Traktorikäyttöiset MeriRoad-lisälaitteet sorateiden kustannustehokkaaseen kunnostukseen

Facebook
22.08.2024 | Maa- ja metsätalous, Yrityselämässä tapahtuu

Viime vuosina Suokone Oy on aktiivisesti kehittänyt ja laajentanut tuotevalikoimaansa tiepuolen koneisiin. MeriRoad-tuotepalettiin kuuluu kaksi eri jyrsinmallia, nostolaitesovitteinen lana sekä täry. Tien kunnostukseen ja maanparannukseen käytettäviä jyrsimiä yhtiö on myynyt aina 90-luvulta lähtien – niitä on myyty pääasiassa Englantiin, Saksaan, Itävaltaan, Sveitsiin ja Ranskaan. Konseptin kehitystyössä päädyttiin kokonaisvaltaiseen tien kunnostusmenetelmään.

– Alalla toimivien yhteistyökumppaneidemme kanssa käytyjen keskusteluiden pohjalta selvisi, että jyrsimen rinnalle tarvitaan lisäksi lana sekä täry. Näin kahden traktorin ja meidän työlaitteiden voimin voitaisiin tehdä mahdollisimman monipuolisesti sora- ja SOP-teihin liittyvää kunnostustyötä, yhtiön tuotekehityksestä vastaava Mikko Meriläinen kertoo.

Suomessa soratieverkosto on erittäin laaja, pitäen sisällään monen tasoisia teitä. Eikä kaikkia ongelmia voida yksin näillä koneilla ratkaista. Esimerkiksi ojien ja rumpuputkien kunnostukseen tarvitaan muitakin koneita. Toimiva vesienhallinta on perusedellytys hyvälle soratielle.

Tiellä on oltava riittävä kulutuskerros

Meriläisen mukaan jyrsintämenetelmää voidaan hyödyntää, kun tien kulutuskerros vaatii uusintaa tai parannusta. Hyvin ohuen kulutuskerroksen kohteissa tien runkomateriaali sekä suuremmat kivet alkavat nousta pintaan ja aiheuttavat monenlaisia ongelmia.

– Lanaajan on haastavaa muotoilla tietä olemattoman kulutuskerroksen kohteissa, kun lanattavaa materiaalia ei yksinkertaisesti ole. Hyvin yleinen tapa korjata tämän tyyppisiä kohteita on ajaa syksyisin ohut kerros mursketta pintaan, jonka liikenne tyypillisesti polkee samoille urilleen ja osa murskeesta siirtyy ojan reunalle. Tämä ei ole kuitenkaan pidemmän päälle kustannustehokasta, koska puhutaan pelkän oireen hoidosta, sen sijaan että ratkaistaisiin varsinainen ongelma pidemmäksi aikaa.

Tien lanausta.

Meriläinen kertoo, että juuri edellä mainitun tyyppisissä kohteissa jyrsintä on hyvä vaihtoehto. Ensin ojan reunapalte poistetaan lanalla ja samalla ojan reunassa mahdollisesti oleva hyvä materiaali voidaan lanata takaisin tielle. Tämän jälkeen tie jyrsitään noin 8–12 senttimetrin syvyydestä, jolloin jyrsin kerää ja murskaa pintaan nousseet suuret kivet. Murskattu kiviaines jää tien kantavaksi materiaaliksi. Lisävarusteena saatavan nesteen suihkutusjärjestelmän avulla. Jyrsintäprosessiin voidaan suihkuttaa kovalla paineella tietä parantavia aineita, kuten nestemäistä pölynsidonta ja stabilointiainetta. Jyrsinnän jälkeen tie tiivistetään täryllä ja muotoillaan lanalla, jonka jälkeen tie tiivistetään vielä kertaalleen.

Tien jyrsintää.

– Nyt kun tiehen on saatu tehtyä noin 10 cm paksu suurista kivistä vapaa kulutuskerros, sen pitäisi helpottaa oleellisesti tulevia syys- ja kevätlanauksia. Tie pysyy paremmassa kunnossa, kun se jatkossa voidaan muotoilla lanalla niin, että vesi ohjautuu tieltä pois.

Jyrsintämenetelmän ansiosta maamassoja ei tarvitse kuljettaa kohteesta pois, eikä ole myöskään tarvetta tuoda uutta mursketta tilalle. Tämä säästää huomattavasti materiaalikustannuksia, kuljetuskustannuksia, nopeuttaa työtä ja säästää ympäristöä.

Meriläinen toteaa, että julkisten lähteiden mukaan kunnostuskerrosta uusitaan sorastamalla, joka vaatii keskimäärin 150–250 tonnia soraa /km kertalisäyksenä ja sorastus tehdään 3–5 vuoden työkierrolla, olettaen että tie on säilynyt hyvässä kunnossa. Mikäli tiessä esiintyy runkorikkoa, tarvitaan mursketta ja soraa vielä paljon enemmän. Tästä syystä MeriRoad-kunnostusmenetelmä on moninverroin ekologisempi ratkaisu pitkässä juoksussa.


Tierungon kunnostus stabilointiaineilla

MeriRoad-laitteita voidaan hyödyntää myös tierungon kunnostuksessa stabilointiaineita hyväksikäyttäen. Työ vaatii muitakin koneita ja logistiikkaa ympärilleen. Perusperiaatteena on jyrsiä tie 30 senttimetrin syvyyteen ja samalla lisätä sekaan tienrunkoa lujittavaa stabilointiaineitta.

Stabilointiaineen lisäystä.

– Tässäkään menetelmässä tiehen ei tarvitse tuoda tonnikaupalla uutta mursketta ja muita materiaaleja, vaan siinä hyödynnetään tiessä jo olevaa materiaalia, jota lujitetaan stabilointiaineilla. Kyseinen menetelmä on jo hyvin laajalti käytössä Englannissa ja Keski-Euroopan maissa. Meidän järeämpi jyrsin soveltuu erinomaisesti myös huonokuntoisten päällystettyjen SOP-teiden ja asfalttiteiden murskaukseen, mikäli kohde halutaan muuttaa helpompi hoitoiseksi soratieksi, Meriläinen mainitsee.

Kustannustehokasta myös pienemmissä kohteissa

Traktorikäyttöisten työlaitteiden merkittäviä etuja ovat niiden kompakti koko ja liikuteltavuus. Näiden ominaisuuksien ansiosta koneet voivat siirtyä vaivattomasti pitkiäkin matkoja työmaalta toiselle traktorin nostolaitteissa, ja työmaalla ne saadaan käännettyä pienessäkin tilassa. Tämä liikuteltavuus takaa kustannustehokkuuden myös työmäärältään pienemmissä kohteissa ja kapeammilla metsä- ja peltoteillä.

Lanaa voidaan hyödyntää teiden talvikunnossapidossa esimerkiksi polanteen poistossa. Täry puolestaan soveltuu kaikenlaiseen maan tiivistykseen, ja traktori käyttöisenä se soveltuu haastaviinkin maastoihin. Kun näitä koneita ei tarvita teiden kunnossapitoon, traktorit ovat vapaana muuhun urakointiin. Tätä joustavuutta ei ole suurilla omalla alustalla liikkuvilla työkoneilla.

www.suokone.com

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia