Koronakriisi näkyy Takuusäätiön velkaneuvonnassa

Facebook
30.09.2020 | Sosiaali- ja kuntatalous
Koronakriisistä johtuvien lomautusten aiheuttamat maksuvaikeudet ovat näkyneet Takuusäätiön neuvonnassa huhtikuusta lähtien. Neuvonnan asiakkailla on jäänyt rästiin etenkin kulutusluottojen maksuja, mutta myös välttämättömiä menoja, kuten vuokria.– Kun tilanne maaliskuussa muuttui huonoksi, hiljeni neuvonnan kysyntä. Aikaisemminkin on huomattu, että muutokset näkyvät viiveellä, kun ihmiset yrittävät ensin pärjätä omin keinoin. Alkuvaiheen jälkeen yhteydenottojen määrä on noussut, kertoo Takuusäätiön neuvonnan vastaava asiantuntija Henri Hölttä.– Jos henkilöllä on talous tiukalla ja runsaasti velkoja, niin lomautuksen osuttua kohdalle hän ei pysty enää niitä lyhentämään. Toisaalta tällaisessa poikkeuksellisessa tilanteessa moni velkoja on tullut vastaan, ainakin alkuvaiheessa. Tilanteen pitkittyessä tai lomautusten muuttuessa työttömyydeksi velkaneuvonnan tarve kasvaa entisestään.Lisää voimavaroja neuvontaanTakuusäätiö on saanut loppuvuodeksi STEA:lta koronavirustilanteeseen liittyvän ylimääräisen avustuksen neuvonnan päivystysresurssin kasvattamiseen ja ihmisten psykososiaalisen kohtaamisen kehittämiseen. Päivystystä on lisätty Velkalinjalla ja Kysy rahasta -chatissa. Yhteydenottoajat ovat ennallaan, mutta linjoilla on kerrallaan useampi neuvoja.– Tässäkin tilanteessa ykkösneuvomme on sama kuin normaalioloissa: menot tärkeysjärjestykseen. Hätäratkaisuihin, kuten pikavippeihin, ei kannata sortua, sillä niiden takaisinmaksu ei ehkä pitkässä juoksussa onnistukaan ja korkojen vuoksi velkakierre voi syventyä, Henri Hölttä toteaa.Höltän mukaan vuoden 2020 loppuun saakka voimassa oleva 10 % korkokatto on hieman ristiriitainen.Hyvää siinä on se, että lainan saaminen on hankaloitunut, koska korko ei enää kata tarjoajien riskejä. Velan maksu velalla ei välttämättä enää onnistu, mikä voi katkaista monen ongelmavelkaisen pitkän velkakierteen. Huonona puolena tilanteessa on se, että korkokatto ei koske esimerkiksi verkko-ostamisen osamaksujen lainoitusta eikä valtaosaa jo aiemmin otettuja hyvinkin korkeiden korkojen velkoja.– Oma huolenaiheensa on, mitä tapahtuu vuodenvaihteessa, kun korkokatto jälleen nousee 20 prosenttiin. Nykyistä 10 %:a käytetään näköjään lainojen markkinointikeinona, Hölttä huomauttaa.Takuusäätiö 30 vuottaTakuusäätiö on perustettu vuonna 1990. Perustamisen ajatuksena oli luoda vapautuville vangeille keinoja rikos- ja muiden vastuiden maksamiseksi. Keskeisenä keinona oli taata pankkilainoja, joilla yhdistettiin useat eri velat yhdeksi lainaksi. Varat takaustoimintaan saatiin vuoden 1991 Kirkon yhteisvastuukeräyksestä.1990-luvun alun laman myötä ylivelkaantuminen ei ollutkaan enää vain marginaaliryhmien ongelma, vaan se kosketti monia suomalaisia.– Huomattiin, että taloudelliselle neuvonnalle on laajaa tarvetta. Yleinen neuvontatyö alkoi v. 1995, ensimmäisenä palvelumuotona oli maksuton velkalinja-puhelinpalvelu, joka toimii edelleen. Vuonna 2014 aloitimme Kysy rahasta -neuvontachatin, jolla olemme paremmin tavoittaneet nuoria ihmisiä, kertoo Henri Hölttä.Tietoa ja toivoaTakuusäätiön neuvonnan kohderyhmää ovat velkaongelmaiset ja kaikki muutkin oman taloutensa hallintaan apua kaipaavat. Neuvonta on anonyymia ja maksutonta kaikille Suomessa asuville.– Olemme helposti lähestyttävä matalan kynnyksen neuvontapalvelu, Hölttä tiivistää.– Saame pääsääntöisesti positiivista palautetta. Erityisesti anonymiteetti, positiivinen ja empaattinen lähestymistapa rahahuolista kertovia kohtaan sekä tietojen luotettavuus koetaan tärkeiksi. Monet toteavat, että neuvontakeskustelu antoi toivoa ja motivaatiota asioiden hoitamiseen.Usein asiakkailla on takanaan jo pidempi velkakierre. Yleensä keskustelut liittyvät velkojen maksamiseen ja velkajärjestelyihin. Paljon kysytään myös Takuusäätiön takauksesta ja pienlainasta. Tiedusteluja tulee myös muista velkaantumiseen liittyvistä seikoista, kuten maksuhäiriömerkinnöistä, ulosotosta ja perinnästä. Netin keskustelupalstoilta tai muiden ihmisten kertomuksista syntyy ihmisille usein vääriä käsityksiä.– Kun henkilön velan määrä, tulot ja maksukyky on kartoitettu, lähdetään neuvonnassa selvittämään järkevintä keinoa velkojen järjestelemiseen. Apua tarvitaan usein maksujen tärkeysjärjestykseen laittamisessa. Korostamme sitä, että tärkeintä on ensin hoitaa elämiseen liittyvät välttämättömät menot ja vasta sitten lyhentää velkoja, jos rahaa jää. Myös velkojen keskinäistä tärkeysjärjestystä voidaan miettiä, Hölttä kertoo.Kysy rahasta -chat: www.takuusaatio.fiVelkalinja 0800 9 8009 FacebookTwitterYoutubeArtikkeli on julkaistu Sosiaali- ja kuntatalous -lehdessä 3/2020.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä