SKAL Itä-Suomi ry:n toiminnanjohtaja Heikki Lappalainen: "Keskustelut veronkorotuksista polttoaineen osalta huolestuttavat kuljetusalan yrittäjiä"

Facebook
02.07.2021 | Yrityselämässä tapahtuu

Maanteiden tavaraliikenne on pääomavaltainen toimiala. Kuljetusyritysten investoinnit vievät kehitystä eteenpäin ja vaikuttavat ratkaisevasti päästötavoitteiden saavuttamiseen.

SKAL Itä-Suomi ry:n toiminnanjohtaja Heikki Lappalainen toteaa, että kuljetuskaluston investoinnit ovat kuljetusalalla kahdella tavalla pohdittavia asioita.

- Investoinnit on tehtävä jo olemassa olevan kaluston päivittämiseksi ja niitä on tehtävä, jos aikoo laajentaa eli lisätä kuljetuskalustoa.

Lappalainen kertoo, että kesäkuun alussa julkaistun SKAL ry:n uusimman kuljetusbarometrin mukaan investointeja on tehty maltillisesi alkuvuoden 2021 aikana.

- Noin neljäsosa vastanneista ilmoitti tehneensä kuorma-autopuolen investointeja. Kysely ei kerro, olisiko investointi uudistamista vai lisäkaluston hankintaa. Pidemmällä ajalla kuljetusyrityksissä on ollut havaittavissa yrityskoon kasvua, joka on jopa voimistunut viime vuosina. Eli yritysmäärä vähenee, mutta yrityskoko kasvaa ja siten kuljetuskaluston määrä ei vähene, Lappalainen toteaa.

Maanteiden tavaraliikenteen yritysten nykytilannetta ja suhdannenäkymiä luotaavaan SKAL Kuljetusbarometri -kyselyyn vastasi yhteensä 573 kuljetusyrittäjää.

Kuljetusalan kustannuksia nostanut kuljetuskaluston hankintahinnat

Lappalainen kertoo, että Samassa SKAL ry:n kuljetusbarometrissa kysyttiin viittä suurinta haastetta kuljetusyritystoiminnassa ja 61 % vastasi kohoavien kustannusten olevan suurin tai toiseksi suurin haaste.

- Kustannuksia on nostanut viime vuosina mitta- ja massamuutosten kautta kuljetuskaluston hankintahinnat. Myös päästöluokkavaatimusten myötä kuorma-autoihin on tullut uutta tekniikkaa, joiden takia huolto- ja korjauskustannukset ovat nousseet.

- Polttoaineen hinta on myös keskusteluissa osoittautunut huolenaiheeksi ja kulujen kasvattajaksi. Maailman markkinahinnat ohjaavat osan polttoaineen mittarihintaa. Lisäksi keskustelut veronkorotuksista Suomessa polttoaineen osalta huolestuttavat kuljetusalan yrittäjiä. Vaikka sopimuksissa olisikin erilaisia automaatteja, kuten polttoaineklausuuleita tai indeksitarkistuksia polttoaineen hinnan korotuksien siirtämisestä kuljetusten hintaan, voi se mekanismi olla varsin hidas ja aiheuttaa siten ongelmia yrityksen maksukykyyn, Lappalainen arvioi.

- Eikä tulevaisuus helpota, jos eduskunnassa käytyjen keskustelujen mukaiset polttoaineen veronkorotukset astuvat voimaan lähitulevaisuudessa, Lappalainen sanoo.

Tarve kuljettajamäärissä kasvaa edelleen

Kuljetusbarometrin mukaan kuljettajamäärät SKAL Itä-Suomen toimialueen jäsenyrityksillä ovat alkuvuoden aikana hieman kasvaneet.

- Ennusteen mukaan tarve kuljettajamäärissä kasvaa edelleen ja tästä osasyynä on esimerkiksi elintarvikkeiden ja virvoitusjuomien kuljetusmäärien kasvu kesälomakaudella mökkimaakuntiin.

- Kuljettajien osaamista on vaikea kysyä barometrin kautta, mutta oma keskusteluihin perustuva tuntemukseni on, että eri suoritealojen välillä on eroja. Osaaminen on niin erilaista ja perustuu eri vaatimuksiin kuljetettavan tuotteen mukaan. On myös tiedostettava, ettei jokainen kuljettaja osaa kaikkea, vaan kuljettajakin erikoistuu omaan kuljetettavaan tuotteeseen työnantajansa ja asiakkaan vaatimusten mukaan. Osaamiseen saadaan kohtalaisen hyvät perusteet koulutuksen kautta ja loput opitaan työtä tehdessä työnantajan ohjeistuksessa, Lappalainen määrittelee.

Liikenteen päästöjen vähentäminen ja verotuksen uudistaminen näkyvät voimakkaasti Suomen logistiikassa lähivuosina

SKAL odottaa Suomelta pitkäjänteisiä ratkaisuja ja ennustettavuutta, kun kuljetusyritykset suunnittelevat tulevaisuuden investointejaan.

Lappalaisen mukaan raskaan liikenteen osalta ei ole vaihtoehtoisten käyttövoimien osalta helppoja ratkaisuja.

- Diesel-moottorinen kuorma-auto on vielä pitkään pääasiallinen vaihtoehto raskaan liikenteen käyttövoimana ja silloin uusiutuva diesel on erittäin hyvä vaihtoehto päästötavoitteiden toteutumisen kannalta. Valtion verotuksella voidaan helposti ohjata nyt kalliimman uusiutuvan dieselin hintaa samaksi kuin fossiilisen dieselin. Silloin käytölle ei ole juurikaan esteitä ja oltaisiin merkittävä askel lähempänä päästötavoitteita, Heikki Lappalainen sanoo.

SKAL Itä-Suomi ry

SKAL Itä-Suomi ry toimii Pohjois- ja Etelä-Savon sekä Pohjois-Karjalan maakuntien alueella kuljetusyrittäjien etujärjestönä. SKAL Itä-Suomi on Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n alueyhdistys.

Yhdistykseen kuuluu 25 jäsenyhdistystä, joiden kautta jäsenyrityksiä ja -yrittäjiä on noin 540. Yhdistyksen toimipaikat ovat Kuopiossa ja Mikkelissä.

Artikkeli on julkaistu Savon Yritysuutiset -lehdessä 3/2021.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä