LinkedinFacebook
Pyydä tarjous

atFlow on inhimillinen verkkokauppakumppani yrityksille

“Helppokäyttöisyys ja asiakaskokemuksen miellyttävyys ovat verkkokaupassa tärkeitä”, toteavat atFlow’n toimitusjohtaja Pekka Rönkkönen ja Joen Tukkutiimin yrittäjä Lea Lamberg.
“Helppokäyttöisyys ja asiakaskokemuksen miellyttävyys ovat verkkokaupassa tärkeitä”, toteavat atFlow’n toimitusjohtaja Pekka Rönkkönen ja Joen Tukkutiimin yrittäjä Lea Lamberg.
19.11.2021 | Yrityselämässä tapahtuu

Joensuulainen atFlow Oy on digiliiketoiminnan asiantuntijayritys, joka auttaa asiakkaitaan kasvamaan verkossa verkkokauppojen ja -sivujen, digimarkkinoinnin ja verkkopalveluiden avulla.

– Haluamme olla kumppani, joka tukee asiakkaiden tavoitteiden saavuttamista verkkokaupan ratkaisujen jatkuvalla kehittämisellä, atFlow'n vision pukee sanoiksi toimitusjohtaja Pekka Rönkkönen.

– Ja nimenomaan kumppani, ei lyhytaikainen projektitoimija, joka projektin jälkeen katoaa. Asiakkaamme verkkokaupan menestys rakennetaan keskustelevalle kumppanuudelle ja jatkuvan kehittämisen mallille.

– Jatkuvan julkaisun toimintatapa eli ns. continuous delivery mahdollistaa sen, että pääsemme projektikohtaisia toteutuksia paremmin tuottamaan lisäarvoa.

Joen Tukkutiimillä asiakas voi saada profiloidun verkkokaupan

Joen Tukkutiimille atFlow toimitti verkkokaupan ensimmäisen version jo vuonna 2017. Vuonna 2021 Tukkutiimin verkkokauppa (tukkutiimi.fi) on perusteellisesti uudistettu tuoreimpaan kehitysversioon, joka on aiempaa helppokäyttöisempi ja monipuolisempi.

– Verkkokaupastamme ostoja tekevien yritysten määrä kasvaa jatkuvasti. Asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä sen käytön helppouteen, kertoo Joen Tukkutiimi Oy:n Lea Lamberg, yksi perheyrityksen omistajista.

Joen Tukkutiimi on joensuulainen mainostekstiili-, mainostuote- sekä työvaatealan yritys, joka on erikoistunut toimittamaan asiakkaan nimellä ja logolla varustetut tuotteet brodeeraamalla, painamalla tai tulostamalla.

– atFlow'n kanssa olemme toteuttaneet verkkokauppaamme mahdollisuuden asiakaskohtaiseen räätälöintiin. Asiakaskohtaisessa verkkokaupassa on valmiiksi tarjolla asiakkaan tarvitsema valikoima, jolloin esimerkiksi logojen toistuvaa lähettämistä ei enää tarvita. Toki ostaminen ilman asiakaskohtaista profiilia onnistuu ja on kasvussa sekin, mutta räätälöity verkkokauppa on asiakkaalle kätevä. Se on tavallaan samanlaista kumppanuutta meiltä asiakkaillemme kuin atFlow'lta meille, Lea Lamberg kuvailee.

Verkkokauppa tukee kivijalkaa

Joen Tukkutiimillä verkkokauppa toimii myös näppäränä tuotekatalogina, joka tehostaa kivijalkamyymälän toimintaa.

– Paikalliset ihmiset tutustuvat tuotteisiin verkossa ja myymälään tullessaan heillä on selkeä käsitys haluamistaan tuotteista.

– Tänä päivänä verkkokauppa on yrityksen käyntikortti. Ihmiset menevät ensimmäisenä verkkoon ja katsovat verkkokaupasta, miltä yritys näyttää, Lea Lamberg muistuttaa.

– On tärkeää pitää verkkokaupankin visuaalinen ilme ajan tasalla. Oivalsin tämän asian viimeisimmän uudistuksen yhteydessä. Aiemmin ajattelin, että ei ruahi satsata. Täytyy todeta, että Tukkutiimin verkkokaupasta tuli tyylikäs, Lamberg mainitsee.

Menestystä jatkuvalla kehittämisellä

Pekka Rönkkönen huomauttaa, että verkkokaupassa tulos riippuu monesta asiasta. Hyvin harvoin käy niin, että perustetaan edullinen verkkokauppa, joka alkaa välittömästi tahkoamaan huimasti tuloja.

– On hyvä ajatella verkkokauppaa investointina, johon on satsattava riittävästi. Kävijät eivät sinne välttämättä heti löydä. Verkkokaupassa pitää ansaita uudet asiakkaat ja entisten pysyvyys samalla kamppaillen kilpailijoita vastaan.

Lea Lamberg vahvistaa Pekka Rönkkösen huomion.

– Meilläkin oli alkuun ajatuksena, että verkkokauppa pystyyn ja se on siinä. Olen myöhemmin huomannut, että vaatii pitkäjänteistä työtä saada verkkokaupasta mielenkiintoinen paikka, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja jonne asiakas palaa uudelleen. On jatkuvasti kuunneltava herkällä korvalla asiakkaiden näkökantoja.

Pekka Rönkkönen toteaa, että kyse on palvelukokemuksen parantamisesta. Kivijalkamyymälässä hyviä ominaisuuksia voivat olla esimerkiksi viihtyisyys, iloisesti tervehtivä henkilökunta ja nopea palvelu.

– Samat lainalaisuudet pätevät verkkokaupassakin: asiakaskokemuksen on oltava positiivinen ja palvelupolun mahdollisimman helppo. Kun verkkokaupan kasvun ja potentiaalin pystyy vielä todentamaan "viivan alta", kannustaa se jatkamaan verkkokaupan kehittämistä.

Verkkokaupan on oltava helppokäyttöinen myös kauppiaalle. Esimerkiksi Joen Tukkutiimin väki on tietotekniikan käyttäjinä tavallista perustasoa.

– Kaiken on toimittava jouhevasti arjessa, kun päivitämme tietoja, lisäämme ja poistamme tuotteita ja niin edelleen. Tehokkuuden täytyy säilyä, korostaa Lea Lamberg.

Osaavaan kumppaniin voi luottaa

Lea Lambergin mukaan erilaisen ja notkean verkkokaupan toteuttamiseen tarvitaan atFlow'n kaltainen osaava kumppani, joka reagoi, ehdottaa ja kehittää uusia ominaisuuksia.

– Verkkokauppa-alustoja on pilvin pimein, mutta atFlow'n alusta on joustava ja helposti muunneltavissa.

– Juuri mahdollisuus esittää kehittämisideoita ja muokata toteutusta niiden suuntaan oli meille tärkeä kriteeri verkkokaupan toimittajaa valittaessa. Jos ilmenee jokin ongelma tai kysymys, atFlow'lla on tietyt henkilöt, joihin voin ottaa yhteyttä, eikä tarvitse asioida minkään kasvottoman no-reply-palvelun kanssa. atFlow reagoi ripeästi, Lamberg kertoo.

– Me olemme ammattilaisia logojen painamisessa, atFlow verkkokaupan kehittämisessä.

Haasteet ovat ratkaisemista varten

Myös Pekka Rönkkönen kuvailee atFlown digikumppanuuteen kuuluvaa yksilöllistä asiakaspalvelua, jossa jokaisella asiakkaalla on oma vakiotiimi asioita hoitamassa.

– Tutut henkilöt ovat perillä tilanteesta. Tällainen toimintatapa helpottaa pitkän aikavälin suunnittelua. Meillä on asiakkaiden kanssa tietyin väliajoin palaverit, joissa käydään läpi, mitä hyviä asioita ja haasteita on ollut ja mitä seuraavaksi on tarkoitus tehdä.

– Kumppanuus ei tarkoita yksipuolista viestintää, vaan kommunikaatio toimii molempiin suuntiin. Esimerkiksi Tukkutiimin kanssa meillä on hyviä keskusteluita. Eteen voi tulla vaikeita tehtäviä, mutta juuri niitä me haluamme ratkoa yhteistyössä asiakkaiden kanssa, Rönkkönen sanoo.

– Verkkokauppa on paljon muutakin kuin mitä päälle päin näkyy. Toiminnanohjauksella ja automatiikalla voidaan vähentää manuaalisia vaiheita ja pienentää inhimillisten erehdysten todennäköisyyttä.

Kilpailuetua digitaalisilla ratkaisuilla

Pekka Rönkkönen rohkaisee yrityksiä tarkastelemaan, ovatko perinteiset toimintatavat loppujen lopuksi tehokkaita ja olisiko digitaalisilla ratkaisuilla saavutettavissa kilpailuetua.

– Moni on sanonut, että "meidän alallamme verkkokauppa ei toimi". Yleensä olemme kuitenkin pystyneet tekemään verkkokaupan niillekin aloille, joilla "verkkokauppa ei toimi". Se vaatii vain sen ymmärryksen muuttamisen digitaaliseen muotoon, joka yrityksellä asiakaspalvelusta ja omista tuotteista tai palveluista joka tapauksessa on. Esimerkiksi Metsänhoitoyhdistyksissä palvelut on totuttu hoitamaan kasvotusten, mutta niin vain teimme heillekin verkkokaupan.

– Itsensä haastaminen kannattaa aina. Jos huomaa, että alalla muut eivät tee näin, edelläkävijä voi saavuttaa kilpailuetua. Usein suotta mystifioidaan asiakkaiden ostokäyttäytymistä, mutta kun prosessin saa yksinkertaistettua, niin ostamisesta voidaan tehdä asiakkaalle helppoa, Rönkkönen toteaa.

– Pohjois-Karjalassa verkkokaupalla on paljon mahdollisuuksia. Maakunnassa ei oikeastaan ole ollut vahvaa verkkokauppatoimittajaa, mutta me voimme todeta, että nykyisin on: muuan atFlow.

Digitoimisto atFlow Oy
Telitie 5 C, Joensuu
atflow.fi

Facebook
Instagram
LinkedIn

Muita uutisia