Nordic Traction Group – innovatiivista telatuotantoa Loimaalla

Facebook
15.05.2025 | Maa- ja metsätalous

Nordic Traction Group päätti vuoden 2024 alkupuolella siirtää tytäryhtiönsä Clark Tracks Ltd:n metsäkoneiden telojen tuotannon Skotlannin Dumfriesista Suomeen Loimaalle. Loimaalle rakentui uutta tuotantotilaa 2 500 m² – nyt yhtiön tuotannolla on käytössään lähes 10 000 neliön tilat yhdessä paikassa. Kahden tuotantolaitoksen yhdistämisellä yhtiö saavuttaa merkittäviä synergiaetuja.

– Olemme saaneet telatuotannon käyntiin Loimaalla. Ilmoitimme Clarkin metsäkonetelojen tuotantolinjan siirrosta maaliskuussa 2024, uusi tehdaan laajennus valmistui lokakuussa 2024, jonka jälkeen tuotantolaitteiden siirto saatiin suoritettua kolmessa kuukaudessa. Tammikuun lopussa aloimme tuotannon ylösajon ja nyt tuotanto toimii jo täydellä kapasiteetilla, toimitusjohtaja Tero Järvinen kertoo.

Vuoden alusta Nordic Traction Group on valmistanut lähes kaikki telatuotteensa Suomessa.

Järvinen toteaa, että muutokset toteutettiin hallitusti, koska Skotlannissa 35 vuoden aikana telatuotannossa kehittynyt tietotaito haluttiin säilyttää. Tämä varmistettiin mm. skotlantilaisin osaajien sekä suomalaisen Skotlannissa vuosia toimineen tuotantopäällikön avustuksella.

– Myös Mr. Clark Tracks, Garry Henderson, on siirtynyt Suomeen vaimonsa kanssa. Hän veti Skotlannissa tuotantoa ja vastaa nyt Suomessa tuotepuolen asioista. Ei ole siis pelkoa, että tietotaito olisi kadonnut mihinkään tämän muutoksen myötä, Järvinen vakuuttaa.

Myönteisiä vaikutuksia yrityksen toimintaan

Järvinen mainitsee, että yksi kannustin tehtyjen muutosten taustalla on ollut Suomen edullinen sähköenergian hinta sekä matalan hiilijalanjäljen omaava energiantuotanto.

Muina synergiahyötyinä Järvinen mainitsee mm. telojen ja ketjujen valmistuksen kausivaihteluiden tasauksen sekä nopeamman tuotannon.

– Olemme siirtäneet tuotekehityksen Loimaalle jo kolme vuotta sitten. Toiminnan keskittäminen helpottaa operointia merkittävästi monella eri sektorilla.

Yhtenä hyötynäkökohtana Järvinen mainitsee koneellisen puunkorjuun markkinoiden läheisyyden, koska Suomi ja Ruotsi näyttelevät sillä puolella keskeistä roolia.

– Kun meillä on kaksi suurinta koneellisen puunkorjuun markkinaa tässä ihan lähellä, se on selkeä lisäarvo metsäkonevalmistajille, mutta myös meidän tuotteiden loppukäyttäjille. Saamme nyt paljon nopeammin palautetta asiakkaita ja tuotteiden toimitusajatkin ovat merkittävästi aiempaa nopeammat.

Yhteistyö uusien tuotteiden osalta helpottuu myös muiden sidosryhmien kanssa, kuten lähellä sijaitsevan Nokian Renkaat Oyj:n kanssa. Järvinen näkee, että Nordic Traction Groupin tekemä tuotantolinjan siirto on onnistunut kokonaisuudessaan erittäin hyvin.

Uuden TerraX-telan tuotekehityksessä on hyödynnetty ilmailutekniikan insinööriosaamista

Järvinen kertoo, että tuotantolinjan siirron kautta telatuotantoon on tuotu paljon uusia asioita, pitäen olemassa olevan vahvan valmistusosaamisen mukana. Mukaan on tuotu mm. uusia henkilöitä, jotka näkevät asioita vähän eri tavalla. Järvisen mukaan on etu, kun tuotekehitys- ja innovointiosasto on samassa paikassa tuotannon kanssa, koska se nopeuttaa ja parantaa prosessia.

Nordic Traction Group esitteli Metkossa 2024 uuden telamallin, TerraX, jossa yhdistyivät kestävyys, keveys ja kiristämisen helppous. Telassa hyödynnetään koko telan eliniän kestävää hammaslenkkiliitosta AHL (Adjustable Haggis Link), joka on monella tapaa mullistava uusi innovaatio.

– Se on ollut aika iso juttu meille, mutta myös asiakkaillemme. Asiakkailta olemme saaneet paljon ajatuksia tuotekehityspuolella, ajatuksia joita itse emme ole edes nähneet. Tästä syystä tiivis yhteistyö suomalaisten metsäkoneyrittäjien kanssa on tärkeää.

Järvinen mainitsee, että TerraX-profiilin tuotekehitykseen lähdettiin kokonaan uudesta näkökulmasta – telasta ei haluttu tehdä entistä järeämpää, vaan kevyempi, tinkimättä kuitenkaan sen kestävyydestä.

– Koska tiesimme metsäkoneiden painorajoitteet, lähdimme tuotekehityksessä toiseen suuntaan kuin normaalisti. Tiputimme meidän Terra-yleistelan telakengän painoa 10 %, mutta samalla paransimme tuotteen taivutusvastusta noin 70% %, eli saimme lisää kestävyyttä telakengän profiilia optimoimalla.

Järvinen kertoo tuotekehitystiimin vetäjästä, joka tuli ilmailutekniikan puolelta.

– Pääsimme hänen kauttaan kiinni ajatuksesta, että keventämällä voidaan jopa parantaa telan ominaisuuksia, kunhan se tehdään fiksusti. Tämä oli lähtökohta TerraX:n tuotekehitykselle. Kun harvesterin paino saadaan pidettyä kurissa, se näkyy myös polttoainetaloudessa.

Telan kiristäminen on tehty helpoksi

Nordic Traction Groupin 10 pilottiasiakasta ovat päässeet ajamaan uusilla TerraX-teloilla ja hammaslenkkiliitoksilla. Tähän mennessä uusilla teloilla on ehditty ajamaan yhteensä 15 000 tuntia ja yksittäisellä telallakin 2 000 tuntia.

– Saatu palaute on ollut hyvää. Yhtään telaa ei ole hajonnut, vaikka kohtasimmekin alkuvaiheessa runsaasti epäilyksiä hammaslenkin kestävyyttä kohtaan. Hammaslenkki mahdollistaa telojen kiristämisen helppouden ja nopeuden, joka onnistuu meidän omalla kiristystyökalulla. Kiristystyökalukin painaa ainoastaan neljä kiloa.

Kun telan kiristäminen saadaan tehtyä pienellä voimalla ja pienillä kiristimillä, onnistuu kiristäminen helposti yhden henkilön voimin. Samalla vältytään telojen ylikiristämiseltä, joka voi tietyissä tilanteissa aiheuttaa vaurioita koneen akselistoon ja vetäviin hammaspyöriin.

– Kun nuoskalumi pääsee pakkautumaan telan ja renkaan väliin ja telassa on iso esijännitys, se aiheuttaa jännitystä tandem-akselin napoihin. Lumen poistuessa paukahtamalla, se aiheuttaa kovan iskun akseliston hammaspyöriin, joka voi aiheuttaa pahimmillaan kalliita vaurioita koneeseen. Tulemme esittelemään tähän liittyvää videomateriaalia. Innovaatiomme tuo lisäarvoa koneyrittäjälle ja vähentää konevaurioiden riskejä.

TerraX-telaa on saatavilla sekä perinteisillä liitoslenkeillä että uusilla AHL-hammaslenkeillä. Samaa hammaslenkkiä tullaan mahdollisesti hyödyntämään myös muissa yhtiön valmistamissa teloissa.

TerraX + AHL = ei tarvetta varaosille

– Hammaslenkkiä (AHL) ei saa perinteisiin teloihin jälkiasennuksena, koska se on hitsattu telan sisään. Hammaslenkkisysteemissä kaikki telan elinaikainen kiristäminen on rakennettu telan sisään. Tela ei tarvitse varaosia, eikä liitoslenkkejä tarvitse vaihdella. Toki telakenkiä voidaan ottaa välistä pois, jos tarvitaan lisää kiristysvaraa. Mitään irto-osia ei telaan tarvita, kaikki tarvittava on telassa sisällä, Järvinen painottaa.

Järvinen mainitsee asiakaspalautteesta, jonka mukaan telan helpompi kiristettävyys helpottaa merkittävästi koneyrittäjän elämää, koska helppo kiristäminen ei enää jää tekemättä konekuljettajilta.

Nordic Traction Group toimii myös kantavien KOPA-telojen sopimusvalmistajana ja niidenkin tuotanto on palannut takaisin Suomeen. Nordic Traction Groupin tuotemerkkejä ovat myös NordChain, OFA, Tellefsdal Kjetting ja GripX. Ketjujen ja telojen valikoiman laajuus on Nordic Traction Groupin eittämätön vahvuus.

nordictractiongroup.com
clarktracks.com
nordchain.com
ofa.fi
tellefsdalkjetting.com
gripx.fi


Facebook | LinkedIn | Instagram | YouTube

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Katso myös tämä

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Evästeasetuksesi on tallennettu