B2B-verkkokaupan ratkaisujen luotettava kumppani on atFlow

atFlow'n myyntipäällikkö Joonas Karvinen
atFlow'n myyntipäällikkö Joonas Karvinen
11.11.2021 | Teollisuus

Tarjonta verkossa on hyvää asiakaspalvelua

atFlow Oy on digiliiketoiminnan asiantuntijayritys, joka auttaa asiakkaitaan kasvamaan verkossa verkkokauppojen ja -sivujen, digimarkkinoinnin ja verkkopalveluiden kehittämisen avulla. atFlow tekee asiakkaidensa kanssa syvällistä ja pitkäjänteistä yhteistyötä.

– Kumppanuutemme ansiosta asiakkaamme pystyy olemaan parempi kumppani omille asiakkailleen, tiivistää atFlow'n myyntipäällikkö Joonas Karvinen.

– Emme menettele siten, että toimitamme pikaisesti verkkokaupan ja jätämme asiakkaan pärjäämään sen kanssa omillaan, vaan haluamme varmistaa, että työmme aidosti tukee asiakkaan menestystä. Toimittamamme ratkaisun on vastattava asiakkaan tarpeita ilman että asiakkaan tarvitsee mukauttaa omia prosessejaan sen takia. Yksi vahvuuksistamme on, että meidän kanssamme voi keskustella sekä teknisestä toteutuksesta että markkinoinnista.

Kaikkea voi myydä verkossa

Joonas Karvinen kertoo törmäävänsä yrityksissä usein oletukseen, että verkkokauppaa ei juuri heille voi toteuttaa.

– Yleensä voi. Eräskin asiakkaamme epäili, että heille ei varmastikaan pysty tekemään verkkokauppaa, koska siihen liittyviä muuttujia on niin paljon. Asiakkaan myyjillä oli kuitenkin selkeät prosessit ja hinnanmuodostusperusteet, jotka digitalisoituina muodostivat verkkokaupan ytimen.

– Terminä "verkkokauppa" saattaa tuntua hieman vieraalta, joten voidaan puhua esimerkiksi tilausjärjestelmästä. Ellei varsinaisen kaupan tekeminen käy päinsä, voidaan verkkoon tehdä tarjouspyyntökanava, josta näkyy valittuja tuotetietoja ja jota kautta potentiaalinen ostaja pääsee jo pitkälle ostopolulla.

Myyntikanava verkossa tuo näkyvyyttä ja tehokkuutta

Karvisen mukaan atFlow'n vankalle B2B-verkkokaupan osaamiselle on kysyntää myös teollisuudessa.

– Monet teollisuusyritykset kertovat verkkosivuillaan olevansa esimerkiksi "kattava alihankintayritys" ja kehottavat ottamaan yhteyttä, mutta myyntiä edistäisi, jos asiakkaalle olisi heti enemmän tietoa tarjolla.

– Yritysasiakas tilaa tarvitsemansa ratkaisun mieluummin sellaiselta tarjoajalta, jolta sen saa helposti ja nopeasti verkon kautta kuin sellaiselta, jolta sitä täytyy tiedustella puhelimitse tai sähköpostilla.

Karvinen huomauttaa, että Googlen hakurobotti suosii verkkokauppoja, joten tulosten ulkopuolelle voivat jäädä yritykset, jotka voisivat kyllä tarjota haettua tuotetta tai palvelua, mutta joilla ei sitä ole yksilöity missään verkkosisällössä.

– Löydettävyys on osa laadukasta palvelua ja se auttaa uusien asiakkaiden saamisessa. Jos verkossa oleva tilauskanava on helppo ja varmatoiminen, asiakkaat palaavat mielellään sitä käyttämään, jolloin syntyy pitkäaikaisia asiakkuuksia.

Tilausten vastaanottoon puhelimitse tai sähköpostitse ja tilauksen dokumenttien käsittelyyn menee paljon aikaa verrattuna siihen, jos prosessi olisi automatisoitu.

– On ymmärrettävää, että yrityksissä on totuttu toimimaan tietyllä tavalla, mutta välillä kannattaa havahtua kysymään, voisiko asioita tehdä tehokkaammin, Joonas Karvinen rohkaisee.

Välttämätön verkkokauppa?

Verkkokauppa on tehokas markkinointikanava. Kun analytiikasta tarkastellaan, mitä kautta myyjille tulee tarjouspyyntöjä, huomataan usein, että asiakas on hetkeä aikaisemmin vieraillut verkkokaupassa tutustumassa tuotteisiin ja pyytänyt sitten myyjältä tarjouksen.

– B2B-verkkokauppa on myös myyjän työkalu. Hän voi asiakkaan kanssa kasvotusten tai etänä keskustellessaan käyttää verkkokauppaa tuotteiden esittelyyn, myytävän tuotteen ominaisuuksien räätälöintiin ja tarjousten laatimiseen. Samalla verkkokaupan käyttäminen tulee asiakkaalle tutuksi ja hän voi jatkossa asioida siellä itsenäisesti, Karvinen kuvailee.

Nykyisin kaikilla yrityksillä on verkkosivu, mutta takavuosina ei vielä ollut. Nyt yrityksen palveluhalukkuuden osoitukseksi on nousemassa verkkokaupan tarjoaminen.

– Pian ollaan tilanteessa, jossa yritysten on kysyttävä itseltään, onko mahdollista pärjätä ilman verkkotilausmahdollisuuden järjestämistä.

Kohti älykkäämpiä palveluita

Yritysten välisessä verkkokaupassa on runsaasti huomioitavia asioita: erilaisia prosesseja, järjestelmien integraatioita, tiedon suodattamista, eri tasoisia käyttöoikeuksia ja niin edelleen. atFlow'lla on vahva tekninen osaaminen B2B-verkkokaupoista sekä kokemuksen kautta syntynyt ymmärrys yritysasiakkaiden tarpeista.

– Olemme toimineet jo toistakymmentä vuotta ja tehneet noin 400 verkkopalvelua. Uudet haasteet ovat aina tervetulleita ja motivoivia, Joonas Karvinen sanoo.

– Kehitämme jatkuvasti älykkäämpiä tulevaisuuden verkkokauppoja, jotka oppivat tuntemaan asiakkaan ja joiden toiminnallisuudet helpottavat asiointia ja tuotteiden toimittamista.

Digitoimisto atFlow Oy
Telitie 5 C, Joensuu

atflow.fi
Facebook
Instagram
LinkedIn

atFlown tekemä ERP-integraatio avainasemassa ProMartin verkkokaupassa

Yrityksissä käytetään toiminnanohjausjärjestelmiä, joissa liikkuu paljon verkkokaupan kannalta hyödyllistä tietoa. Tarvitaan integraatioita, joiden toteuttamisessa atFlow on etevä.

ProMart on teknistä tukkukauppaa tekevä palveluyritys. ProMartin missiona on helpottaa teollisuuden ja rakentamisen ammattilaisten työarkea monipuolisella tuote- ja palveluvalikoimalla, johon kuuluvat mm. työkalut, kiinnitystarvikkeet, työvaatteet, suojaimet ja kemikaalit.

– Mottomme on "missä asiakas, siellä palvelu". Haluamme tuoda palvelun asiakkaan luokse sähköisesti, logistisesti tai muulla tavalla. Tulemme osaksi asiakkaidemme toimintoja ja hankintaprosesseja. Tätä tarkoitusta verkkokauppammekin palvelee, toteaa ProMartin kehitysjohtaja Hannu Pajula.

atFlow toteutti ProMartille verkkokaupan kevään 2020 aikana. ProMart-verkkokauppa palvelee ProMartin yritysasiakkaita vuoden ympäri. Uuden ProMart-verkkokaupan rakennustyöt aloitettiin kuuntelemalla ProMartin toiveet ja tarpeet uusille liiketoiminnan muodoille. Tuloksena syntyi WordPress-alustalle rakennettu tukkuasiakkaiden verkkokauppa.

– Lähtökohtana oli, että verkkokauppaa ohjataan toiminnanohjausjärjestelmästä. Ilman ERP-integraatiota emme pystyisi hallitsemaan näin mittavaa kokonaisuutta. ERP:stä tulee kaikki verkkokauppaa ohjaava informaatio ja kauppa on asiakaskohtaisesti räätälöity.

– Toimimme B2B-kaupankäynnissä, kuluttaja-asiakkaita meillä ei ole. Se asettaa verkkokaupalle tiettyjä rajoituksia, esimerkiksi hinnat näkyvät vain kirjautuneille asiakkaille. Kuitenkin meillä yritysasiakkaan ostopolku ja palvelun käytettävyys vastaavat kuluttajapuolen verkkokauppoja.

– Olennaista on, että asiakas saa mahdollisimman rikasta informaatiota, vaikka ei välittömästi tekisikään tilausta. Parhaillaankin kehitämme useita lisäarvoa tuottavia ominaisuuksia asiakasyhteistyön näkökulmasta. Tarkoitus on saavuttaa kilpailuetua tarjoamalla B2B-asiakkaille yksilöllinen ostokokemus ja sujuva ostopolku.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä