Komatsu = Suomen Rakennuskone Oy
Kuvassa Suomen Rakennuskoneen kaivos- ja teollisuusmyynnin liiketoimintapäällikkö Ville Mamia.
31.10.2024 | Teollisuus, Yrityselämässä tapahtuu
Vuodesta 1992 toiminut Suomen Rakennuskone on pitkän linjan tekijä, jonka toiminta pyörii pääosin Komatsun maanrakennus- ja kaivoskoneiden sekä niiden jälkimarkkinoinnin parissa. Erityisesti kaivosympäristössä kalustolle tarjotaan ympärivuorokautisesti suunnitelmallista ja ennakoivaa huoltoa, jonka kautta yllättävien keskeytysten mahdollisuutta saadaan minimoitua. Tuotekehityksen puolella Komatsu tähtää yhä vähäpäästöisempiin ratkaisuihin kaikilla tuotesektoreillaan.
Komatsun maahantuojana ja jälleenmyyjänä yli 30 vuotta Suomessa toiminut Suomen Rakennuskone tarjoaa kattavat jälkimarkkinointipalvelut koneiden luona kentällä sekä yhtiön omissa toimipisteissä. Tätä täydentävät läpi Suomen toimivat sopimushuoltokumppanit.
– Kaivospuolen asiakkuudet ovat lähes täysin omissa käsissämme myös huollon osalta, Suomen Rakennuskoneen kaivos- ja teollisuusmyynnin liiketoimintapäällikkö Ville Mamia kertoo.
Suomen Rakennuskone työllistää 125 työntekijää ja sen pääkonttori sijaitsee Pirkkalassa. Yhtiöllä on pienemmät toimipisteet myös Vantaalla ja Kuopiossa. Kempeleen toimipisteessä tehdään mm. komponenttikunnostuksia ja suurempia peruskunnostuksia sekä korjauksia kaivoskoneisiin.
– Kempeleessä työskentelee maanrakennuskoneiden jälkimarkkinoinnin lisäksi ammattilaisia, jotka tekevät pelkästään kaivoskoneiden komponenttikunnostuksia. Kyseessä on Komatsun sertifioima toimintatapa, joten siellä kunnostetuille komponenteille saa tehtaan takuun, Mamia toteaa.
Ennakoivaa ympärivuorokautista kaluston kunnossapitoa
Suomen Rakennuskoneen suurin yksittäinen työllistäjä kaivospuolella on tällä hetkellä Kevitsan kaivos, missä sijaitsee myös yrityksen toimipiste.
– Pidämme huolen Bolidenin Kevitsan kaivoksella operoivista Komatsun 830E-kiviautoista, joita on 17 kpl. Autot ovat käytössä 24/7, joten meidän huoltokin on paikalla vuorokauden ympäri. Lisäksi tuemme kaivosyhtiötä Komatsun lastauskoneiden kunnossapidossa, mihin kuuluvat 200- ja 800-tonniset kaivukoneet ja 210-tonninen pyöräkuormaaja. Kevitsassa on myös lukuisia urakoitsijoiden koneita, joiden kunnossapidosta huolehdimme.
Mamia kertoo, että Suomen Rakennuskoneen reilusta 120 työntekijästä yli 50 työntekijää työskentelee Kevitsan kaivoksella, johtuen 24/7-rytmistä ja jatkuvasta viisivuorotyöskentelystä. Kevitsassa työskentelee 36 Suomen Rakennuskoneen asentajaa ja vähän toistakymmentä toimihenkilöä.
– Kun kaivosyhtiö ostaa meiltä kalustoa, samalla kalustolle tehdään lähes aina myös kunnossapitosopimus. Tämä tarkoittaa sitä, että koneen mukana tulevat myös mekaanikot. Toki tässä on jonkin verran kohdekohtaisia eroja, Kevitsassakin kaivosyhtiö hoitaa osan lastauskoneistaan itse. Sopimuksissa on määritelty usein myös käyttötakuu, jolla varmistetaan että kalusto pysyy jatkuvasti ajossa.
Mamian mukaan juuri tästä syystä kalustolle tehdään suunnitelmallista ja ennakoivaa huoltoa. On järkevämpää vaihtaa komponentti suunnitellusti ennen kuin se hajoaa. Huollot suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa, ettei tuotantoon syntyisi kaluston osalta yllättäviä tilanteita. Yhtiön suorat yhteydet Komatsuun tekevät operoinnista sulavaa.
Kevitsassa operoivat 17 Komatsu 830E kiviautoa edustavat Komatsun kolmanneksi suurinta kiviautomallia, joka kykenee ottamaan kerralla 227 tonnia kuormaa, jolloin auton kokonaispaino on yli 400 tonnia.
– Kun kalusto on isoa, myös komponentit ovat isoja, joten henkilökuntaa tarvitaan paljon ihan perushuoltojenkin tekemiseen. Korjaamohallin nostimienkin tulee olla todella suuria, että työskentely olisi ylipäänsä mahdollista.
Kaivospuolella on kiviautojen lisäksi tarjolla Komatsun kaivukoneet, joita löytyy eri kokoluokissa 100 tonnista aina 800 tonniin saakka ja niiden kauhakoot ovat kuudesta kuutiosta jopa 40 kuutioon. Kiviauto on saatava lastattua täyteen 4–6 kauhallisella, että toiminta olisi tehokasta.
– Kun puhutaan isoista koneista ja isoista yksittäisistä osista, niiden kuljettaminen vie aikaa. Tästä syystä varaosahallinta perustuu jatkuvaan suunnitteluun ja seurantaan, että osat ovat aina valmiina silloin kun niitä tarvitaan. Jollei osat ole valmiiksi saitilla, joudutaan niitä välivarastoimaan, koska osia tulee ympäri maailman. Komatsu on japanilainen yhtiö, mutta sillä on tuotantoa ympäri maailmaa. Kaikkein suurimmat dieselsähköiset kiviautot tulevat Yhdysvalloista, Mamia kertoo.
Kohti vähäpäästöisempiä ratkaisuja
Mamia mainitsee että isompien kaivoskoneiden osalta puhutaan globaalisti kahden merkin markkinajohtajuudesta. Komatsu on toinen näistä.
– Kaikki isoimmat kiviautot ovat merkistä riippumatta dieselsähköisiä, eli autoissa on iso dieselmoottori, joka toimii generaattorina, syöttäen virtaa varsinaisille pyörissä sijaitseville sähköisille ajomoottoreille. Komatsulla tämä teknologia on ollut käytössä jo yli 40 vuotta.
Komatsun kiviautot voidaan varustaa pantographeilla, jolloin ne voivat ottaa nousun aikaisen sähkötarpeensa ylösnousurampin yläpuolella kulkevasta sähkökaapelista (ajolanka), minkä ansiosta autojen dieselmoottorit tippuvat nousun ajaksi tyhjäkäynnille. Säästöä syntyy 500 metrin matkalla noin 15 diesellitran verran ja nousuvauhti on paljon korkeampi. Kun nousuja tehdään päivän aikana useita satoja, polttoainesäästöt ovat merkittäviä ja päästötkin ovat tätä kautta vähäisempiä. Kevitsan 830E autoista kolmessatoista tämä ominaisuus on.
Suomessa myytävä kaivoskalusto on suunniteltu pääasiassa avolouhoksille, mutta jatkossa Komatsulta on tulossa maanalaista kalustoa myös Euroopan markkinoille.
Komatsun kiviautoja voidaan päivittää uudempaan teknologiaan
– Kaikilla konevalmistajilla on erilaisia tutkielmia ja konsepteja menossa. Komatsulla on ollut jo useita vuosia käytössä edellä mainittu malli, jossa tietyt osat kuljetuksista voidaan ajaa ajolangan alla. Lähitulevaisuudessa dieselgeneraattori voidaan korvata polttokennolla, jonka polttoaineena käytetään vetyä. Tämäkin teknologia voidaan yhdistää ajolangan alla ajamiseen, Mamia mainitsee.
Komatsulta on tulossa markkinoille myös täyssähköiset versiot kymmenen vuoden sisällä. Näilläkin ajettaisiin suurin osa matkasta sähkölinjassa kiinni, mutta kaikki sähkölinjasta irti olevat ajot voitaisiin hoitaa pelkällä akkuvirralla. Akkuja voidaan ladata erikseen suurteholaturilla koneen ollessa paikallaan, sähkölinjasta ajaessa tai jarrutusenergiaa talteen ottamalla auton ajaessa ramppia alas louhokseen.
– Komatsun suurimmat dieselsähköiset kiviautot ovat jo nyt rakenteeltaan sellaisia, että auton mukana tulevan dieselgeneraattorin voi korvata tulevaisuudessa polttokennolla tai akkupaketilla. Tällaisen kiviauton käyttöikä voi olla jopa 20 vuotta, joten sen voimanlähdettä pystytään myös modifioimaan suhteellisen helposti ajanmukaiseksi, Mamia painottaa.
Haluatko oman yrityksen esille tähän?