Kaapeloinnin laatuvaatimukset kovenevat jatkuvasti

Facebook
30.03.2023 | Yrityselämässä tapahtuu, Rakentaminen

Sähköverkon toimintavarmuuden takaamiseksi maakaapelointi on varmin vaihtoehto ja sähkömarkkinalain lakimuutoksen myötä maakaapelointia suoritetaan nyt paljon. Keskijänniteverkosta maakaapelia pitäisi olla 47% vuoteen 2029 mennessä. Maakaapelointi ei kuitenkaan ole halvin vaihtoehto, keskimäärin kilometri maksaa noin 55 000€ mutta haastavissa paikoissa kustannukset jopa tuplaantuvat. Tästä syystä laatuvaatimukset ja ammattitaitoinen kaapelinveto korostuu, jotta kaapeli ei vaurioituisi ja työllä olisi mahdollisimman pitkä takuu.

Helsingin Energiakuljetukset on tekemässä parasta aikaa verkkoyhtiö Carunan maakaapelointia Espoossa. Toimeksiantoon kuuluu keski- ja pienjännitekaapeleiden vetäminen, jotka ovat pääasiassa runkoverkon kaapeleita sekä talojohtoja, mutta välillä tehdään myös kuituverkkojen putkituksia.

Helsingin Energiakuljetuksen asiakkaita ovat sähkö- ja tietoverkkoverkkojen sekä kaukolämpöverkkojen rakentajat.

– Verkkoyhtiöille tehtävien kaapeliurakoiden lisäksi huolehdimme myös Carunan Espoon ja Kirkkonummen alueiden varavoimakoneista, joten jos yöllä tulee vaikkapa muuntajaräjähdys, viemme varavoimakoneet kohteeseen ja asentajat kytkevät ne toimintaan. Huolehdimme myös varavoimakoneiden tankkauksista sekä useissa tapauksissa rikkoontuneiden muuntajien vaihdoista, toimitusjohtaja Pekka Tuukkanen kertoo.

Monipuolinen kalusto turvallisiin kaapelivetoihin

Helsingin Energiakuljetukset Oy:n uusin hankinta ns. moottorivarppi, jolla vetonarut saadaan työnnettyä putkiin erityisen hankalissakin kohteissa. Kalustoon kuuluu myös akkukäyttöinen vinssi, jolla voidaan operoida turvallisesti esimerkiksi sisätiloissa.

– Kaapelivedoissa on tärkeää, ettei kaapeleita vedetä liian suurella voimalla, esimerkiksi kaivinkoneen kauhalla, jolloin kaapeli hyvin suurella todennäköisyydellä vaurioituu. Meillä on käytössämme muutamia kaapelikoiria, jotka kulkevat putkien sisällä ja tekevät kaapelivetoja turvallisella teholla. Vetonopeus ei saa ylittää kävelynopeutta, maksimissaan se voi olla 3–4 km/h. Kaapeleita voidaan toki tehdä avo-ojavedoillakin, mutta kaupunkialueilla vaaditaan kaapeleiden sijoittamista putkien sisään.

Tuukkanen mainitsee, että yritys käyttää kaapeleiden vetämiseen kestävää ja kevyttä Kevlar-narua, joka on monella tapaa metallivaijeria parempi vaihtoehto.

– Vahvuuksiimme kuuluu ehdottomasti meidän pitkä kokemus ja näkemys kaapeleiden vetämisestä. Meiltä löytyy myös vanhan Land Cruiserin lavalle sijoitettu kaapelinvetokoira, joten pääsemme tarvittaessa hyvinkin haastaviin kohteisiin.

hekoy.fi
facebook.com/HelsinginEnergiakuljetuksetOy/

Pekka Tuukkanen
040 709 5170
[email protected]

Julia Tuukkanen
040 828 5445
[email protected]

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia