukaan.

Työnjohto / Asiakaspalvelu:

Tero Salmela
044 722 0833
[email protected]

Martti Varis
040 480 7022
[email protected]

www.servisepat.fi

Muita uutisia