Helsingin Energiakuljetukset Oy – kaapeloinnin laatuvaatimukset kovenevat jatkuvasti

Facebook
16.03.2020 | Rakentaminen
Sähköverkon toimintavarmuuden takaamiseksi maakaapelointi on varmin vaihtoehto ja sähkömarkkinalain lakimuutoksen myötä maakaapelointia suoritetaan nyt paljon. Keskijänniteverkosta maakaapelia pitäisi olla 47 % vuoteen 2029 mennessä. Maakaapelointi ei kuitenkaan ole halvin vaihtoehto, keskimäärin kilometri maksaa noin 55 000€ mutta haastavissa paikoissa kustannukset jopa tuplaantuvat. Tästä syystä laatuvaatimukset ja ammattitaitoinen kaapelinveto korostuu, jotta kaapeli ei vaurioituisi ja työllä olisi mahdollisimman pitkä takuu.Kaapeleiden vedoissa täytyy käyttää oikeanlaisia työvälineitäAlun perin kaapelinvetolaitteita nimitettiin kaapelikoiriksi. Nimi juontaa juurensa saksalaiseen menetelmään, jossa kaapelinvetoon suunniteltiin erityinen kabel hund -laite. – Silloin sallittu maksimiveto oli 1400 kiloa, vaikka nykyään kaapeleita vedellään 30 tonnin kaivinkoneillakin. Eri kaapelit kestävät eri kilomääriä, mutta 1500 kilon vetolujuutta ei saisi missään tilanteessa ylittää. Tätä varten veturin ja vedettävän kaapelin väliin tulisi asentaa vetolujuusmittari. Jos kyseinen vetolujuus ylitetään, kaapelin profiili voi muuttua ja sen kestävyys voi kärsiä, jolloin se ei enää kestä vaadittavaa aikaa. Jos määritelty vetolujuus ylitetään, voi vedettävän kaapelin kuori myös vaurioitua, Helsingin Energiakuljetukset Oy:n Julia Tuukkanen kertoo.Kaapeleiden vedoissa tulisi Tuukkasen mukaan käyttää joko kaapelinvetokoiraa, jossa oleva mittari kertoo vetolujuuden, tai vaihtoehtoisesti olisi käytettävä sellaista sulaketta tai kaapelia, joka katkeaa vetolujuuden ylittäessä 1500 kiloa. – Vedoissa olisi käytettävä myös kaapelirissoja, ettei kaapelin kuori naarmuunnu tai vaurioidu. Risteyksissä olisi katsottava, ettei kaapelin kulma tule liian jyrkäksi.Verkkoyhtiöiden ja aliurakoitsijoiden apuna– Meidän porukka on ollut viime vuoden aikana useilla haastavilla työmailla vetämässä kaapelia Helsingissä, mm. Telakkarannassa ja Erottajan työmaalla. Maakaapelointia tehdään nyt ympäri Helsinkiä suurella volyymilla. Jokaisella kunnalla on omat laatuvaatimuksensa, eikä Helsinki ole ainakaan helpoimmasta päästä. Tällaisissa haastavissa kohteissa korostuu kaapelinvedon osaaminen ja kokemus, jolloin työ saadaan tehtyä kustannustehokkaasti ja turvallisesti. Useilla verkkoyhtiöillä ja aliurakoitsijoilla on myös ulkopuoliset valvojat seuraamassa työmaakohteiden työskentelyä ja sitä että kaapelinveto suoritetaan oikeaoppisesti kaapelia vaurioittamatta, Tuukkanen mainitsee.Optimoitu kalusto– Kalustomme on rakennettu verkkoyhtiöitä ja kaikkea niihin liittyvää silmällä pitäen. Kalustoon kuuluu mm. kaapelivaunu, johon mahtuu 28:n kela. Sillä kuljetetaan yleensä joko pien- tai keskijännitekaapeleita. Kalustoomme kuuluu myös nelivetoinen kuorma-auto, jossa on nosturi. Kaapelikoira on Toyota Land Cruiserin lavalla ja tällä yhdistelmällä päästään myös haastaviin sekä ahtaisiin kohteisiin. Sen lisäksi meillä on myös monipuolinen kattaus erilaisia kaapelikoiria, rissoja sekä näihin liittyviä erilaisia kaapelintyöntökoneita.Varavoimakoneet ja sähköautojen latausyksikötTuukkanen kertoo, että Helsingin Energiakuljetuksen tarjoamiin palveluihin kuuluu kaapelitöiden lisäksi Carunan Espoon varavoimakoneiden siirrot Uudenmaan alueella. – Lähitulevaisuudessa varavoiman tarve varmasti korostuu kun sään aiheuttama sähkökatko taajamissa saa kestää enintään kuusi tuntia ja haja-asutusalueillakin sähköt täytyy saada palautetuksi 36 tunnissa. Tämän lisäksi teemme puupylväiden, lämpökattiloiden ja kaukolämpöputkien kuljetuksia sekä muuntajien vaihtoja.Ensi viikollakin yrityksellä on tilaus kiinteistömuuntajan vaihtoon Espooseen. Kohteessa vaihtotyö suoritetaan yöllä jotta asiakkaille aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa. Muuntajan vaihto vaatii myös omanlaista osaamista, nosturin kanssa pitää tietää sentilleen mitä tekee, ettei riko muuntajaa tai aiheuta öljyvahinkoa – saati jos työskennellään maastossa jännitteisen ilmalinjan alapuolella.Helsingin Energiakuljetukset toivoo saavansa myös sähköautojen latauspistokkeiden kuljetuksista lisätöitä. – Meillä on tehtävään sopiva peräkärry, jossa on integroitu mininosturi. Pakettiautolla ja peräkärryllä päästään ahtaisiin paikkoihin, kuten parkkitaloihin ja halleihin. Nosturi jaksaa nostaa 300-400 kiloa painavan latausyksikön paikoilleen.Kaapelivikojen pikkujättiläinen– Meillä on pieni ns. taskukaivuri, 1500 kiloa painava Bobcat-kaivuri, joka on peräkärryn päällä kuljetettava laite. Peräkärryä saa vetää BE-kortilla. Yritykset voivat vuokrata konetta esimerkiksi päivystäjien käyttöön, kun kaapeliviat on päästävä selvittämään ja korjaamaan. Päivystäjät menevät koneen kanssa kohteeseen, kaivavat vian esille, korjaavat vian ja laittavat montun umpeen. Tämä oli hieno oivallus eräältä tutulta sähköasentajalta, koska näin kohteeseen ei tarvita erikseen maanrakennusmiehiä ja sähköasentajia, vaan sama porukka voi tehdä koko vikahomman kerralla kuntoon. Edellytyksenä on, että kaivuria hinaava asentaja osaa myös käyttää kaivuria, Tuukkanen mainitsee.Luotettavuus prioriteettinäHelsingin Energiakuljetukset Oy on toiminut osakeyhtiönä nyt kymmenen vuotta, jota ennen jo toiminimellä. Kokemusta yrittäjyydestä on ehtinyt kertyä jo reilusti yli kymmenen vuoden ajan. Työkokemusta sekä osaamista sähkö- ja kaukolämpöverkon hommista on kuitenkin useammalta vuosikymmeneltä Espoon Sähkö Oy:n ajoista asti. – Vahvuutemme pienenä yrityksenä on ehdottomasti luotettavuus ja joustavuus, sillä voimme räätälöidä palvelut juuri tilaajan tarpeiden mukaan sopiviksi. Tarjoamme palveluitamme lähinnä pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaan alueella. Varavoimakonehommien osalta saatetaan joutua lähtemään vähän kauemmaksikin pääkaupunkiseudulta, erityisesti myrskyjen aikaan. Tosin tänä talvena Etelä-Suomessa on vältytty pahimmilta myrskyvaurioilta vähäisen lumen takia. Ainakin jotain posiitiivista lumettomassa talvessa on ollut, Tuukkanen toteaa. Artikkeli on julkaistu Helsingin Yritysmaailma -lehdessä 1/2020 sivulla 27.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä