
Kiertotalous ei ole pelkkää materiaalien kierrättämistä

Ulla Heinonen. (kuva: Pasi Salminen)
06.05.2025 | Teollisuus
Kiertotalous on Euroopalle ennen kaikkea uusien liiketoimintamahdollisuuksien ja kestävän talouskasvun mahdollisuus. Eurooppa tarvitseekin kiertotalouden sisämarkkinat. EU-laajuisen sisämarkkinan syntyminen edellyttää muun muassa sitä, että kierrätysraaka-aineet saadaan liikkumaan vapaasti yli rajojen.
EK:ssa seurataan tarkkaan EU:n kiertotalouspolitiikan etenemistä. Keskeinen vaikuttamisen kohde on kiertotalouden uusi lakipaketti, jota koskevan esityksen komissio antaa vuonna 2026. Sen tavoitteena on synnyttää kiertotaloudelle EU-laajuiset sisämarkkinat kehittämällä yhteiset pelisäännöt jätteen käsittelylle ja kierrättämiselle sekä luomalla kysyntää uusiomateriaaleille. Alustavia suuntaviivoja saatiin jo maaliskuussa julkaistusta Clean Industrial Deal -aloitteesta.
Kiertotaloutta tulee vauhdittaa kestävän talouskasvun ajurina, korostaa vihreän kasvun johtaja Ulla Heinonen:
– Kiertotalous ei ole pelkkää materiaalien kierrättämistä – ennen kaikkea se on uusia liiketoimintamalleja ja uusia kasvumahdollisuuksia. Siksi kiertotalouden on perustuttava markkinaehtoisille ratkaisuille. Uudet ratkaisut; tuotteet, palvelukonseptit ja muut innovaatiot syntyvät kysynnän ja kilpailun kautta.
Kiertotaloudelle on luotava aidot sisämarkkinat, korostaa Heinonen:
– Markkinat eivät synny pelkästään materiaalien vähentämistavoitteilla tai mittareilla, vaan kierrätysraaka-aineet pitää saada liikkumaan sujuvasti jäsenmaiden välillä.
Siksi jätesääntelyä on sujuvoitettava ja harmonisoitava, korostaa EK:n asiantuntija Fanny Larsen:
– On tärkeää yhdenmukaistaa esimerkiksi sivutuotteiden ja jätemäärittelyn kriteerit sekä hyväksyntämenettelyt EU-laajuisesti. Harmonisointi helpottaa materiaalien liikkumista sisämarkkinoilla, kun yhden maan myöntämä kierrätysstatus kelpaisi sellaisenaan toisessakin jäsenmaassa.
Digitaalinen tuotepassi on Fanny Larsenin mukaan esimerkki konkreettisesta askeleesta, joka avittaa kiertotalouden sisämarkkinoiden syntymistä:
– Kuluttajaakin palveleva digitaalinen tuotepassi kokoaisi yhteen keskeisiä tietoja tuotteen raaka-aineista, materiaalitiedoista, ympäristöjalanjäljestä ja kierrätyskäytännöistä, kattaen koko elinkaaren EU-laajuisesti. Kaiken ytimessä on data.
Palveluliiketoiminta tarjoaa kasvavissa määrin yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Digitaalisen tuotepassin avulla yritykset voivat tuoda kuluttajan saataville esimerkiksi tietoa tuotteen korjauspalveluista.
Lähde Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Haluatko oman yrityksen esille tähän?
Katso myös tämä

Vaivatonta ja tehokasta romun kierrättämistä
Romu Mäki tarjoaa räätälöidyn palvelun, jotta metallien kierrättäminen olisi helppoa ja jotta metalliromun hyvityshinta olisi mahdollisimman korkea.
Teollisuus

3D-tulostus mahdollistaa täysin uudenlaisten materiaalien luomisen
Ennen kysyttiin, kestääkö 3D-tulostettu komponentti kohteessa. Kohta kysytään, uskallammeko käyttää perinteisesti valmistettua komponenttia vai käytämmekö 3D-tulostettua.
Metallien pikavalmistus eli 3D-tulostusteknolgia kehitettiin 1990-luvun alussa ...
Teollisuus