Sähköautojen latauspisteet Kuurnan LVIS palvelut Oy:ltä

Facebook
01.04.2022 | Yrityselämässä tapahtuu, Rakentaminen

– Työpaikoilla ja taloyhtiöissä olisi hyvä olla ennakoivasti liikkeellä sähköautojen latauspisteiden suunnittelussa. Sähköautot joka tapauksessa yleistyvät, huomauttaa Kuurnan LVIS palvelut Oy:n sähkötöistä vastaava Jyrki Ryynänen.

Kuurnan LVIS palveluista muistutetaan, että nyt myös yritykset voivat hakea Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen ARAlta tukea sähköauton latausinfran rakentamiseen työpaikoille. Avustuksiin on varattu 1,5 miljoonaa euroa sekä tälle vuodelle että ensi vuodelle. Lisäksi ARA tukee edelleen myös taloyhtiöiden latauspisteiden rakentamista.

– Jos latauspisteiden tulevaa tarvetta on taloyhtiössä tai yrityksessä selvitetty ennen kuin ensimmäiset sähköautot ovat pihassa, saadaan latauspisteet käyttövalmiiksi hyvissä ajoin, Ryynänen korostaa.

Kartoitus ensin

Kuurnan LVIS palvelut Oy suunnittelee, myy ja asentaa sähköautojen latausratkaisuja jämäkällä ammattitaidolla ja kokemuksella.

– Ensimmäiseksi kartoitamme kohteessa olemassa olevan sähköverkon ja selvitämme, tarvitaanko uusia kaapelointeja vai riittävätkö nykyiset. Kartoitusvaiheessa olisi arvokasta, jos asiakas olisi selvittänyt, millainen latauspaikkatarve kohteessa tulevaisuudessa on.

Uudisrakentamisessa on Ryynäsen mukaan sähköautojen latausmahdollisuus otettava pöydälle jo suunnitteluvaiheessa.

– Ainakin varaukset kannattaa tehdä. Kuurnan LVIS palvelut pystyy toteuttamaan myös sähkösuunnittelun, eli kauttamme tarvittaessa järjestyy koko paketti alusta loppuun.

Luotettavaksi havaittua teknologiaa

Laiterintamalla on tarjolla kiinteitä ja tolppa-asenteisia latausasemia. Jos johdotukset ovat kunnossa, tarvitsee vain vaihtaa perinteinen sähkötolppa uuteen.

– Se on yrityksen tai taloyhtiön kannalta vaivattomin vaihtoehto. Homma käy nopeasti ja edullisesti, Jyrki Ryynänen toteaa.

– Esimerkiksi Fiboxin ja Piken tuotteista löytyy kattava valikoima. On hybridiasemia, joista voi tarpeen mukaan valita, antaako pistorasia virtaa auton lämmitykseen vai akuston lataamisen. Fiboxilla on latausasemia, joissa on kaksi pistorasiaa per käyttäjä: yksi lämmityskäyttöön ja toinen lataamiseen.

Kuurnan LVIS palveluiden käyttämät latausasemat ovat osoittautuneet luotettaviksi laitteiksi.

– Pyrimme siihen, että saamme asiakkaalle toimitettavan järjestelmän kerralla kuntoon, Jyrki Ryynänen toteaa.

ARA tukee muutostöitä taloyhtiöissä

Jos kaapelointien kapasiteetti riittää, on taloyhtiössä mahdollista vaihtaa perinteisiä lämmitystolppia latausasemiksi tarpeen mukaan vain yksi kerrallaan, mutta Jyrki Ryynänen huomauttaa, että jos taloyhtiö haluaa hyödyntää ARAn avustuksen, niin kannattaa vaihtaa isompi määrä.

– Avustuksen saamiseen tarvitaan latausvalmiuden rakentaminen vähintään viidelle autopaikalle, jos paikkoja on yhteensä vähintään sen verran.

Taloyhtiöille avustusta myönnetään 35 % kustannuksista (yhteensä enintään 90 000 €), ja avustusta voi saada enintään 1 400 euroa per latauspiste.

Henkilökohtaiset kulutuslukemat

Tilaajan kannattaa etukäteen miettiä, luetaanko latausasemien sähkönkulutus kunkin aseman omasta mittarista, vai lähetetäänkö kulutuslukemat keskitetysti kiinteistöautomaatioon, josta ne voidaan nähdä.

– Jälkimmäinen vaihtoehto edellyttää vielä nykyisin, että parkkialueelle on vedetty datakaapelointi. Latausasemissa on Modbus-liitäntä, jonka kautta tieto voidaan lähettää eteenpäin. Langaton tiedonsiirto tosin tekee tuloaan, Jyrki Ryynänen kuvailee.

Latausta voidaan eräissä laitemalleissa ohjata Bluetooth-yhteyden kautta, ja latauspistokkeeseen sisältyvän kilowattituntilaskurin lukema voidaan käydä lukemassa Bluetoothilla. Tämä on kätevä ratkaisu esimerkiksi vuokralla asuvan sähköautoilijan sähkönkulutuksen mittaamiseen.

– Myös GSM- tai Wi-Fi-tiedonsiirtoa käyttäviä latausasemia on olemassa, ja ne tulevat yleistymään. Kyllä tässä on koko ajan seurattava, miten lataamisteknologia ja sähköautot kehittyvät, Ryynänen sanoo.

Kaapeloinnit kuntoon, jos pihaa muutenkin kaivetaan

Vaativammissa kohteissa, yleensä iäkkäissä rakennuksissa, tuleva sähkönsyöttö on mitoitettu liian tarkalle, jolloin joudutaan lisäämään sähkönsyöttökaapelien kapasiteettia.

– Kaapelivetoja varten voidaan kaivurilla ottaa kapea ura auki, joten koko pihaa ei tarvitse välttämättä avata.

– Kaapelointien uusiminen piha-alueille ja parkkipaikoille onnistuu hyvin samalla kun taloyhtiö tai yritys tekee esimerkiksi salaojituksia, lämmitysmuodon muutostöitä tai muita maarakennustöitä, Jyrki Ryynänen vinkkaa.

Kuurnan LVIS palvelut Oy
Teollisuuskatu 15, Joensuu
0400 128 800
[email protected]
www.lvispalvelut.fi
Facebook
Instagram

Kuurnan LVIS palvelut Oy

  • Täyden palvelun talo: LVIS-asennus- ja huoltotyöt sekä tarvikemyynti myymälässä osoitteessa Teollisuuskatu 15
  • Palveluvalikoimassa syksystä 2021 lähtien myös huoneistojen pinta- ja sisustusremontit! Sertifioidut remontoijat!
  • Verkkokauppa palvelee osoitteessa www.lvispalvelut.fi/store
  • Myymme ja asennamme myös aurinkopaneelit ja sähköautojen latauspisteet

ARAn avustukset kannattaa hyödyntää

Avustus työpaikoille

  • Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää vuosina 2022 ja 2023 avustuksia työpaikoille asennettaviin sähköautojen latauslaitteisiin.
  • Avustusta myönnetään 750 € / käyttökuntoon saatettu latauslaite.
  • Avustusta voivat hakea mm. yritykset, kunnat, kunnalliset laitokset, ja kuntayhtymät.
  • Avustuksella voidaan hankkia sähköautojen latauspisteitä työntekijöiden käyttöön. Ladata saa myös yrityksen omia tai vierailijoiden autoja.
  • Laitteissa oltava vähintään 3,7 kW latausteho ja tuki 11 kW latausteholle, ja laitteisiin on voitava kytkeä latauskuormanhallinta.
  • Avustuksella voi tehdä samaan rakennukseen tai kiinteistöön enintään 10 latauspistettä per vuosi.

Avustus taloyhtiöille

  • ARA myöntää avustuksia latauspisteiden edellyttämiin sähköjärjestelmien muutoksiin.
  • Avustusta myönnetään enint. 35 % kustannuksista (yht. max 90 000 €)
  • Avustusta voi saada enintään 1 400 €/latauspiste
  • Hyväksyttäviä kustannuksia mm. kartoitus, hankesuunnitelma, muutostyöt ja latauslaitteet
  • Edellytyksenä latausvalmiuden rakentaminen vähintään viidelle autopaikalle (jos paikkoja on yhteensä alle viisi, valmius on rakennettava kaikille paikoille).
  • Avustusta voi hakea myös jälkikäteen asennettaviin latauslaitteisiin.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia