Kuljetusalan näkymät kertovat talouden piristymisestä
Copyright Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry
05.11.2024 | Yrityselämässä tapahtuu
Tämän syksyn SKAL Kuljetusbarometrissä ennusteet kuljetusten kysynnästä ja liikevaihdosta ovat edelleen miinusmerkkisiä, mutta verrattuna esimerkiksi vuoden takaiseen suunta on selkeästi ylöspäin.
– Ajat ovat edelleen vaikeat, mutta näkymät eivät ole yhtä synkät kuin viime vuonna. Kuljetuskaluston ja henkilöstön määrä näyttäisi olevan lisääntymään päin, mikä kertoo aina valoisammista odotuksista, kuvaa SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas.
Vuoden takaiseen nähden myös odotukset liikevaihdon ja kannattavuuden suhteen ovat positiivisempia:
– Kuljetussektorin suhdanneodotus on hyvä mittari siitä, mitä Suomen taloudessa tapahtuu. Nyt pitäisi varmistaa vakaa toimintaympäristö huolehtimalla esimerkiksi tiestön kunnosta sekä kohtuullisesta energian hinnasta, sanoo Välikangas.
Investointiaikeet nousivat, dieselin lisäksi kiinnostusta kaasuun ja sähköön
Myös yritysten investointiaikeet ovat hienoisessa kasvussa, ja uuteen kalustoon investoivien yritysten osuus nousi prosenttiyksiköllä verrattuna vuoden 2024 kahteen aiempaan barometriin.
Autoihin investoivista edelleen 90 prosenttia on valitsemassa käyttövoimaksi dieselin. Kaasuun investoivien yritysten osuus on kääntynyt lievään laskuun, sähköön investoivien puolestaan pieneen nousuun.
– Kun yhteiskunnassa halutaan voimakkaasti vähentää liikenteen päästöjä, vaatii se myös panostuksia ja varsinkin alkuvaiheessa kannusteita. Kaasu- ja sähkökuorma-autojen hankintatuki on jo käytetty loppuun ja uutta rahoitusta ei ole. Hankintatuelle on saatava jatkoa, huomauttaa toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Kujala muistuttaa myös, että kotimaisen biokaasun käyttäminen raskaan liikenteen käyttövoimana on hyvä keino tavaraliikenteen päästöjen vähentämiseen. Biokaasun hyödyntäminen vahvistaa myös kotimaista energiantuotantoa.
Osaavia tekijöitä kaivataan
SKALin jäsenyritysten keskuudessa puhutaan todella paljon työvoimatarpeesta. Me olemme ottaneet sen järjestössä uuden strategiamme yhdeksi tärkeimmistä teemoista ja tulemme myös omassa toiminnassa panostamaan eri keinoin haasteen taklaamiseksi, sanovat Välikangas ja Kujala.
Kuljettajien rekrytointihaasteet ovat lisääntyneet. Tämä kertoo osaltaan kuljetusmarkkinan piristymisestä, mutta toisaalta myös siitä, että kuljettajien ja yleisemmin työvoiman saatavuus alkaa vaikeutua.
SKALin mukaan pitkällä aikavälillä toisen asteen oppilaitosten kuljettajakoulutuksessa on varmistettava valmistuvien ja osaavien kuljettajien määrä. Järjestö korostaa, että rahoitustaso toisen asteen ammattikoulutukselle on varmistettava siksi, että opetuksen laatuun ja määrään voidaan panostaa. Lisäksi ammattipätevyyden jatkokoulutusta tulisi kehittää monipuolisemmaksi ja laadukkaammaksi.
Tilaa myös uusille yrittäjille
Myös yrittäjyys voi toimia houkuttelevana urapolkuna tulla ylipäätään kuljetusalalle. Kuljetusyritysten lukumäärä Suomessa on pienentynyt viimeisten vuosien aikana kasvavalla vauhdilla ja tällä hetkellä ollaan jo reilusti alle 10.000 yrityksen määrässä. Kuljetettavan tavaran määrähän ei tule toivottavasti vähenemään, olisi kuljetusalan pelikentällä tilaa myös uusille, markkinaa kehittävälle ja kilpailua ylläpitävälle toimijalle, toteaa Anssi Kujala tuoreimmassa blogikirjoituksessaan.
Lähde: Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Haluatko oman yrityksen esille tähän?