NordChain-uutuus ensimmäistä kertaa näytillä FinnMETKOssa

Facebook
28.08.2020 | Maa- ja metsätalous
Keväällä Suomessa lanseerattu NordChainin uutuusketju Multihokki on FinnMETKO-tapahtumassa ensimmäistä kertaa kotimaisen yleisön nähtävänä.Multihokki on klassikoksi muodostuneen Superhokki-ketjun parannettu versio, jossa hokkien määrää on lisätty paremman renkaansuojan aikaansaamiseksi kallioisessa ja kivikkoisessa maastossa. Leveän U-hokin lisäksi pystylenkeissä on omat hokkinsa. Tiheä sivu suojaa rengasvallia teräviltä kiviltä ja kannoilta. Hiiletyskarkaistu booriteräs takaa kulutuskestävyyden. Ketjussa on kiristyskettinki vakiona, ja ketju toimitetaan siniseksi maalattuna.– Superhokki-mallissa hokkeja on ainoastaan keskimmäisissä lenkeissä, mutta Multihokkiin on lisätty hokit myös pystylenkkien päihin. Ne ovat mahdollisimman lähellä kokoojarenkaita. Mitä isompi ja painavampi kone on, ja mitä kovempi maasto, sitä enemmän kokoojarenkaissa kiinni olevat hokittomat lenkit kuluvat. Multihokin lisänastat tuovat lenkeille lisää elinikää ja parantavat pitoa. Yksinkertainen ratkaisu, mutta se on osoittautunut hyvin toimivaksi, kertoo Nordic Traction Groupin kotimaan myyntipäällikkö Jarmo Mäkelä.– Malli on Suomessa uusi, mutta Ruotsissa se on ollut markkinoilla muutaman vuoden, ja siellä se on ollut erittäin suosittu.Suuntaviivoja RuotsistaJarmo Mäkelän mukaan Ruotsissa käytössä olevat metsäkoneet ovat keskimäärin suurempia kuin Suomessa. – Siellä maastot ovat vähintään yhtä kivisiä kuin Suomessa, ja kalliopohjaa usein enemmän. Lisäksi Ruotsissa koneiden ajomatkat ovat pidempiä kuin Suomessa. Täällä kuormatraktorilla keskimääräinen puiden noutomatka pinolle on n. 200 metriä, Ruotsissa puolta pidempi. Tämä selittyy Suomen kattavalla metsätieverkostolla ja hajanaisemmalla metsänomistuksella. Pidemmille ajomatkoille sopii isompi kalusto.– Nämä tekijät, eli isommat koneet, kallioiset maastot ja pidemmät ajomatkat, ovat vaikuttaneet siihen että Ruotsissa on kehitetty täälläkin suositusta Superhokki-ketjusta Multihokki-versio. Hyväksi todettua ketjumallia on siis päivitetty isompia koneita varten.– Joka puolella maailmaa trendi on sellainen, että koneiden koko ja paino pikkuhiljaa kasvavat. Lisäksi nykyään metsistä kerätään risutkin talteen, siinä missä ennen niistä tehtiin alusta, jonka päällä koneella ajettiin. Suojaavia oksia ei enää koneiden pyörien alla ole. Näin ollen ajattelimme, että Suomessakin olisi tarvetta Ruotsissa toimivaksi havaitulle ja suositulle ketjumallille, joka kestää kulutusta, Jarmo Mäkelä perustelee.– Meidät löytää FinnMETKOssa osastolta 106. Olemme siellä yhdessä AFM-Forest Oy:n kanssa. Tervetuloa juttelemaan ja tutustumaan tuotteisiin!

Nordic Traction Group on markkinajohtaja Pohjolassa

Nordic Traction Group on maailman johtavia ammattikäyttöön tarkoitettujen liukuesteiden valmistajia. Konsernin ketjuja ja teloja käytetään erilaisissa ajoneuvotyypeissä ja vaativissa olosuhteissa erityisesti metsätaloudessa. Konsernin tuotteita myydään yli 30 maassa.Nordic Traction Group on maailman ainoa yhtiö, jolla on pitkä ja kattava omakohtainen kokemus ketjujen ja telojen valmistuksesta metsätalouden käyttöön. Loimaan tehtaassa on tehty ketjuja vuodesta 1903, ja samalla paikalla on valmistettu kiinnitystuotteita jo vuodesta 1886.Viisi tuotemerkkiäEmoyhtiö Nordic Traction Groupilla on kaksi tuotantoyksikköä (Loimaalla Suomessa ja Dumfriesissa Skotlannissa) ja kolme myyntiyhtiötä (Ruotsi, Venäjä ja uusimpana Kanada/Pohjois-Amerikka). Lisäksi Saksassa on varasto, jonka toimintaa pyörittää sikäläinen jälleenmyyjä. Pääkonttori sijaitsee Loimaalla, jossa tehdään tuotteita kolmella eri tuotemerkillä.– Meillä on yhteensä viisi tuotemerkkiä. Clark-telat valmistetaan Skotlannissa. Ketjuja valmistamme brändeillä OFA, NordChain, GripX ja Tellefsdal Kjetting, luettelee Nordic Tractionin Suomen myyntipäällikkö Jarmo Mäkelä.– OFA-ketjut ovat erittäin tunnettuja maa- ja metsätaloudessa, tuotemerkillä on vankat suomalaiset juuret. NordChain puolestaan on tuotemerkkinä kohtalaisen uusi, mutta sen aiempi nimi on perinteikäs ruotsalainen Gunnebo.Gunnebosta NordChainTakavuosina Nordic Traction kuului Gunnebo-konserniin, mutta Gunnebon omistajaksi tullut pääomasijoittaja päätti eriyttää konsernin liiketoimialoja omiksi yhtiöiksi ja keskittyä turvallisuusratkaisuihin.– Gunnebossa oli viisi toisistaan poikkeavaa toimialaa, joista Traction Divisioona oli ensimmäinen, joka myytiin eteenpäin uudelle omistajalle v. 2015. Tällöin menetimme Gunnebo-nimen käyttöoikeuden, uudeksi tuotemerkiksi tuli v. 2016 NordChain. Tuotteet ja mallit säilyvät samoina, nimi vain vaihtui, korostaa Jarmo Mäkelä.AFM-Forest Oy on nyt NordChainin kuorma-autoketjujen jakelija– NordChainiin liittyen olemme viime keväänä tehneet järjestelyjä. Meillä on nyt uusi jakelija: AFM-Forest Oy hoitaa NordChainin kuorma-autoketjujen jakelun jälleenmyyjille ja toimii itsekin metsä- ja traktoriketjujen jälleenmyyjänä mototarvikkeet.fi-sivujen kautta.Jarmo Mäkelä kertoo, että myös NordChain-metsäketjujen toimittaminen metsäkonevalmistajille koki keväällä muutoksen. – Aikaisemmin NordChain-metsäketjut kiersivät silloisen jakelijan kautta suurimmille konevalmistajille, eli John Deerelle, Ponsselle ja Komatsulle. Nyt toimitamme ketjut laitevalmistajille suoraan meiltä täältä Loimaalta. Vanha järjestely ei enää ollut tätä päivää, varsinkin kun sijaitsemme samassa maassa kuin konevalmistajat.Artikkeli on julkaistu Maa- ja metsätalous -lehdessä 3/2020.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä