Pyydä tarjous

Power Coast pääsi vauhtiin

Kuvassa Kotkan kaupunkisuunnittelujohtaja Markku Hannonen, Haminan kaupunginjohtaja Hannu Muhonen, Finnish Battery Chemicalsin Timo Strengell, Cursorin Invest In director Ilkka Hasanen, Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö ja Malminjalostuksen Vesa Koivisto. Kuva: Marko Laukkarinen.
Kuvassa Kotkan kaupunkisuunnittelujohtaja Markku Hannonen, Haminan kaupunginjohtaja Hannu Muhonen, Finnish Battery Chemicalsin Timo Strengell, Cursorin Invest In director Ilkka Hasanen, Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö ja Malminjalostuksen Vesa Koivisto. Kuva: Marko Laukkarinen.
11.04.2022 | Teollisuus, Yrityselämässä tapahtuu

Täysin integroitu sähköautojen akkujen arvoketju Kotka-Haminassa? – Power Coast -alusta auttaa paikallisia toimijoita tekemään maailmanluokan menestystarinaa.

Sähköautojen suosio on yllättänyt markkinat vuosi vuodelta. Samalla on käynyt harvinaisen selväksi, että sähköautot ovat kiihdytyskaistalla jäädäkseen. Vastaavasti akkukennoja valmistavien tehtaiden kaavailtu kapasiteetti Euroopassa vuoteen 2030 mennessä jatkaa dramaattista kasvuaan – ja tällä on selvät vaikutukset toimitusketjuun.

Akkujen arvoketjussa – raaka-aineista ja kemikaaleista kennoihin ja pakkauksiin sekä lopulta jatkosovelluksiin ja kierrätykseen – on useita vaiheita, joihin Kotka-Haminan seudun ketterät toimijat voivat tarrata kiinni.

Erityisen mielenkiintoinen on Cathode Active Material (CAM) – jauhemainen lopputuote, jota käytetään akkukennon arvokkaimman osan, katodien, valmistukseen kennotehtaissa. Litiumioniakkujen nopeasti kasvava tuotanto Euroopassa edellyttää katodiaktiivisten materiaalien teollisuuden perustamista vanhalle mantereelle.

Kiinalaiset yritykset liikkeellä

Tällä hetkellä kiinalainen CNGR Advanced Material, maailman suurin prekursorikatodiaktiivisten materiaalien (pCAM) valmistaja, ja kotimainen Finnish Battery Chemicals ovat vahvasti tuomassa pCAM-tehdasta Haminaan. Nykyisellään CNGR on keskeinen toimittaja suurimmille kennoyhtiöille ja sähköautojen OEM-valmistajille.

Toinen kiinalainen teollisuusjätti, Beijing Easpring, toimii myös alueella. Maailman johtaviin katodiaktiivisten materiaalien valmistajiin kuuluva Easpring kehittää CAM-tehdasta Kotkaan yhdessä Finnish Battery Chemicalsin kanssa.

Timo Strengell Finnish Battery Chemicalsista kertoo, että kuningasajatuksena on myötävaikuttaa väkivahvan akkumateriaaliekosysteemin kehittämiseen Kaakkois-Suomessa.

"Haluamme maksimoida raaka-aineiden arvon, valjastaa paikallisia resursseja käyttöön ja luoda uusia työpaikkoja. Lisäksi vastaamme ilmastohaasteeseen tukemalla sähköautojen maailmanlaajuista nousua."

Maailman vihreintä nikkeliä?

Strengellin mukaan "vihreä suoni" juoksee syvällä Finnish Minerals Groupin kokonaan omistaman projektiyhtiön Finnish Battery Chemicalsin toiminnassa. Esimerkiksi yksi valtionyhtiön portfolioyrityksistä on Terrafame, jonka nikkelin hiilijalanjälki on globaalien nikkelintuottajien joukossa pienin.

"Terrafamen tuottaman nikkelisulfaatin hiilijalanjälki on elinkaarianalyysin mukaan yli 60 % keskimääräistä pienempi", Strengell toteaa. Lokakuussa 2020 Terrafame hyväksyttiin mukaan myös YK:n Global Compact -aloitteeseen.

"Matalahiilinen nikkeli on vain yksi esimerkki kestävän kehityksen kautta saavutettavasta kilpailuedusta. Keski-Euroopan autoteollisuudesta on tullut erittäin herkkä näille asioille", Strengell toteaa ja lisää, että Power Coast -alustalla on todella "hyvät saumat" kasvaa ja kehittyä.

Paikallinen sitoutuminen on vahvaa

Akkuosaamisestaan tunnetut kiinalaiset yritykset ovat käyneet syvällisiä neuvotteluja Kotka-Haminan kanssa jo pitkään – eikä aivan ilman syytä.

"Täällä on suuria mahdollisuuksia kansainvälisille toimijoille", Strengell sanoo.

Joulukuussa 2021 Suomen Malmijalostus ja CNGR Advanced Material saivat valmiiksi teknistaloudellisen selvitystyön, jonka pohjalta ne jatkavat yhteistyötä pCAM-tehtaan perustamiseksi Haminaan. Tehdashanketta vie eteenpäin kumppaneiden välinen yhteisyritys, josta CNGR Advanced Material omistaa 60 prosenttia ja Suomen Malmijalostus 40 prosenttia.

Kotkan ja Haminan kaupungit ovat sitoutuneet hankkeisiin ja tehtaille on osoitettu sopivat teollisuustontit.

"Jos kaikki menee hyvin, molempien tehtaiden rakentaminen voi alkaa vuonna 2022."

Pidä huolta arvoketjusta!

Professori Pertti Kauranen LUT-yliopistosta on samaa mieltä siitä, että näköpiirissä ei ole mitään, mikä voisi pysäyttää sähköautoteollisuuden nopean kasvun. Silti koko arvoketjusta huolehtiminen on edelleen koko toimialaa koskettava haaste:

"Tällä hetkellä kaikki keskittyvät kennotehtaiden rakentamiseen, mutta raaka-aineiden saatavuus ei ole mitenkään taattu." Esimerkiksi koboltin kysyntä tulee arvioiden mukaan kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä – ja litiumin kysyntä vuoteen 2030 mennessä on kuusinkertainen nykyiseen verrattuna.

Kaurasen mukaan akkuteknologioissa on satojen miljardien arvosta liiketoimintapotentiaalia pelkästään kuluvalla vuosikymmenellä. Etelä-Kymenlaakso on herkullisen hyvissä asemissa tulevaisuutta ajatellen:

"Akkujen globaali markkinavolyymi tulee kasvavamaan 20-kertaiseksi seuraavan kymmenen vuoden aikana. Alueellisilla toimijoilla on tässä kuviossa paljon mahdollisuuksia", hän uskoo.

businesskotkahamina.fi