
Näin tavoitat päättäjät
Yritysmaailma
Teollisuusuutiset
Rakennusmaailma
Maa- ja metsätalous
Sosiaali- ja kuntatalous
Opintomaailma
Muut mainospalvelut
Asiakkaamme haluavat menestyä.
Varaa oma mainospaikkasiHaluatko sinä menestyä?
NordChain-uutuus ensimmäistä kertaa näytillä FinnMETKOssa

28.08.2020 | Maa- ja metsätalous
Keväällä Suomessa lanseerattu NordChainin uutuusketju Multihokki on FinnMETKO-tapahtumassa ensimmäistä kertaa kotimaisen yleisön nähtävänä.Multihokki on klassikoksi muodostuneen Superhokki-ketjun parannettu versio, jossa hokkien määrää on lisätty paremman renkaansuojan aikaansaamiseksi kallioisessa ja kivikkoisessa maastossa. Leveän U-hokin lisäksi pystylenkeissä on omat hokkinsa. Tiheä sivu suojaa rengasvallia teräviltä kiviltä ja kannoilta. Hiiletyskarkaistu booriteräs takaa kulutuskestävyyden. Ketjussa on kiristyskettinki vakiona, ja ketju toimitetaan siniseksi maalattuna.– Superhokki-mallissa hokkeja on ainoastaan keskimmäisissä lenkeissä, mutta Multihokkiin on lisätty hokit myös pystylenkkien päihin. Ne ovat mahdollisimman lähellä kokoojarenkaita. Mitä isompi ja painavampi kone on, ja mitä kovempi maasto, sitä enemmän kokoojarenkaissa kiinni olevat hokittomat lenkit kuluvat. Multihokin lisänastat tuovat lenkeille lisää elinikää ja parantavat pitoa. Yksinkertainen ratkaisu, mutta se on osoittautunut hyvin toimivaksi, kertoo Nordic Traction Groupin kotimaan myyntipäällikkö Jarmo Mäkelä.– Malli on Suomessa uusi, mutta Ruotsissa se on ollut markkinoilla muutaman vuoden, ja siellä se on ollut erittäin suosittu.Suuntaviivoja RuotsistaJarmo Mäkelän mukaan Ruotsissa käytössä olevat metsäkoneet ovat keskimäärin suurempia kuin Suomessa.
– Siellä maastot ovat vähintään yhtä kivisiä kuin Suomessa, ja kalliopohjaa usein enemmän. Lisäksi Ruotsissa koneiden ajomatkat ovat pidempiä kuin Suomessa. Täällä kuormatraktorilla keskimääräinen puiden noutomatka pinolle on n. 200 metriä, Ruotsissa puolta pidempi. Tämä selittyy Suomen kattavalla metsätieverkostolla ja hajanaisemmalla metsänomistuksella. Pidemmille ajomatkoille sopii isompi kalusto.– Nämä tekijät, eli isommat koneet, kallioiset maastot ja pidemmät ajomatkat, ovat vaikuttaneet siihen että Ruotsissa on kehitetty täälläkin suositusta Superhokki-ketjusta Multihokki-versio. Hyväksi todettua ketjumallia on siis päivitetty isompia koneita varten.– Joka puolella maailmaa trendi on sellainen, että koneiden koko ja paino pikkuhiljaa kasvavat. Lisäksi nykyään metsistä kerätään risutkin talteen, siinä missä ennen niistä tehtiin alusta, jonka päällä koneella ajettiin. Suojaavia oksia ei enää koneiden pyörien alla ole. Näin ollen ajattelimme, että Suomessakin olisi tarvetta Ruotsissa toimivaksi havaitulle ja suositulle ketjumallille, joka kestää kulutusta, Jarmo Mäkelä perustelee.– Meidät löytää FinnMETKOssa osastolta 106. Olemme siellä yhdessä AFM-Forest Oy:n kanssa. Tervetuloa juttelemaan ja tutustumaan tuotteisiin!
