Maarakennus E. Hartikainen pitää kalustonsa kunnossa

Facebook
12.12.2022 | Koulutus ja opiskelu

Maarakennus E. Hartikainen keskittyy erityisesti kaivosten aluerakentamiseen ja massojen käsittelyyn, teollisuuden pohjarakentamiseen sekä infrarakentamiseen kaikkialla Suomessa.

– Maarakennuksessa meillä työskentelee louheensiirtoautojen, puskukoneiden, lastauskoneiden ja poravaunujen kuljettajia. Kunnossapito tukee maarakennusta ja tuotantotoimintaa, kertoo kunnossapitopäällikkö Pekka Jormanainen.

Isojen koneiden huoltoa ja korjaamista

Pekka Jormanainen kertoo, että yhtiön käyttämä konekalusto on modernia, tehokasta ja suurikokoista.

– Kaivosluokan työkoneet ovat hyvin kookkaita. Kiviautot voivat ottaa kuormaa 65–150 tonnia, lastauskoneiden työpainot ovat 100–300 tonnia.

Raskaan kaivoskaluston mekaanikkojen koulutusta ei Suomessa järjestetä missään oppilaitoksessa. Maarakennus E. Hartikaisen mekaanikoilla on yleensä jokin soveltuva teknisen alan koulutus – sekä henkilökohtainen kiinnostus raskaisiin koneisiin.

– Monipuolinen tekniikan tuntemus ja monitaitoisuus ovat eduksi. Rekrytoimme motivoituneita ihmisiä ja koulutamme heistä tämän alan kärkiosaajia, kiteyttää Jormanainen.

– Modernit koneet hyödyntävät paljon tietotekniikkaa ja tiedonsiirtoa. Käytössämme on kone- ja laitevalmistajien ohjelmistot diagnostiikkaan. Kouluttaudumme jatkuvasti pysyäksemme ajan tasalla uusien ratkaisujen suhteen.

– Kunnossapitotyön erityispiirre on matkustaminen työkohteiden luo, joten siihenkin tulisi olla valmis. Työmaat kestävät yleensä 1–5 vuotta, ja sen jälkeen on taas uuden paikan vuoro.

Turvallinen työnantaja

Maarakennus E. Hartikainen on vakaa työnantaja, jolla henkilöstön vaihtuvuus on pientä ja työurat pitkiä.

– Pidämme henkilöstöstämme hyvää huolta. Työntekijämme ovat erikoisammattilaisia, joita Suomessa on vähän. Työoloista ja -viihtyvyydestä huolehtiminen on tärkeää, jotta pystymme varmistamaan osaamisen säilymisen.

– Tuemme urapolkuja ja esimerkiksi eteneminen asentajasta työnjohtajaksi on Maarakennus E. Hartikaisella tavallista. Motivoitunut asentaja voi halutessaan edetä vastuulliseen asemaan kunnossapidossa ja päästä vaikuttamaan toiminnan kehittämiseen.

”Haluamme edistää nuorten pääsyä tälle alalle ja tehdä alaa tutuksi”, sanoo Maarakennus E. Hartikaisen kunnossapitopäällikkö Pekka Jormanainen.

Töitä riittää myös tulevaisuudessa

Maarakennus E. Hartikaisen toiminnan peruspilareita ovat vastuullisuus ja edelläkävijyys. Suuntana on uusien teknologioiden hyödyntäminen sekä hiilijalanjäljen pienentäminen.

Tulevaisuuden työllistymisnäkymät ovat positiiviset. Maarakennus E. Hartikaisen tilaajat ovat isoja kansainvälisiä kaivosalan toimijoita, jotka pysyvät investoimaan toimintansa kehittämiseen Suomessa.

– Koulutamme omaa henkilöstöämme mutta haemme myös jatkuvuutta rekrytoimalla riveihimme uusia osaajia sekä motivoituneita alanvaihtajia. Oppilaitosyhteistyö on aktiivista ja tulemme mielellämme kertomaan toiminnastamme oppilaitoksiin paikan päälle ja tarjoamme opiskelijoille työssäoppimispaikkoja.

Jos Maarakennus E. Hartikaisen työmahdollisuudet kiinnostavat, kannattaa ottaa yhteyttä suoraan yritykseen ja kysyä lisää.

– Voi myös tulla käymään, se osoittaa motivaatiota ja oma-aloitteisuutta, vinkkaa Pekka Jormanainen.

www.maarakennushartikainen.com

LinkedIn

YouTube


Autotalo Hartikaisella mekaanikon työympäristö on huippuluokkaa

Autotalo Hartikainen on 10 automerkin jälleenmyyjä ja 17 merkin huolto- ja varaosapalveluiden toimittaja. Toimipisteet ovat Joensuussa, Kuopiossa, Kajaanissa ja Iisalmessa.

Huoltojohtaja Mika Rissasen mukaan autoliiketoiminta niin henkilö-, paketti- kuin kuorma-autojen osalta on murroksessa, kun autonvalmistajat pyrkivät kohti päästötavoitteiden saavuttamista.

– Uudistuvan autokannan huoltamiseen ja korjaamiseen tarvitaan osaavia tekijöitä ja haemmekin jatkuvasti ammattitaitoisia tekijöitä osaksi Hartikaisen tiimiä.

Mekaanikon työ muutoksessa

Nykyisin iso osa mekaanikon työstä on vianmääritystä ja testereiden käyttöä, mutta varsinkin kuorma-autohuollossa mekaaniset työt, kuten moottorin, vaihteiston ja perän korjaukset, ovat edelleen merkittävässä roolissa.

– Elämme parhaillaan hybridiaikaa, jolloin tarvitaan sekä polttomoottori- että sähköosaamista, Rissanen kuvailee.

– Autokanta sähköistyy vähitellen, ja 10–15 vuoden kuluttua tilanne on erilainen. Kuorma-autoissa tahti on hitaampaa. Tulevaisuuden polttoaine voi olla sähkö tai vety. Maa- ja biokaasu näyttävät nyt epätodennäköisemmiltä vaihtoehdoilta.

Asenne ratkaisee

Mika Rissasen mukaan ajoneuvoalan ammattilaisille on varmasti töitä tulevaisuudessakin, vaikka työnkuva muuttuu.

– Tärkein asia, jota uudelta mekaanikolta toivomme, on motivoitunut asenne.

Tulevaisuuden ja nykypäivänkin automekaanikko tarvitsee myös asiakaspalvelutaitoja, liiketoiminnan ymmärrystä ja kykyä itseohjautuvuuteen. Omamekaanikko-palvelussa asiakkaan autolle on nimetty mekaanikko, joka vastaa koko huoltoprosessista.

– Volvo-mekaanikkomme toimivat tällä periaatteella. Asiakas on yhteydessä suoraan Omamekaanikkoon, joten työnjohtoa ei tarvita. Kukin mekaanikko suunnittelee itse oman työpäivänsä. Vastaavanlainen toimintatapa yleistynee myös muilla merkeillä, Rissanen kertoo.

Laatutyötä laatuvälineillä

Nykypäivän autokorjaamo on puhdas ja valoisa työympäristö. Mika Rissanen toteaa, että Autotalo Hartikaisella mekaanikon on hyvä tehdä työtään.

– Turvallinen työympäristö ja modernit välineet tukevat toimintaa ja auttavat tekemään laatutyötä. Esimerkiksi nostimet vähentävät fyysistä rasitusta. Naiset ovat alalle tervetulleita.

Merkkiliikkeen edut

Merkkiliikkeen huolto- ja korjauspalveluissa käy pääasiassa tuoreempaa autokantaa. Autotalo Hartikaisen kautta mekaanikko voi päästä autonvalmistajien tarjoamiin koulutuksiin, joissa erikoistutaan johonkin tiettyyn merkkiin.

– Esimerkiksi Mercedes-mekaanikolle on tarjolla kolme eri koulutusputkea, joista kukin kestää n. kaksi vuotta. Koulutusten välissä on oltava töissä 1–2 vuotta. Onnistunut kouluttautuminen edellyttää työntekijältä sitoutuneisuutta.

– Tuemme työnantajana myös erilaisia urapolkuja, esimerkiksi mekaanikosta työnjohtajaksi tai varaosamyyjäksi.

”E. Hartikainen Oy on perinteikäs perheyritys, joka on työnantajana vakaa ja luotettava”, toteaa huoltojohtaja Mika Rissanen.

Työharjoittelijasta työntekijäksi

Autotalo Hartikainen tekee hyvää yhteistyötä toimipaikkakuntiensa ammatillisten oppilaitosten kanssa (Riveria, Sakky, KAO, YSAO).

– Voimme tulla esittäytymään kouluihin sekä opiskelija- ja rekrytointitapahtumiin. Myös meillä voi pistäytyä kyselemässä tarkemmin työtehtävistä ja ammattialoista.

– Työssäoppimisjaksot ovat monella tavalla tärkeitä: opiskelija voi tutustua meidän tapaamme toimia ja voi samalla tehdä vaikutuksen potentiaalisena työntekijänä, Mika Rissanen korostaa.

www.hartikainen.com

Instagram

Facebook

LinkedIn

YouTube


E. Hartikainen Oy

  • Kaksi liiketoiminta-alaa: autokauppa tukitoimintoineen ja maarakennus
  • Perustettu 1965
  • Liikevaihto yht. 225 milj. € (2021)

Autotalo Hartikainen

  • Autokauppaa vuodesta 1984
  • Henkilöstöä n. 240
  • Vuosittain n. 4 500 myytyä autoa ja lähes 45 000 huolto- ja korjaamotapahtumaa

Maarakennus E. Hartikainen

  • Henkilöstöä n. 430
  • Työkoneita yli 250
  • Valmiita urakoita yli 150, vuosituotanto yli 50 milj. tonnia

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia