Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Kari Palojärvi: "Onko Suomi taloudellisesti valmis leikkaamaan hakkuista 25 %?"

Facebook
02.07.2021 | Yrityselämässä tapahtuu

Hiilinielujen lisäksi metsäskenaarioissa puhutaan työpaikoista, palkkatuloista ja julkisen sektorin maksu- ja verotuloista. Metsäalan Kuljetusyrittäjät on ollut mukana rahoittamassa tuoretta Taloustutkimuksen selvitystä ”Kasvu, Hiilinielu ja Näivettyminen -metsäskenaariot: vaikutukset alan yrityksiin, työntekijöihin, metsänomistajiin ja julkiseen talouteen”.

Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Kari Palojärven mukaan tulokset ovat dramaattisia.

- Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm sanoo, että jos Suomeen halutaan lisää työpaikkoja ja tuloja, niin hakkuita voitaisiin kasvattaa ilman, että metsien kasvu vaarantuisi. Selvityksen mukaan vuonna 2030 suurimman puuntuotannollisesti kestävän hakkuumäärän pudottaminen vuoden 2010 tasolle (-25 %) tarkoittaa, että Suomi menettää noin 61 000 työpaikka ja palkkatuloja menetetään 2,8 miljardia euroa vuodessa. Vero- ja maksutuloja menetetään 1,8, miljardia euroa vuodessa, Palojärvi selvittää.

- Jo nyt kansallisen metsästrategian mukaisesti hakkuumäärien kasvu pysähtyy vuonna 2025 ja jää merkittävästi jälkeen suurimmasta hakkuu määrästä. Päättäjät ja virkamieskunta ovat kyllä esittäneet ideologisia ajatuksia metsien käytön määrästä ja suojelusta, mutta selvityksen metsien hyödyntämisen taloudellisista merkityksistä ovat teettäneet etujärjestöt. Onko Suomi taloudellisesti valmis leikkaamaan hakkuista 25 %, Kari Palojärvi ihmettelee.

Metsäalan kuljetuksien urakointimäärät erittäin hyvät

Auto on puuraaka-aineen kuljetuksissa tärkein kuljetusmuoto. Kaikki metsästä lähtöisin oleva raaka-ainemateriaali tarvitsee autokyytiä vähintään kerran matkallaan puutuotteeksi. Yli 70% kotimaan raakapuusta kuljetetaan autoilla suoraan metsästä käyttöpaikalle.

- Raakapuuta puunkorjuun ja puunkuljetuksen urakointiyrityksistä kuljettaa maanteillä Raakapuuta kuljettaa noin 600 yrittäjää, 1500 ajoneuvoyhdistelmällä. Liikevaihtoa kertyy yhteensä noin 500 miljoonaa euroa vuodessa, Palojärvi kertoo ja jatkaa:

- Metsäalan kuljetuksien urakointimäärät ovat erittäin hyvät. Sellun ja sahatavaran hinnat ovat huippulukemissa ja sitä myöten tuotanto asiakkaillamme korkealla tasolla. Mainittavaa on, että korona-aikana palvelualojen ja teollisuuden kysynnän hiipuminen on vaikuttanut kuljetusalan näkymiin yllättävän vähän.

- Metsäalan kuljetukset kärsivät pitkään puutavaran ylitarjonnasta Euroopassa. Yhdysvaltojen hämmästyttävä sahatavaran kysyntä poisti ylitarjonnan. Tosin vieläkin Keski-Euroopan hyönteistuhot ovat niin massiivisia, että huonolaatuiselle raakapuulle ei osoitteita kannattavasti löydy, Palojärvi sanoo.

SKAL kehysriiheen: Raskaan liikenteen päästöt nopeasti alas Ruotsin mallilla

Raskaan liikenteen päästöjä voidaan leikata jopa 90 prosenttia nopealla aikataululla, väittää kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL. Suomen on uudistettava liikenteen veromalli, jotta päästöt saadaan alas, ja estettävä kansallisen kilpailukyvyn romahtaminen. Yhtälö ratkaistaan nopeimmin tankkaamalla nykyiseen kuljetuskalustoon ympäristöystävällistä uusiutuvaa dieseliä. SKAL ehdottaa, että tätä dieseliä voitaisiin myydä ilman valmisteveroa. Malli on käytössä Ruotsissa, ja kokemukset ovat hyviä.

Palojärven mielestä nyt on vallalla ajatus, että syödään ennen tienaamista.

- Suomen talous on Euroopan maista eniten riippuvainen maantie kuljetuksista. Ammattiliikenteen olosuhteiden turvaaminen on tapa tienata, jotta olisi mistä syödä, Kari Palojärvi luonnehtii SKAL:n ehdotusta kehysriiheen.

Kasvavat kustannukset himmentävät kasvunäkymiä – palvelun laatu ja ihmiset ovat kuljetusyritysten merkittävimpiä voimavaroja

SKAL 10.6 julkaisemaan Kuljetusbarometriin 2/2021 vastanneiden kuljetusyritysten näkymät ovat pitkästä aikaa myönteiset, mutta kustannusten nousu aiheuttaa haasteita. Polttoaineveroa on korotettu tasaisesti 2010-luvulla, mikä tuntuu yrittäjien kukkarossa. Myönteisten näkymien keskellä kuljetusyrittäjiä huolestuttavat kustannusten kasvu ja asiakkaiden ”sanelupolitiikka” kuljetussopimuksissa. 36 prosenttia kuljetusyrittäjistä pitää kustannusten karkaamista käsistä suurimpana haasteenaan. SKAL:n mukaan taustalla vaikuttavat polttoaineverojen korotukset.

Lähde/lisätietoja: SKAL

Kolkuttaja 2021 -palkinto Arto Kärkkäiselle

Metsäalan Kuljetusyrittäjä ry:n Kolkuttaja-palkinto jaettiin kolmannentoista kerran maaliskuun lopussa. Palkinnolla huomioidaan kerran vuodessa jäsenyritysten toimintaedellytyksiin erityisen positiivisella tavalla vaikuttaneita henkilöitä, yrityksiä, yhteistyötahoja tai yhteistyöryhmiä.

Palkinto on tunnustus metsäalan kuljetusyrittäjien toimintaedellytysten parantamiseksi tehdystä työstä. Tärkeää on kehittämiseen tähtäävä yhteistyöhakuinen, jopa molempien osapuolten taloudelliseen menestykseen tähtäävä toiminta.

Vuoden 2021 Kolkuttaja, Arto Kärkkäinen on yrittäjähenkinen ja aktiivinen asioiden eteenpäin viejä. Kärkkäisen toiminta on ollut erittäin myönteistä ja poikkeuksellista alan peruskoulutuksen kehittämisessä sekä alalla toimivien kuljettajien hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Hän on ollut vahvasti vaikuttamassa kahden miljoonaluokan koulutuksen kehittämishankkeen saamiseen logistiikka-alalle Pohjois-Savoon. Hankkeita ovat ”Tehokkaan puutavarakuljettajakoulutuksen oppimisympäristöjen- ja osaamisen kehittäminen” ja ”Raskaan autokaluston kuljettajan jaksamisen edistäminen Vireeksi (Vireeksi-kuljettajan parhaaksi)”.

Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n yksi kärkihankkeista on torjua uhkaavaa, lähes koko maassa jo todellisuutta olevaa, kuljettajapulaa koulutusta kehittämällä. Arto Kärkkäinen on tehnyt tätä työtä antaumuksella ja tuloksellisesti. Savon ammattiopisto on noussut muutamassa vuodessa hyväksi malliesimerkiksi koko maan muille logistiikka-alan kouluttajille.

Artikkeli on julkaistu Savon Yritysuutiset -lehdessä 3/2021.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä