Suomalaisen tuotannon kilpailukyvystä on pidettävä huolta

Facebook
21.04.2021 | Teollisuus
Käynnissä olevan pandemian vuoksi teollisuudella ja muillakin liike-elämän osa-alueilla on takanaan haastava vuosi takana. Suomi on pärjännyt haastavassa tilanteessa monia kilpailijamaitaan paremmin ja tuotanto on saatu pidettyä pääosin käynnissä. Tästä huolimatta eri toimialat ovat uusien haasteiden edessä, joita ovat mm. kansainvälinen komponenttipula sekä alihankintaketjun häiriöt, joiden aiheuttamia vaikutuksia on nähty myös Suomessa.– Suomen hyvinvoiva alihankintakapasiteetti kannattaa pitää vitaalisena, koska paikallisen tekemisen merkitys on korostunut entistä enemmän pandemian aikana. Finanssikriisistä lähtien Suomessa on jääty investointitasoissa kilpailijamaista jälkeen. Nyt on entistäkin tärkeämpää, että pysymme kilpailussa mukana, kun kansainvälisen tilanteen johdosta maailmalla on kapasiteettia runsasti vapaana, Iscar Finland Oy:n myynnistä ja markkinoinnista vastaava Jaakko Luotonen painottaa.Suomessa teollisuuden investoinnit ovat olleet Luotosen mukaan monissa tapauksissa korvausinvestointeja, joissa korvataan vain välttämättömät vanhemmat osakokonaisuudet uudemmilla, eikä niinkään panosteta itse tuotannon kehittämiseen ja tuottavuuden parantamiseen.– Koneiden ja työkalujen valmistajilta tulee jatkuvasti yhä tehokkaampia ratkaisuita, joita muualla maailmassa otetaan hyötykäyttöön varsin ripeästi. Suomen pitäisi pystyä olemaan tässä ihan kärkimaita ja ottamaan sitä kautta muuta maailmaa kiinni tuotannon tehokkuudessa.Vasta laadukkaat työkalut ulosmittaavat tuotantolaitteiston täyden potentiaalinLuotonen on pistänyt merkille, että kalliisiin ja tehokkaisiin koneisiin investoitaessa, päädytään säästöä hakemaan työkalupuolelta, jolloin uuden koneen tarjoamia mahdollisuuksia ei saada täysimääräisesti ulosmitattua.– Tilannetta voisi verrata siihen, että ostetaan uusi tehokas auto, mutta siihen asennetaan vanhan auton kuluneet renkaat. On tärkeää tiedostaa, että kaikkien tuotannon osatekijöiden pitää olla kunnossa, jotta tuottavuutta pystytään oikeasti parantamaan.Työkaluja yhä tehokkaampaan työstämiseenIscar tuo markkinoille satoja uusia tuotteita vuodessa. Tänäkin vuonna julkaistaan toistasataa uutta tuoteperhettä, jotka soveltuvat yhä tehokkaampaan työstämiseen.– Laadukkaiden työkalujen kautta, pyrimme tuomaan loppukäyttäjälle etua niin tuotantovarmuudessa kuin tuottavuudessakin, eli viime kädessä siinä viivan alle jäävässä summassa, eli paremmassa katteessa.Luotonen myöntää, että nyt eletään varsin haastavassa tilanteessa, käynnissä olevan pandemian takia, kun perinteinen kaupan tekeminen ja konsultointi, etenkin työkalupuolella, on muuttunut.– Emme voi olla nyt samalla tavalla paikan päällä auttamassa asiakasta, kuin aiemmin. Tähän Iscar on konsernina panostanut maailmanlaajuisesti todella voimakkaasti, tuoden uusia toimintamalleja teollisuus 4.0:n ja digitaalisen puolen ratkaisuihin. Näihin kuuluvat mm. uudistunut nettikauppa, ITA-työstöarvolaskimet, Matrix-työkaluhankintajärjestelmät, pilvipohjaiset työkalukirjastot sekä lukuisat mobiilisovellukset. Olemme pyrkineet luomaan Suomessa täysin uusia toimintamalleja, joiden kautta pystymme auttamaan asiakkaitamme entistäkin kokonaisvaltaisemmin.Uusia ratkaisuita edustavat Luotosen mukaan mm. virtuaalinen konsultointi, jonka puitteissa alan asiantuntijat pääsevät näkemään netin välityksellä työstötapahtuman reaaliajassa ja pystyvät näin antamaan välitöntä konsultaatiota.– Suomessa on monipuolinen konepajateollisuus ja valtava määrä osaamista. Yhdessä voimme varmistaa meille kaikille kilpailukykyisen paikan maailmanmarkkinoilla.Uusi NeoLogiq-tuotelinja tarjoaa entistäkin parempaa tuottavuuttaLuotonen kertoo, että kuluvan vuoden aikana lanseerataan uusi NeoLogiq-tuotelinja, joka kattaa käytännössä kaikki työstön osa-alueet. Uutuutta tulee niin poraukseen, jyrsintään kuin sorvaukseenkin.– Siihen kuuluu toistakymmentä uutta tuoteperhettä, jotka tulevat saataville pitkin vuotta. Näillä tuotteilla pyritään nostamaan asiakkaan tuottavuutta sekä parantamaan tuotteiden käytettävyyttä sekä helppoutta.Luotonen kertoo, että Suomessa on monenlaisia asiakkaita. Suomessa tehdään paljon myös pieniä proto- ja nollasarjoja, joihin ei välttämättä kannata kehittää täysin uusia toimintamalleja. Näissä tilanteissa käytettävien työkalujen monipuolisuus korostuu entistä enemmän.– Ratkaisuillamme pystytään työstämään laajaa skaalaa erilaisia materiaaleja, ei tarvita erillisiä työkalurunkoja eri materiaaliryhmille, vaan pystytään kattamaan vain teräpaloja vaihtamalla hyvin laaja skaala eri työstömateriaaleja.Työkalun kestoikä on Luotosen mukaan yksi tärkeä osatekijä, mutta yhtä lailla työkalun kestoiän hyödyntäminen niin, että sitä kautta pystytään parantamaan työstöarvoja ja nostamaan tuottavuutta.– Jos voidaan vapauttaa tehokkaammalla työstöllä minuutteja tuotannosta, silloin voidaan myydä vapaata kapasiteettia enemmän loppukäyttäjälle ja sitä kautta asiakkaalle jää enemmän rahaa käteen. Työkalun pitkä käyttöikä ei tuo yksistään tuo tuottavuutta, vaan kun se kestää paremmin, voidaan tuotannon nopeutta kasvattaa. Korkean työstöarvon kanssa tästä saadaan ulosmitattua paras tuotto.Globaali tietotaito käytettävissä paikallisesti– Meillä yhdistyy maailmanlaajuisen, maailman toiseksi suurimman, valmistajan resurssit sekä pitkäaikainen paikallinen tuntemus. Ymmärrämme Suomen teollisuuden tilanteet ja tarpeet paikallisesti, mutta pystymme samalla tuomaan globaalin toimija vahvuudet, eli olemassa olevan tietotaidon paikalliselle tasolle. Pitkäaikaiset ja avoimet asiakassuhteet mahdollistavat tuotannon kehittämisen yhdessä asiakkaan kanssa, Luotonen mainitsee.Iscar Finlandin paikalliseen toimintafilosofiaan kuuluu oman alansa huippuosaajien rekrytointi, jotka pystyvät paikan päällä tai etänä ratkomaan asiakkaan ongelmia ja auttamaan oikeiden työkaluratkaisuiden löytämisessä mahdollisimman tehokkaasti.Pitkäkestoisesta yhteistyöstä suurimmat hyödyt– Parhaat onnistumiset on saatu aina siitä, kun olemme pystyneet tuomaan asiakkaalle uuden tuotteen tai koneen investoinnin yhteydessä kokonaisvaltaisen uuden ratkaisun. Ratkaisun kautta asiakkaat pystyvät saamaan itselleen pitkäaikaisen tukijalan omaan toimintaansa ja sitä kautta omiin asiakassuhteisiinsa. Pitkäaikaisten asiakassuhteiden osalta yhteydenpidon frekvenssi on tarvittaessa päivittäistä, mutta tavallisesti viikoittaista, Luotonen toteaa.Iscar Finlandin palveluksessa on tällä hetkellä 12 teknistä myyjää, jotka ovat asiakkaiden kanssa jatkuvassa yhteydessä.– Pandemia-aikana yhteydenpito on hyvin eri tyyppistä kuin normaaliaikaan, kun välttämättä ei voida mennä paikan päälle. Tällöin käytetään uusia netin mahdollistamia ratkaisuita sekä perinteistä puhelinkonsultaatiota, Luotonen kertoo.www.iscar.fiArtikkeli on julkaistu Tampereen seudun Yritysmaailma -lehdessä 1/2021.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä