Onnistunut omistajanvaihdos vaatii suunnitelmallisuutta ja asiantuntija-apua
Kuva: www.yrittajat.fi/oppaat/pk-yrityksen-omistajanvaihdosopas
13.09.2024 | Yrityselämässä tapahtuu
Avain onnistuneeseen omistajanvaihdokseen on huolellinen valmistautuminen. Apua omistajanvaihdoksiin tarjoaa mm. Suomen Yrittäjät, joka mm. järjestää omistajanvaihdokseen keskittyviä webinaareja. Yrittäjien jäsenten käytössä on myös maksuton neuvontapalvelu omistajanvaihdoksen tueksi. Seuraavan listauksen on tarkoitus auttaa sinua onnistumaan yrityskaupoissa.
1. Aloita ajoissa:
Yrityksen myyntiprosessi kestää keskimäärin noin 12 kuukautta, mutta usein se voi venyä yli kahdenkin vuoden mittaiseksi. Valitettavan usein yrityskauppa ei kuitenkaan toteudu ja yrityksen liiketoiminta ajetaan alas. Prosessi vie aina oman aikansa, riippuen myyjän valmiudesta myydä, ostajan valmiudesta ostaa sekä rahoituskuvioista. Ennen kauppoja yrityksissä on paljon myyntiprosessia vauhdittavaa tehtävää, joka vie oman aikansa. Ostajan on puolestaan hyvä muistaa, että unelmien yritys ei välttämättä satu kohdalle juuri silloin, kun sellaisen haluaisi ostaa. Tästä syystä onnistunut ostoprosessi voi vaatia paljon aikaa ja vaivannäköä.
2. Käytä asiantuntijaa apunasi:
Yrityskaupoissa käytettävän asiantuntija-avun hyödyntäminen säästää aikaa ja vaivaa sekä varmistaa, että kaupassa vältytään aloittelijoiden perusvirheiltä. Asiantuntija-apu vähentää riskejä ja helpottaa päätöksentekoa jo siinä vaiheessa, kun yrityskaupasta vasta haaveillaan. Usein ensimmäiset keskustelut yrityskauppojen asiantuntijan kanssa ovat maksuttomia. Asiantuntijalta saa hyviä etenemisohjeita onnistuneeseen kauppaprosessiin liittyen. Asiantuntijakustannukset ovat vain joitakin prosentteja koko yrityskaupan arvosta, joten hyötysuhde on iso.
3. Laadi ja vaadi tietoa:
On tärkeää koota kaikki yritystä koskevat voimassa olevat sopimukset, asiapaperit, pohjapiirustukset, tilinpäätökset ja muut dokumentit ainakin viimeisiltä vuosilta yhteen mappiin. Yritystä ei voi myydä eikä sitä kannata ostaa, elleivät paperit ole kunnossa. Siinä missä myyjän kannattaa tarkistaa ostajan taustat, ostajan kannattaa tarkistaa myytävän yritykset kaikki tärkeimmät asiapaperit. Kauppaprosessissa ei kannata edetä yhtään pidemmälle, jos pyydettyjä dokumentteja ei toimiteta. Myyjän taas on syytä tietää, että aukot tiedoissa lisäävät ostajan riskiä ja vähentävät tämän halua ostaa yritys tai maksaa siitä pyydetty hinta.
Ostajan kannattaa kysyä rahoittajan mielipidettä ostettavan kohteen rahoittamiseen ja millaisin ehdoin se olisi mahdollista. Yrityskaupan rahoittaminen on aivan erilaista, kuin esimerkiksi samanhintaisen asuntokaupan. Asiantuntijat osaavat auttaa laatimaan salassapitosopimukset ja muut tarvittavat dokumentit, jotta tietoa voidaan turvallisesti jakaa.
4. Tee realistinen strategia:
Ota selvää, mitä liiketoimintakauppa tai osakekauppa tarkoittaisi sinun tapauksessasi – mitä etuja, ongelmia, kustannuksia ja veroja niihin liittyy sekä miten kaupan rahoitus eri vaihtoehdoissa onnistuisi. Lisäksi on teetettävä realistinen arvonmääritys. Ulkopuolisen asiantuntijan tekemä arvonmääritys on hyvä pohja kaupan edistämiselle. Usein arvonmääritys perustuu siihen, kuinka paljon ostettavasta yrityksestä ylipäänsä kannattaa maksaa siten, että se olisi ostajan myös kohtuullisesti takaisin maksettavissa. Siksi tällainen dokumentti on yleensä kelvollinen liite omien liiketoimintasuunnitelmien oheen myös rahoittaville tahoille.
Epärealistisilla strategioilla ja arvonmäärityksillä voi helposti pilata koko kaupan mahdollisuuden.
Myyjän kannattaa muistaa, että ostajalla on yleensä aina vaihtoehtoja – ainakin olla ostamatta yritystä. Myyjällä sen sijaan on vain yksi kauppatavara. Jotta sen saisi myytyä, on toimittava viisaasti. Ostajia on harvoin jonoksi asti, joten epärealistisin vaatimuksin aloiteltu myynti saattaa pilata myyntikohteen maineen pysyvästi.
Ostaja voi puolestaan pilata keskusteluyhteyden myyjään esimerkiksi tinkaamalla hintapyynnöstä ilman hyviä perusteluja. Kaupan on mahdollista kaatua vielä vaikkapa kauppapäivän aamuna jommankumman osapuolen epäilykseen toisesta osapuolesta. Ammattilaisten tekemät arvonmääritykset ovat perusteltuja laskelmia, eivät summittaisia arvauksia.
5. Varmista hyvät kauppakirjat:
Kauppakirjan pituus ei ole itseisarvo, mutta alle kuusisivuisesta kauppakirjasta puuttuu lähes varmasti turvallisen ja onnistuneen kaupan kannalta keskeisiä asioita.
On tärkeää varmistua, mitä kauppakirjan mukaan tapahtuu, jos kauppahintaa ei maksetakaan tai ostetut koneet eivät toimi tai ne eivät ole myyjän, vaikka niin piti olla. Kaikki kauppakirjassa sovitut asiat kannattaa käydä läpi ja kysyä, mitä tapahtuu, jos asiat eivät toteudukaan, ja mitä kauppakirjan mukaan sitten tehdään. Pettymyksen voi aiheuttaa mm. yrityksen myyneen tahon uusi yritys, joka lähtee kilpailemaan samalla toimialalla.
Kaupan yhteydessä tulee varmistua, että ainakin kaikki tärkeimmät asiat ovat tulleet paperille ja niiden merkityksen ymmärtää käytännössä. Ostajalla on selonottovelvollisuus ja puolestaan myyjällä selonantovelvollisuus. Yrityskaupassa ei ole kuluttajansuojaa, joten jälkikäteen on tehotonta vedota siihen, ettei ymmärtänyt sopimuksen sisältöä.
Hyvin laadittu kauppakirja ennalta ehkäisee riitoja ja ohjaa toimenpiteitä yllätysten sattuessa.
Asiantuntijalta saatu apu on tässäkin kohdassa varsin hyödyllistä.
6. Luovu ja ota haltuun:
Sopimuksen allekirjoituspäivä ja omistusoikeuden siirtymispäivä eivät useinkaan ole sama päivä. Ennen omistusoikeuden siirtymistä tai sen yhteydessä tehdään monesti mm. inventaareja, joiden perusteella kauppahintaa voidaan tarkistaa.
Kun omistus vihdoin vaihtuu, myyjän on syytä luopua toiminnasta ja antaa aidosti tilaa uudelle omistajalle. Tämä on toimintamalli, vaikka kaupassa olisikin sovittu siirtymäajasta, jonka aikana myyjä on edelleen yhtiön käytettävissä. Vaikka siirtymäaika on tärkeä, vielä tärkeämpää on toiminnan todellinen haltuunotto, jolla yritys siirtyy ostajan käsiin.
Mistä yrityskauppa-asioihin saa apua?
Suomessa uutta yrittäjää tuetaan ja autetaan alkuun monin tavoin. Kaikille avointa, luottamuksellista ja maksutonta neuvontaa saat kaupunkien ja kuntien kehitysyhtiöistä, uusyrityskeskuksista sekä yrittäjäyhdistyksistä. Yritystoiminnan jatkajille on myös muita matalan kynnyksen palvelun tarjoajia, esimerkiksi YritysKummit. Tarjolla olevia asiantuntijapalveluita kannattaa käyttää hyväksi, että toiminnan aloitus tapahtuu turvallisesti ja sujuvasti.
– Yrityskauppa on iso mahdollisuus kun se hoidetaan oikein. Iso osa Suomen yritysvälitysyrityksistä kuuluu jo Suomen Yritysvälittäjäin ja Omistajanvaihdosasiantuntijain Liittoon (SYVL), sitoutuen toimimaan liiton sääntöjen ja ohjeistusten mukaisesti. Liitto on myös perustanut erillisen yritysvälittäjätentin ja auktorisoi alalla toimivia osaajia. Kun yrityskaupoissa on apuna alan asiantuntija, ostajalle tarjotaan oikea mahdollisuus menestymiseen ja samalla myyjäkin pääsee luotettavasti irtaantumaan yrityksestään, Suomen Yrityskauppojen auktorisoitu yritysvälittäjä Mika Valtonen kommentoi.
Markkinoilla toimii useita yritysvälittäjiä, jotka auttavat omistajanvaihdoksessa. Suurimpia toimijoita ovat Suomen yrityskaupat Oy, Advance Team Oy ja Novie. Näiden lisäksi on lukuisia pienempiä toimijoita ympäri Suomen. Ostettavissa olevia yrityksiä voit hakea yksityisiltä kauppapaikoilta, kuten Yrityspörssi, Firmakauppa ja Yritysovi.
Lähde: yrittajat.fi
Suomi tarvitsee lisää yrittäjiä – omistajanvaihdostyölle on suuri tilaus
Kolme neljästä pk-yrittäjästä ei tiedä yritykselleen jatkajaa, jos yrittäjä luopuisi yrityksestään. Omistajanvaihdos on juuri nyt ajankohtainen yli 50 000 yrittäjälle. Samaan aikaan noin 40 000 yrittäjää etsii ostettavaa yritystä. – Toinen yrittäjä on usein potentiaalinen jatkaja ja yrityksen ostaja, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen muistutti aiemmassa tiedotteessa.
Omistajanvaihdostyölle on siis suuri tilaus. Lähes puolet yrittäjistä ei tiedä, miten valmistua omistajanvaihdokseen. 41 prosenttia arvioi tietävänsä, miten omistajanvaihdokseen pitää valmistautua. Lähes saman verran tuntee tarjolla olevia rahoitusratkaisuja. Yrittäjien olisi kuitenkin syytä tiedostaa, että omistajanvaihdos on ajankohtainen ennemmin tai myöhemmin.
Myyjät ja ostajat saatava kohtaamaan
Harva tietää yritykselleen jatkajan, jos haluaa tai joutuu luopumaan yrityksestään. Suomessa on paljon tekemistä, jotta jatkajia olisi enemmän ja yritysmarkkina kehittyisi myös pienten yritysten osalta.
On syytä toivoa, että yhä useampi Suomessa asuva voisi nähdä itsensä omistajayrittäjänä. Omistajanvaihdos on juuri nyt ajankohtainen 16 prosentille yrittäjistä, joka tarkoittaa yli 50 000 yrittäjää.
Tähän täytyy tasoittaa tietä niin neuvonnan, koulutuksen kuin erilaisten rahoitusratkaisuiden kautta. Suomi tarvitsee paljon lisää yrittäjiä. Omistajanvaihdosten edistäminen on tärkeä osa kansallista kasvupolitiikkaa, myyjät ja ostajat pitää saada kohtaamaan paremmin.
Tekstilähde Suomen Yrittäjät
Haluatko oman yrityksen esille tähän?