Pyydä tarjous

VEM motors Finland Oy:ltä kestävät sähkömoottorit ja toimivaa kumppanuutta

VEM motors Finland Oy:n Masalassa sijaitsevalta varastolta lähtee moottoreita Suomen lisäksi Ruotsiin ja Baltiaan. Ecodesign-asetuksen voimaantulon jälkeen yrityksen varasto- ja tehdastuotteina on pääasiassa IE3-tasoisia moottoreita sekä jonkin verran IE-luokittelemattomia moottoreita erikoiskäyttöihin ja kunnossapitoon. Kuvassa vas. toimitusjohtaja Sami Kujala, myyntipäällikkö Sampsa Rutanen ja varastotyöntekijä Tommi Rantanen. 
VEM motors Finland Oy:n Masalassa sijaitsevalta varastolta lähtee moottoreita Suomen lisäksi Ruotsiin ja Baltiaan. Ecodesign-asetuksen voimaantulon jälkeen yrityksen varasto- ja tehdastuotteina on pääasiassa IE3-tasoisia moottoreita sekä jonkin verran IE-luokittelemattomia moottoreita erikoiskäyttöihin ja kunnossapitoon. Kuvassa vas. toimitusjohtaja Sami Kujala, myyntipäällikkö Sampsa Rutanen ja varastotyöntekijä Tommi Rantanen. 
09.03.2022 | Yrityselämässä tapahtuu, Teollisuus

VEM motors Finland Oy tarjoaa yhdessä kumppaneidensa kanssa sähkökäyttöjen komponentteja sekä kokonaisratkaisuja ja -palvelua suomalaisen teollisuuden tarpeisiin.

VEM-oikosulkumoottorit ovat energiatehokkaita, teollisuuden vaatimukset täyttäviä sähkömoottoreita. Kaikki tuotevalikoiman tuotteet, VEM-, AEM- ja CEMP - sähkömoottorit, Yaskawa-taajuusmuuttajat, Tramec-, KEB- ja Reggiana Riduttori -vaihteet valmistetaan Euroopassa.

- Olemme tehneet sähkökäyttöjen hankinnasta helppoa. Päivittäiset reitti- ja erikoistoimitukset toimivat kaikkialle 24 tuntia vuorokaudessa jokaisena viikonpäivänä. Tuotteet toimitetaan joko sopimuskumppaneiden paikallisvarastoista, keskusvarastosta Kirkkonummelta, valmistajien varastoista tai tuotannosta. Kirkkonummella toimiva tuotantopalvelu toteuttaa komponenttien rakennemuutokset ja erikoisvarustelun asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Lisäksi meillä on asiantuntevia myyjiä, jotka auttavat aina oikean tuotteen löytämisessä, kertoo VEM motors Finland Oy:n toimitusjohtaja Sami Kujala.

Toimintaa takana jo yli 60 vuotta

VEM-moottoreiden tuonti Suomeen alkoi vuonna 1960 ja se on siitä lähtien ollut merkittävä toimija Suomen teollisuudessa. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Kirkkonummen Masalassa, ja se työllistää 11 henkilöä. Lisäksi sillä on yli 30 Team VEM-jälleenmyyjän verkosto ympäri Suomen.

- Savo-Karjalan Sähkökoneen Kuopion ja Joensuun pisteet ovat monille alueen toimijoille tuttuja, joiden asiantuntemukseen luotetaan sähkökäyttö- ja voimansiirtoasioissa. Savo-Karjalan Sähkökoneelta saa myös VEM-sähkömoottorit, Yaskawa-taajuusmuuttajat ja KEB-vaihteet usein suoraan hyllystä tai nopealla toimituksella Masalan varastosta, sanoo Kujala.

VEM motors Finland jälleenmyyjineen on merkittävin sähkömoottoreiden varastoija Suomessa tällä hetkellä, ja palvelu toimii 24/7.

Saksalaista laatutyötä ja osaamista

VEM motors GmbH valmistaa kaikki moottorit kolmella tehtaallaan Saksassa ja omavaraisuus valmistusprosessissa on taannut tuotannon normaalin jatkumisen koronapandemiasta huolimatta. VEM valmistaa sähkömoottoreita, joista pienimmät ovat teholtaan 0,06 kW ja isoimmat 60 MW. Generaattoreissa isoimmat ovat 90 MVA:n luokkaa. VEM Groupilla on oma toimipiste kahdeksassa eri maassa ja moottoreita toimitetaan yli 90 maahan. Tuotemerkki VEM on rekisteröity 67 maassa.

Sami Kujala kertoo, että VEM motors Finland hoitaa kotimaan markkinoiden lisäksi myös Ruotsin ja Baltian markkinoita. Ruotsissa on kahdeksan jälleenmyyjää, ja esimerkiksi kuivaamomoottoreiden myynnistä noin 50 prosenttia tulee Ruotsista. Moottoreiden lisäksi valikoimasta löytyy Yaskawa-taajuusmuuttajat sekä erilaisia vaihteita mekaaniseen voimansiirtoon, joista mainittakoon Reggiana Riduttorin planeettavaihde, joita VEM motors Finland on toimittanut muun muassa tukinkäsittelyyn.

Sähkömoottoreiden energiatehokkuusvaatimukset tiukkenivat

VEM motors GmbH on valmistanut sähkömoottoreita 1800-luvun lopulta lähtien Saksan Dresdenissä. Energiatehokkuus ei ollut tärkeässä roolissa ensimmäisen sadan vuoden aikana, mutta sen jälkeen kehitys on ollut sitäkin nopeampaa. Kesäkuussa voimaantulleen Ecodesign-asetuksen pääperiaatteena on siirtyminen vähintään IE3-hyötysuhdeluokan moottoreihin.

- Heinäkuun alussa voimaan astunut Ecodesign-asetuksen vaatimus IE3-hyötysuhdeluokan moottoreista on johtanut siihen, että moni valmistaja – VEM mukaan lukien - ei enää valmista enemmän energiaa kuluttavia IE2-tason moottoreita lainkaan. Jatkossa myydään pääasiassa IE3- ja hyötysuhteeltaan sitä parempia moottoreita. IE-luokittelemattomia moottoreita valmistetaan ja myydään sovelluksiin, joita Ecodesign-asetus ei koske. Lisäksi niitä voidaan myydä korvaaviksi moottoreiksi kohteisiin, joihin IE3-moottori ei mittojen puolesta sovi. IE3-tason moottorin hyötysuhde on 91–95 prosenttia moottorin koosta riippuen. Hukkaan menneet prosentit koostuvat lähinnä moottorin tuottamasta lämmöstä.

- Hyötysuhteen parantaminen vaatii parempia valmistusmateriaaleja ja komponentteja. Käämityksessä olevaa kuparimäärää on pitänyt lisätä ja käyttää parempilaatuista dynamolevyä staattorin ja roottorin paketeissa. Moottorin hyötysuhteen parantuessa on voitu optimoida myös jäähdytystä. Pienempi jäähdytyspuhallin parantaa omalta osaltaan moottorin hyötysuhdetta. Heinäkuusta lähtien IE3-tasoinen moottori on pääsääntöisesti vaatimuksena aiempaa laajemmalla tehoalueella 0,75–1000 kW. Markkinoilla on kuitenkin ollut jo pitkään myös IE4- ja IE5-tasoisia moottoreita. IE4- ja IE5-tasoisten moottoreiden kysyntä on kasvanut huomattavasti tämän vuoden aikana. Ilmastonmuutoksesta ollaan huolissaan, ja teollisuudelta odotetaan toimia sen torjumisessa. Isommissa moottoreissa hyötysuhde alkaa jo lähestyä 100 prosenttia, toki siihen ei ilmeisesti koskaan päästä, mutta alle 50 kW:n moottoreissa on vielä paljon parantamisen varaa.

- IE5-moottoreissa ei käytetä enää perinteisiä oikosulkuroottoreita, vaan ne hyvin todennäköisesti tulevat kaikki olemaan kestomagneetti- tai reluktanssimoottoreita. Hyötysuhderaja noussee niin korkeaksi, ettei perinteisellä oikosulkuroottorilla enää päästä niihin arvoihin. Kestomagneettimottoreiden läpimurtoa on odoteltu, mutta niiden valmistuksessa käytettävien metallien hintojen vaihtelu on ollut suurta. Lisäksi isojen kestomagneettimottoreiden huolto ei ole yhtä yksinkertaista kuin perinteisten moottorien, linjaa Kujala.

VEM motors Finlandilla uskotaan, että Ecodesign-asetuksen voimaantulo on alkusoitto IE3, IE4 ja IE5-tasoisten moottorien suurelle kysynnälle. Hyvän hyötysuhteen sähkömoottoreilla energian säästö on myös helppo osoittaa laskennallisesti.

VEM-moottorit metsäteollisuudessa

VEM motors Finland on ollut merkittävä toimija myös mekaanisessa metsäteollisuudessa etenkin kuivaamomoottoreiden toimittajana. Moottoreita on toimitettu lähes kaikille sahatavaran kuivaamovalmistajille.

- Kuivaamot ovat vaativimpia paikkoja, missä moottoreita käytetään. Korkeat lämpötilat yhdistettynä havusahatavarasta erittyvään pihkaan vaativat paljon moottorin jäähdytykseltä ja voitelulta. Kuivaamon kunnossapito-ohjelmassa yksi tärkeimpiä asioita on säännöllinen moottorin pinnan puhdistus. Lisäksi pitää käyttää oikeanlaista voiteluainetta ja muistaa jälkivoiteluväli. Pihkasta muodostuva vaippa estää moottorin jäähdytystä toimimasta ja aiheuttaa ennen pitkää sen hajoamisen, jos pihkaa ei poisteta. VEMin moottorit ovat valurautarunkoisia, joten ne kestävät hyvin sahojen vaativat olosuhteet myös ulkotiloissa, kuten tukinlajittelussa.

- Koska kuivaamomoottorit sijaitsevat kuumissa olosuhteissa, ei Ecodesign-asetus koske niitä. Monet ovat kuitenkin halunneet IE3-moottorit myös kuivaamoihinsa parantuneen hyötysuhteen vuoksi. IE3-tason kuivaamomoottorin hyötysuhde on 91–95 % moottorin koosta riippuen, toteaa Kujala lopuksi.

www.vem.fi