Yli tuhannen kuorman tutkimus: Stora Enson puukuljetusten päästöt vähenivät HCT-rekalla

Kari Malmstedt Oy:n HCT-ajoneuvoyhdistelmä otettiin käyttöön Stora Enson puukuljetuksissa vuonna 2018.
Kari Malmstedt Oy:n HCT-ajoneuvoyhdistelmä otettiin käyttöön Stora Enson puukuljetuksissa vuonna 2018.
07.02.2022 | Maa- ja metsätalous

Stora Enso ja Itä-Suomen yliopisto tutkivat kahden eri puutavara-autoyhdistelmän polttoainetehokkuutta puolentoista vuoden ajan. Isompia puukuormia kuljettava HCT-rekka on tutkimuksen mukaan oiva vaihtoehto polttoaineenkulutuksen pienentämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Stora Enson puukuljetuksissa HCT:n avulla voisi säästää vuosittain noin 250 000 litraa polttoainetta.

Tutkimuksessa vertailtiin enonkoskelaisen Kari Malmstedt Oy:n kahta ajoneuvoyhdistelmää: 92-tonnista HCT-rekkaa (high capacity transport) sekä hieman tavallisempaa 76-tonnista rekkaa. Tutkimuksen mukaan HCT-ajoneuvoyhdistelmä oli polttoainetehokkuudessa yli kymmenen prosenttia parempi kuin 76-tonninen.

– Tulokset osoittavat, että HCT-ajoneuvoyhdistelmällä voidaan säästää merkittävästi polttoainetta ja siten vähentää päästöjä, mikä pienentää hiilijalanjälkeä. Kari Malmstedtin HCT-rekka on vastuullisuustyötä konkreettisimmillaan, sanoo operaatiojohtaja Lauri Kuusisto Stora Enson Suomen puunhankinnasta.

Raskaan liikenteen polttoainetaloudessa käytetään usein mittaria, jossa polttoaineenkulutus suhteutetaan kuljetettuihin tonneihin ja ajettuihin kilometreihin. Tällöin puhutaan tonnikilometreistä. 92-tonnisen ajoneuvoyhdistelmän kulutus oli kuormattuna 10–12 millilitraa tonnikilometrillä, kun 76-tonninen yhdistelmä kulutti 12–13 millilitraa tonnikilometrillä.

Tutkimustulos saatiin 100–300 kilometrin ajomatkoilla. Tutkimuksessa seurattiin yli tuhannen kuorman kuljetusta, kaikkina vuodenaikoina, niin kuitupuu- kuin tukkikuormia.

HCT on tavallista pidempi puutavararekka

HCT-ajoneuvoyhdistelmä on 32 metriä pitkä, kun normaalisti puutavararekat ovat maksimissaan 25 metriä pitkiä. HCT-yhdistelmä tarvitsee liikennöintiin Traficomin poikkeusluvan ja sillä saa ajaa vain tietyillä, ennalta sovituilla reiteillä.

Kari Malmstedtin HCT-rekka liikennöi Stora Enson Itä-Suomen tehtaille kahdella reitillä: Savonlinna–Imatra–Joutseno–Kouvola–Mikkeli–Juva–Varkaus sekä Savonlinna–Kitee–Värtsilä–Uimaharju.

Stora Enson puukuljetuksissa HCT-rekka kuljettaa puuta välivarastopaikoilta eli terminaaleilta tehtaalle. Yhdistelmää voi ajaa myös tavallisena 76-tonnisena rekkana ilman viimeistä perävaunua.

– HCT:llä kuljetetaan puuta isoilla teillä. Metsäautoteiden varrella tarvitaan pienikokoisempaa 76-tonnista ajoneuvoyhdistelmää, joka voi kuljettaa puut joko terminaaliin tai sitten tehtaalle asti, kuljetusyrittäjä Kari Malmstedt sanoo.

– Jos kaikki Stora Enson puukuljetukset terminaalien ja tehtaiden välillä voitaisiin siirtää tavalliselta rekalta HCT:n kyytiin, vuodessa säästyisi noin 250 000 litraa polttoainetta. Se on luku, joka osoittaa HCT-ajoneuvoyhdistelmän verrattomat hyödyt niin kustannusten kuin ympäristön kannalta, Stora Enson Lauri Kuusisto sanoo.

Puutavara-autojen lisäksi Stora Enson puuta kuljetetaan junilla ja laivoilla.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä