
Suomen suurin yhtenäinen siltavalu

Valua oli tekemässä kerralla kolme valuryhmää. Kuva: Tomi Leppikangas
25.06.2025 | Yrityselämässä tapahtuu, Rakentaminen
Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla tehtiin toukokuussa Suomen suurin yhtenäinen siltavalu, kun Riutun sillan kansi valettiin vajaassa viidessä vuorokaudessa.
Riutun sillalla työmaan Oulunsalon puoleisessa päässä tehtiin toukokuun lopulla töitä yötä päivää. Sillan kansi valettiin keskeytyksettä, ja kerrallaan yli kaksikymmentä työntekijää yleismiehistä laborantteihin paiski töitä kahdessa vuorossa viiden vuorokauden ajan.
Betoni pumpataan siltamuottiin, johon se tiivistetään täryttämällä, ja päälle pumpataan seuraava kerros.
– On tärkeää, että valu tehdään yhtäjaksoisesti. Jos valussa ei saada uutta kerrosta tuoreen betonin päälle, siihen jää sauma, työnjohtaja Ville Määttä GRK Suomi Oy:sta kertoi Väyläviraston tiedotteessa.
Välitukien kohdat ovat valun kannalta kriittisimmät. Niiden kohdalla valulle tulee syvyyttä neljä metriä ja ympärillä on paljon terästä sekä jänne- ja jäähdytysputkia. Välitukien väliin valettiin poikkipalkit. Välituet ovat valun onnistumisen kannalta tarkka paikka.

Suomen suurin
- valmiin siltakannen pituus on 737 metriä ja leveys 10,2 metriä
- 7 300 kuutiometriä eli yli 800 kuormaa betonia
- viisi vuorokautta töitä kahdessa vuorossa
- parikymmentä henkilöä töissä kerrallaan
- kolme betonipumppua ja kolme valuryhmää töissä koko ajan
Suunnittelua ja varautumista
Työ oli suunniteltu tarkasti etukäteen, koska kaiken piti sujua jouhevasti viidessä vuorokaudessa.
Kulkuteiden on oltava hyviä ja betoniauton tiedettävä aina, mihin mennä, ettei kuormille tule turhaa odottelua.
Suunnitella on saanutkin, sillä alueella kulki betonia tuovien autojen lisäksi kolme valuryhmää, työnjohtoa, laborantti ja yleismiehiä. Laborantti ottaa betonista määrätyin väliajoin näytteitä, joista tutkitaan sen ilmamäärä, painuma ja leviämä. Kun tulokset ovat vaadittujen raja-arvojen sisällä, voidaan betoni pumpata muottiin. Lisäksi valumassasta tehdään koekappaleita, joista myöhemmin testataan puristuslujuudet.
Yleismiehet vastasivat suurelta osin siitä, ettei valu keskeydy: sähköä on tultava ja valun jäähdytyksen toimittava koko ajan. Sillan kannen raudoitusten lomaan on asennettu muoviputkia, joissa kulkee vettä jäähdyttämässä ympäröivää betonimassaa. Ilman jäähdytystä kovettuvan betonin lämpötila nousee niin korkeaksi, että sen lujuus ja pitkäaikaiskestävyys kärsivät. Jäähdytysputket injektoidaan eli täytetään sementtimassalla valun jälkeen.
Kaikkeen oli varauduttu. Löytyi varakalustoa ja -betoniasemaa, ettei tulisi viivästystä kalustorikkojen takia.
Loppuhuipennus
Kun Riutun silta valmistuu, sille jäävät kakkoseksi 500 metriä pitkät Laitaatsalmen sillat Savonlinnassa. Niissä on ollut tähän asti tilavuudeltaan Suomen suurimmat valetut betoniset siltakannet.
Kannen valu on loppuhuipennus Riutun sillan rakentamiselle. Määttä arveli, että valutyö on hänen urallaan ainutkertainen.
– Harvemmin tämän kokoluokan valuja tulee. On hyvät fiilikset, että saa olla matkassa tekemässä tällaista.
Lähde: Väylävirasto
Haluatko oman yrityksen esille tähän?
Katso myös tämä

Keski-Suomen kauppakamarin Maineteko maailmalla -palkinto Nammo Vihtavuorelle
Keski-Suomen kauppakamari palkitsee vuosittain Maineteko maailmalla -palkinnolla keskisuomalaisen yrityksen.
Yrityselämässä tapahtuu

Piristyvä talous ruokkii myös rakennuskonekauppaa, kertoo Suomen Rakennuskone
Suomen Rakennuskone on päivittänyt alueellisia jälkimarkkinointipalveluitaan mm. uudella kuorma-autoalustaisella huoltoautolla.
Yrityselämässä tapahtuu, Rakentaminen