Suuntaporausteknologialla putket ja kaapelit maahan ympäristöä vaurioittamatta

Facebook
07.08.2020 | Rakentaminen
Suuntaporaus on nykyaikainen tekniikka, jota käytetään menestyksekkäästi kohteissa, joissa kaivaminen on mahdotonta tai kaivamisen aiheuttamat liikennejärjestelyt tai jälkityöt aiheuttavat suuria kustannuksia. Suuntaporaus kohteita voivat olla mm. teiden, vesistöjen, katujen ja rautateiden alitukset. Suuntaporaus on erinomainen vaihtoehto kaivamiselle kun maan päälliset rakenteet halutaan säilyttää ehjänä.- Suuntaporauksen kätevyys saavat monet valitsemaan menetelmän. Suuntaporaus on perinteisiä menetelmiä joustavampi tapa tehdä putkelle reitti esimerkiksi tien alitse. Poraaminen on mahdollista myös kohteissa, joissa tavallinen kaivutyö olisi vaikea suorittaa tai jopa mahdotonta, Suomen Kaapelikaivu ja Suuntaporaus Oy:n toimitusjohtaja Joni-Matti Kuikka kertoo.SKKS erikoistunut innovatiivisiin maanrakennustöihin haastavissa olosuhteissaSuomen Kaapelikaivu- ja suuntaporaus on vuonna 2007 perustetun KuikkaTrans Oy:n tytäryhtiö. SKKS tuottaa alituspalveluita ja KuikkaTrans tuottaa verkostorakentamisen kaivuuosuuden. Yrityksen päätoimipaikka on Rautalammilla, josta yritys operoi kaikkialla Suomessa. - Suuntaporausta teemme omilla työmaillamme ja aliurakointina muille urakoitsijoille ja operaattoreille. Tällä hetkellä suurin työllistäjämme ovat sähköyhtiöt. Maan alle auraamme, kaivamme ja poraamme sähkökaapeliverkkoja. Lisäksi asiakuntaamme ovat vesilaitokset ja vesiosuuskunnat sekä yksityiset asiakkaat. Kunnallis-infrasta odotammekin tulevaisuudesta toista merkittävää asiakaskuntaa, Kuikka toteaa.Suuntapora etenee pintaa rikkomatta- Suuntaporaus on tekniikka, jolla kaapeleita ja putkistoja asennetaan maan alle lähes jälkiä jättämättä. Se on myös ympäristön kannalta kestävämpää kuin perinteinen avokaivuuseen perustuva rakentaminen. Porausta voidaan maan alla ohjata sekä mennä eri syvyyksissä. Putket asennetaan olemassa olevien rakenteiden alle. Asfaltti ja kiveykset jäävät koskemattomiksi. Kun maata ei tarvitse kaivaa auki, ei asutuskeskusten tai taajaman elämänmeno juurikaan häiriinny, Kuikka selvittää.- Menetelmässä porataan ensin pilottireikä suunniteltuun linjaan poralaitteella. Tämän jälkeen pilottireikä averretaan reikään tulevalle putkelle/putkille sopivaksi ja samalla sinne vedetään myös putket, Kuikka kuvaa.Järeissä porausyksiköissä monikäyttöisyys kohtaa tehon- SKKS:lla on käytössä porauskalusto, joka koostuu kolmesta suuntaporausyksiköstä. Yksikkö pitää sisällään poran, kaivinkoneen, kuljetuslavetin, huoltoauton, putkikärryn sekä kuorma-auton, jossa on porausnesteen sekoitu laitteet sekä vesisäiliöt. KuikkaTransin neljällä kaivinkoneella suoritamme maakaapelointityöt ja kuorma-autoilla kuljetustöitä.Liiketoimintakauppa tukee kasvustrategiaaKuikkaTrans Oy osti tänä keväänä alalla pitkään toimineen Epuro Oy:n liiketoiminnan. - Yrityskaupan myötä meille on muotoutunut entistä monipuolisempi palveluvalikoima. Uskomme asiakkaidemme sekä sidosryhmiemme jatkossa hyötyvän merkittävästi tästä liiketoimintakaupasta. Pystymme tarjoamaan kokonaisvaltaisia palveluita tytäryhtiön kautta. SKKS:n tehokkuus perustuu sujuvaan logistiikkaan, sähköisiin järjestelmiin ja kokemuksen hiomiin ratkaisumalleihin. Investoimme kehitykseen, jotta pystymme tulevaisuudessa toimimaan entistä turvallisemmin, luotettavammin, tehokkaammin sekä ympäristöystävällisemmin, Joni-Matti Kuikka luonnehtii SKKS Oy:n toimintaa.Artikkeli on julkaistu Savon Yritysuutiset -lehdessä 3/2020.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä