Urheiluyhteistyöstä monenlaista hyötyä yritykselle

Kuva: Mikko Kalavainen / Fotomikko
Kuva: Mikko Kalavainen / Fotomikko
07.02.2022 | Yrityselämässä tapahtuu

– Urheiluun liittyy paljon tunteita. Yhteistyöllä urheiluseuran kanssa yritys voi tavoittaa kohderyhmiä tunnerikkaalla tavalla ja päästä kiinni ihmisille tärkeisiin muistijälkiin, pohjustaa jalkapalloseura JIPPO:n toiminnanjohtaja Timo Tahvanainen.

– Urheiluyhteistyön kannattaisi olla osa yrityksen markkinointia, ei erillinen saareke. Yrityksellä tulisi myös olla mietittyinä ne tavoitteet, joihin urheiluseuran kanssa tehtävällä yhteistyöllä pyritään.

Verkostoitumista, mielikuvia, näkyvyyttä

Yritykset ovat erilaisia, joten urheiluyhteistyöllä voi olla erilaisia tavoitteita ja muotoja. Pienelle business-to-business-yritykselle voi olla tärkeää päästä verkostoitumaan eri kanavissa ja tapahtumissa.

– Urheiluseuran kautta se onnistuu. Seuran toiminta on ikään kuin alusta kontakteille ja suhteiden luomiselle, Timo Tahvanainen kuvailee.

Isommille yrityksille yhteistyössä voi olla kyse mielikuvien luomisesta urheiluseuran kanssa yhteisen arvomaailman pohjalta.

– Urheiluyhteistyö on yritykselle yksi tapa kantaa yhteiskuntavastuuta. Käytännössä yhteistyö voi näkyä esimerkiksi vastuullisuutta edistävinä tekoina tai kampanjoina, kuten meillä JIPPO:ssa.

Uusille yrityksille urheilu on erinomainen kanava tunnettuuden lisäämiseen.

– Tuore yritys voi päästä osalliseksi sosiaalisessa mediassa ja muissa tiedotusvälineissä ahkerasti näkyvän urheiluseuran saamasta huomiosta. Samalla yritys voi kasvattaa omia kontaktimääriään somemaailmassa.

– Yritys voi myös saada lisää myyntiä esim. tapahtumissa tai seuran kannattajille kohdennetuilla tarjouksilla, Tahvanainen lisää.

Vastikkeellista yhteistyötä

Pitkäjänteinen yhteistyö on yrityksen kannalta tuloksekkaampaa kuin lyhyt projekti. Vahvalla mukanaololla yrityksen tunnettuus kasvaa vuosi vuodelta, kun ihmiset tottuvat yhdistämään yrityksen ja urheiluseuran toisiinsa liittyviksi.

– Aktiivinen osallisuus seuran arjessa vahvistaa viestiä ja tarjoaa tarttumapintaa mm. sosiaaliseen mediaan.

Timo Tahvanainen huomauttaa, että Suomessa termi "sponsorointi" yhdistetään turhan yleisesti vastikkeettomaan tukemiseen, vaikka siihen voi liittyä molempia osapuolia hyödyttävää yhdessä tekemistä.

– Tämän takia joudutaankin monesti puhumaan sponsoroinnin sijasta yhteistyöstä tai urheiluyhteistyöstä.

JIPPO ja Lähitapiola Itä toteuttavat Tekoja!-kampanjaa, jolla on mm. autettu asunnottomia. Kuvassa kampanjavideolle kuvataan voimamies Mika Törröä ja JIPPO:n Timo Tahvanaista. Kuva: Mikko Kalavainen / Fotomikko

Kohderyhmä haltuun

Kun tavoitteet ovat selvillä, mietitään tapauskohtaisesti keinot, kuinka yhteistyötä hyödynnetään osana yrityksen toimintaa ja markkinointia.

JIPPO pystyy esittämään faktoja seuran näkyvyydestä ja kannattajakunnasta, joten yrityskumppanit saavat käsityksen siitä, millaisia mahdollisuuksia yhteistyöllä voisi olla. Tietoa on myös mm. kohderyhmän lähitulevaisuuden ostoaikomuksista.

– Urheiluseuran kannattajat ovat usein voimakkaasti lojaaleja kyseiselle seuralle, Tahvanainen muistuttaa.

– Yritysyhteistyön merkitystä kannattajille on maailmalla tutkittu runsaasti, ja myös me JIPPO:ssa olemme selvittäneet asiaa jokavuotisissa seurakyselyissä.

– Kannattajat tunnistavat paremmin yritykset, jotka ovat mukana seuran toiminnassa. Mukanaolo nostaa yrityksen imagoa ja vaikuttaa kannattajien ostopäätöksiin. Kannattaja ostaa todennäköisemmin yhteistyökumppaneiden tuotteita kuin muiden yritysten.

Tuloksia on mahdollista mitata

Jo alkuvaiheessa on syytä sopia mittareista, joilla yhteistyön tuloksellisuutta mitataan. Lähtökohtina ovat tavoitteet. Niitä voi olla paljon, ja joissakin asioissa mittaaminen voi olla hankalaa.

– Määrälliset mittarit ovat selkeitä. Ne voivat liittyä esim. verkostoitumiseen, näkyvyyteen ja myyntiin, Timo Tahvanainen mainitsee.

JIPPO mittaa yritysyhteistyön tuloksellisuutta ja kumppaneiden tunnettuutta monin tavoin.

– Mittarit vaihtelevat kumppanikohtaisesti. Pääyhteistyökumppaneiden kanssa asioita mitataan tarkemmin.

Urheiluosaamista yritysten tarpeisiin

Urheiluseuroista löytyy myös yritysmaailmassa tarvittavaa osaamista. Seuroissa eletään usein intohimolla ja ponnistellaan päivittäin kohti yhteistä päämäärää. Toiminnan johtamisessa kohti yhteen hiileen puhaltamista voisi yrityksillä olla opittavaa.

– Jos yrityksen johto pystyy tukemaan urheilujoukkueen kaltaisen yhteishengen syntymistä, jossa jokainen työntekijä tuntee olevansa tärkeä osa ryhmää, on sillä varmasti positiivisia vaikutuksia yrityksen tulokseen, Timo Tahvanainen toteaa.

Urheiluseuroissa on liikkumisen ja liikunnan suunnittelun ammattitaitoa, jota yritykset voivat hyödyntää henkilöstönsä työkyvyn ja -hyvinvoinnin edistämisessä. Esimerkiksi JIPPO on toteuttanut yrityksille ohjelmallisia jalkapalloiltapäiviä.

– Tällaisena etäaikana urheiluseura voisi vetää yrityksen työntekijöille esim. liikuntahetken työpäivän lomassa verkon välityksellä, Tahvanainen ideoi.

Kekseliäästi somessa

Sosiaalisen median rooli tiedonvälityksessä ja markkinoinnissa on nykyisin suuri. Somen kautta yritys voi tavoittaa tarkoin määriteltyjä kohderyhmiä mielenkiintoisella tavoilla.

Timo Tahvanainen painottaa, että somessa kekseliäisyys on etu.

– Yhteistyön aktivoinnissa sosiaalinen media on tällä hetkellä ykkönen. Oivaltavat sisällöt leviävät orgaanisesti. Päivitys jää ihmisille mieleen, jos se herättää jotain tunnetta heissä. Se saa myös ihmiset tykkäämään ja jakamaan päivitystä eteenpäin.

– JIPPO haluaa tuottaa meitä seuraaville ihmisille mielenkiintoisia ja tunnerikkaita sisältöjä, joissa yhteistyökumppanimme ovat mukana. Tarkoitus on tuoda yhteistyökumppaneita esille tavalla, joka jättää haluttuja muistijälkiä. Tämä voidaan toteuttaa kumppanin kanssa esimerkiksi yhteisesti suunnitellulla videolla, jossa voi esiintyä seuran pelaajia tai muuta henkilöstöä.

Yhteisillä arvoilla sujuvaa kumppanuutta

Yhteinen arvomaailma on yhteistyön peruskivi. Teot ratkaisevat, ja yhteistyön alkajaisiksi on hyvä selvittää, mitä kumpikin osapuoli on aikaisemmin tehnyt arvojensa edistämiseksi.

– JIPPO mittaa vuosittain arvojemme toteutumista seurakyselyssä. Olemme saaneet vuosi vuodelta parempia tuloksia. Arvoihimme kuuluvat mm. aito karjalaisuus, vastuullinen yhteisöllisyys sekä asenne, Tahvanainen kertoo.

– Esimerkiksi joensuulaisuuden ja pohjoiskarjalaisuuden ympärille on mahdollista rakentaa monenlaista yhteistyötä, ja niin olemme tehneetkin mm. ottelutapahtumissa ja sosiaalisessa mediassa.

Timo Tahvanaisen mukaan JIPPO haluaa ennen kaikkea auttaa yrityksiä niiden tavoitteiden saavuttamisessa ja ongelmien helpottamisessa.

– Kuulemme mielellämme yritysten näkökulmia, jotta voisimme yhdessä heidän kanssaan miettiä käytännön keinoja. On aina hienoa, jos pystymme olemaan kumppaneillemme apuna heidän tavoitteissaan.

jippo.fi
jippojuniorit.fi

Sähköposti: [email protected]

YouTube
Facebook
Instagram
Twitter

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä