West Coast Road Masters Oy on teiden mittausten luottokumppani

Facebook
07.03.2025 | Yrityselämässä tapahtuu

Tiestöalan mittaus- ja konsultointipalveluita tarjoavan West Coast Road Masters Oy:n Juha-Matti Vainio on huolissaan Suomen teiden kunnosta. Pitkän linjan osaaja muistuttaa, että myös yksityistieverkoston tulisi olla asumista ja elinkeinoelämän jatkumisen mahdollisuuksia tukevassa kunnossa maanlaajuisesti. Ammattilaisten tekemät perusparannussuunnitelmat, kantavuusmittaukset ja rakennekerrosten tutkimukset ovatkin olennaisena osana kaikissa tiehankkeiden suunnittelu- ja korjaustöissä.

West Coast Road Masters Oy:n erikoisosaamista ovat kantavuusmittaukset pudotuspainolaitteella, levykuormituslaitteella ja Loadmanilla, kunnossapidon alueurakoiden laadunvalvonta sekä erilaiset inventoinnit. Myös yksityisteiden perusparannusten suunnittelu, yksityisteiden siltojen kuntoarviointi, tien rakennekerrosten kairaukset, päällystenäytteiden poraukset sekä liikenteenohjaukset kuuluvat yrityksen kattavaan toimenkuvaan. Porilainen, vuodesta 2012 palvellut yritys toimii koko maassa, toimipisteet sijaitsevat Porissa, Kouvolassa, Tampereella ja Helsingissä.

– Laajaan asiakaskuntaamme kuuluu muun muassa julkisen hallinnon yksiköitä ja eri toimialojen yrityksiä. Rakennus- ja maanrakennusalan yritysten lisäksi ELY-keskukset, Väylävirasto, kunnat ja kaupungit, Metsähallitus, Metsäkeskukset, Metsänhoitoyhdistykset ja energia-alan yritykset sekä yksityiset tienhoitokunnat ovat merkittäviä asiakkaitamme. Ammattitaitomme ja alan viimeisimmän teknologian sekä maanlaajuisen yhteistyöverkostomme ansiosta pystymme auttamaan monipuolisesti lähes kaikissa tiestölle tehtävissä mittauksissa ja inventoinneissa, kertoo West Coast Masters Oy:n toimitusjohtaja Juha-Matti Vainio.

Kantavuusmittaus kertoo perusparannustarpeen

Kantavuusmittaus on nopea ja edullinen tapa varmistua kohteen kuormituskestävyydestä. West Coast Road Masters tekee kantavuusmittauksia koko maassa. Kesäkuun 2023 alussa voimaan tulleen lakimuutoksen takia mittauksia tarvitaan yhä useamman tieremontin yhteydessä.

– Nykyään mittaus tarvitaan aina, kun perusparannettavaa tietä on yli 500 metriä ja kustannukset ylittävät 20 000 euroa. Mittaus pitää tehdä silloinkin, jos kantavuuspuutteita on muuten vaikea arvioida. Kantavuusmittaus tehdään 50 metrin välein. Mittauksen jälkeen tehdään tielle kantavuusmittaukseen perustuva rakennekerrosten mitoitus, jossa lasketaan lisättävän murskekerroksen paksuus tavoitekantavuuden saavuttamiseksi. Kantavuusmittauksella saadaan kohdistettua murskelisäykset heikkoihin paikkoihin ja ei turhia kuluja ja murskelisäyksiä, linjaa Vainio.

Kantavuusmittauksia tehdään syyskaudella tierunkojen jäätymiseen asti. Keväällä mittaukset voidaan aloittaa roudan sulettua huhti–toukokuun taitteessa.

Pudotuspainolaitteella saadaan yleiskuva tieverkon kantavuudesta

Pudotuspainolaitteella mitatut taipumat ja D0 taipumasta laskettu kantavuus kuvaavat hyvin tien pinnan ja rakenteen kykyä vastustaa pysyviä muodonmuutoksia.

– Laadunvalvontaan kantavuusmittauksia tehdään esimerkiksi päällystyskohteille, yleisten teiden perusparannuskohteille ja kelirikkokorjauskohteille. Uusille teille ja kaduille sekä yksityisteiden perusparannuskohteille mittaukset ennen päällystämistä ovat tärkeitä. Tien rakenteen materiaalien käyttäytymistä liikennekuormituksen alla kuvaa tienpinnan taipuma, jota simuloidaan ja mitataan pudotuspainolaitteella. KUAB pudotuspainolaitteen tierakenteeseen aiheuttaman kuormituksen kesto on noin 22 ms ja se vastaa hyvin raskaan liikenteen aiheuttamaa kuormitusvaikutusta, toteaa Vainio.

Yksityistiet ovat tärkeä osa Suomen tieverkkoa

Yksityistieverkoston tulisikin olla sellaisessa kunnossa, että se tukee asumisen ja elinkeinoelämän mahdollisuuksia maanlaajuisesti.

– Yksityisteiden varrella sijaitsee suuria metsäkiinteistöjä, maatiloja, monia yrityksiä ja muita Suomen omavaraisuuden ja huoltovarmuuden kannalta tarpeellisia toimintoja. Yksityistieverkon kehittäminen ja kunnossapito parantaa mahdollisuuksia hyödyntää mm. suomalaista puuta ja lisää kotimaisen maatalouden toimintaedellytyksiä. Tämän vuoksi metsä- ja elintarviketeollisuus tarvitsevat toimivan kuljetusketjun, jossa tavara liikkuu yksityisteitä ja alempaa tieverkkoa pitkin päätieverkolle, rataverkolle ja tuotantolaitoksille, toteaa Vainio.

Suuri osa yksityisteistä on rakennettu ilman kantavia murskekerroksia, joten ne eivät kestä nykyaikaisten ajoneuvojen, etenkään tukkirekkojen painoa, myös osa yksityistiesilloista on huonokuntoisia. Mitä pidempään hankkeita lykätään, sitä kalliimmaksi kunnostaminen tulee.

Kehittyvä yritys

Viime vuosina yrityksen toiminta on kehittynyt myönteisesti ja samalla sen kalustoa on päivitetty. Uusimpia hankintoja ovat olleet muun muassa kolmas pudotuspainolaite, Troxler tiiveysmittauksiin sekä rakennekerroskaira, jolla saadaan otettua näyte tien rakennekerroksista 170 cm:n syvyyteen asti. Lisäksi uusien päällysteiden kitkanmittauksia tehdään PANK-hyväksytyllä Kitka-Sisulla.

– Käytössämme on myös ohjelmistot, joilla pystytään määrittelemään erikoiskuljetusreittien tarvitsemat kaarresäteet ja mallintamaan ne käytettävien ajoneuvoyhdistelmien kanssa. Tarkastamme myös teiden alittavien poikkirumpujen kuntoa ja videoimme ne samalla. Tampereen toimipisteessä meiltä löytyy paikkatiedon asiantuntija, jolta onnistuu myös erilaisten karttojen ja esitysten tekeminen asiakkaiden tarpeiden mukaan.

– Asiakkaat arvostavatkin meidän joustavuuttamme, tarkkuuttamme sekä nopeaa ja hyvää palveluamme, toteaa Vainio.

Myös sillat kaipaavat kunnostusta

Siltojen kuntoarvio yksityisteillä, metsäteillä ja kuntien kaavateillä on edullinen toimenpide tienpitäjän vastuun määrittämiseksi, liikennöinnin selkeyttämiseksi ja korjaustarpeen toteamiseksi. Kuntotarkastukseen kuuluu kirjallisen raportin laatiminen tilaajalle korjaussuosituksineen ja alustavine kustannusarvioineen.

– Suosittelemme raportissa myös asiaan kuuluvaa painorajoitusta sillalle. Siltakohtaisesta kuntoarvioinnista annamme tarjouksen, jossa hinta riippuu siltatyypistä ja sen sijainnista. Sillankorjaussuunnittelusta voimme tehdä myös tarjouksen, muistuttaa Vainio.

Turvallista liikenteenohjausta

Liikenteenohjaukseen yritykseltä löytyy kuorma-autoon kiinnitettävä törmäysvaimennin valonuolella (TMA Stuer-Egghe 100K) sekä moottoritiemallin liikenteenohjausaitoja, joita myös vuokrataan.

– Hoidamme työkohteiden liikenteenohjaukset ja tarvittaessa teemme myös liikenteenohjaussuunnitelman. Meiltä saa myös nopeusrajoitusmerkit kohteiden nopeuden laskuun ja palauttamiseen. Pyrimme aina löytämään asiakkaan kannalta parhaimman ratkaisun, joten anna meidän auttaa!

www.roadmasters.fi

[email protected] | 0400 121 907

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Katso myös tämä

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Evästeasetuksesi on tallennettu