Fastroin kotihoidon ja asumispalveluiden asiakastietojärjestelmä huomioi myös omaisten tiedontarpeen

Facebook
25.09.2020 | Sosiaali- ja kuntatalous
– Omaisviestintään kehittämämme ratkaisu on herättänyt kiinnostusta näinä aikoina, kun omaiset eivät pääse kunnolla vierailemaan iäkkäiden läheistensä luona, kertoo Fastroi Oy:n toimitusjohtaja Risto Jalovaara.– Hilkka™-toiminnanohjausjärjestelmään tehdyt tietyntyyppiset kirjaukset, kuten viestit tai muu henkilöä koskeva tieto, voidaan tietoturvallisesti toimittaa omaisviestintäalustaan, ja omaiset voivat lukea viestejä älypuhelimen sovelluksen kautta.Risto Jalovaara kertoo, että Fastroi on kehittänyt omaisten parempaa huomioimista tietojärjestelmissä jo ennen korona-aikaa, ja asiakkaatkin ovat sitä toivoneet.– Hoitohenkilöstöllä voi mennä paljon aikaa puhelinkeskusteluihin omaisten kanssa, mikä on aina varsinaisesta hoitotyöhön käytettävästä ajasta pois. Meillä kaiken ohjelmistosuunnittelun kantava periaate on, että hoitotyön ammattilaiset voisivat käyttää työaikaansa mahdollisimman paljon ydintehtäväänsä. Hallinnollisten töiden, dokumentaation ja viestinnän tulisi olla mahdollisimman yksinkertaista.– Järjestelmiemme käyttöliittymät on tehty sellaisiksi, että kirjaamiset voidaan tehdä asiakkaan luona, eikä tietojen tallentamista varten tarvitse mennä toimistoon. Reaaliaikaisuuden etuna on myös virheiden väheneminen: asiat eivät pääse unohtumaan, kun ne voidaan kirjata välittömästi mobiilisovelluksella.Jouhevampaa työskentelyä Hilkka™- ja Nappula™-ohjelmistoillaFastroi on sosiaali- ja terveysalan innovatiivinen järjestelmätoimittaja. Yhtiö tarjoaa asiakastiedon hallinnan ja toiminnanohjauksen ratkaisuja asumispalvelujen, kotihoidon ja lastensuojelun ammattilaisille. Asiakaskuntaa Fastroilla on sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Vuonna 2003 perustetun yrityksen toimipisteet sijaitsevat Joensuussa, Tampereella ja Vantaalla sekä Skelmersdalessa Isossa-Britanniassa.Fastroin Hilkka™- ja Nappula™-ohjelmistot tehostavat työtä ja vapauttavat aikaa rutiineista tärkeämpiin tehtäviin. Hilkka™ on tehokas ja helppokäyttöinen toiminnanohjaus- ja asiakastietojärjestelmä yksityisten palveluntarjoajien ja kuntien kotihoitoon, kotiin annettaviin palveluihin ja asumispalveluihin. Yhdessä hoitotyön ammattilaisten kanssa kehitetyllä Hilkalla on päivittäin yli 35 000 käyttäjää. Järjestelmä on tutkitusti käyttäjäystävällinen. Pilvipalveluna (SaaS) toteutettu tietojärjestelmä mahdollistaa reaaliaikaisen kirjaamisen niin tietokoneen selaimella kuin mobiilissa. Hilkka™-järjestelmän avulla hallitaan tehokkaasti ja reaaliaikaisesti mm. palveluja, kotikäyntejä kentällä tekeviä työntekijöitä, asiakastietoja sekä laskutusta. Hilkka™ on luokiteltu sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäluokkaan A.Nappula™ on sosiaalihuollon asiakastiedon tallentamiseen ja käsittelemiseen tarkoitettu selainkäyttöinen asiakastietojärjestelmä. Nappula™-ohjelmiston räätälöitävyys mahdollistaa järjestelmän tehokkaan käytön esimerkiksi lastensuojelun sijaishuollossa ja avopalveluissa, vammaispalveluissa, päihdekuntoutuksessa, mielenterveyskuntoutuksessa, perhekuntoutuksessa ja erilaisissa asumispalveluissa. Ohjelmiston avulla työ suoraviivaistuu, kun tieto kulkee vaivattomasti ja varmasti tekijältä toiselle. Raporttien kirjaaminen, erilaisten lomakkeiden käsittely, tietojen keruu sekä tarkastelu on tehty helppokäyttöisiksi, jotta asiakastyöhön vapautuisi lisää aikaa. Nappula™ on luokiteltu sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäluokkaan B.Kehittäminen ei lopuRisto Jalovaaran mukaan Fastroin tuotekehitys on jatkuvaa ja sitä tehdään yhteistyössä asiakkaiden kanssa.– Meillä on vuosittain käyttäjäpäivät, joiden aikana kerätään palautetta ja toiveita, mutta tänä syksynä käyttäjäpäiviä ei valitettavasti järjestetä. Silloin tällöin olemme pitäneet myös asiakasraati-tyyppisiä tilaisuuksia, joissa asiakkailla on ollut mahdollisuus kommentoida etukäteen toiminnallisuuksia, joita olemme suunnitelleet tekevämme ohjelmistoihin. Tietoa kerätään asiakkaita myös koulutustilanteissa, niissä tulee usein hyviä huomioita.– Nappulassa™ ja Hilkassa™ on keskenään hieman erilainen päivitystapa. Nappula™ kevyempänä ohjelmistona päivittyy jatkuvasti sitä mukaa, kun asioita saadaan valmiiksi, kun taas Hilkkaan™ tehdään isompia kertaluontoisia päivityksiä useita kertoja vuodessa, Risto Jalovaara mainitsee.– Tuotekehitykseen ja päivityksiin vaikuttavat myös lakien ja muiden säädösten muutokset, jotka on ohjelmistoissa otettava huomioon. Tämä edellyttää meiltä säädösmuutosten seuraamista ja ennakoimista, mitä varten meillä on olemassa sähköinen järjestelmä. Toisinaan pääsemme itsekin osallistumaan ja kommentoimaan tulevia muutoksia jo valmisteluvaiheessa.Tulossa yhteys sosiaalihuollon asiakastietoarkistoonTietoarkistojen osalta Fastroilla on uutta kerrottavaa. Terveydenhuollon Kanta-arkiston tietoihin Fastroin ohjelmistoilla on jo liittymä olemassa, mutta nyt rakenteilla on rajapinta myös Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon.– Kehittämistyö jatkuu loppuvuoden ajan, ja ensi vuonna pyrimme ottamaan laajennuksen käyttöön asiakkaiden kanssa. Teemme yhteistyötä tamperelaisen Atostekin kanssa ja hyödynnämme heidän tarjoamaansa eRA-integraatiopalvelua. Meidän täytyy myös järjestelmän omaan päähän rakentaa tietyt toiminnallisuudet, jotta kaksisuuntainen liikenne, eli tietojen haku ja vienti, Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon onnistuu, Risto Jalovaara kuvailee.Sosiaali- ja terveysalan järjestelmissä henkilöä koskevat tiedot ovat sensitiivisiä, joten tietoturvan on oltava kunnossa. Fastroi sai viime vuonna ISO 27001:2013 -sertifikaatin, mikä osoittaa, että yhtiö noudattaa tietoturvaa koskevaa kansainvälistä standardia.– Sertifioinnin ylläpito vaatii meiltä aktiivista työtä ja testaamista, auditoinnit toistuvat säännöllisesti. Tietoturvatyöhön olemme viime vuosina erityisesti panostaneet, ja sitä asiakkaatkin meiltä odottavat kaikenlaisten tietoturvavuotojen ja -loukkausten tultua julki ympäri maailmaa ja Suomessakin.Asiakaskontaktit hoituvat korona-aikanakinOsaamiseen satsaaminen on Fastroin arvojen mukaista. Ammattitaitoista väkeä yrityksen palkkalistoilla on yli 60 henkeä, ja korona-aikanakin yhtiö on palkannut lisää työntekijöitä.– Välitämme asiakkaista ja työkavereista. Jos olisimme ajatelleet ainoastaan rahaa, niin lomautuksiakin olisimme voineet tehdä, mutta työtehtäviä muuttamalla olemme saaneet ihmisille tekemistä, vaikka vakiintuneissa toimenkuvissa olisikin ollut joutokäyntiä. Toivottavasti tällainen ajattelutapa sataa myöhemmin yrityksen laariin henkilöstön sitoutumisena ja motivaationa, Risto Jalovaara kertoo.– Normaaleissa oloissa teemme myyntityötä pääasiassa asiakkaiden luona ja esittelemme tuotteita paikan päällä päättäjille ja käyttäjille. Korona-aikana tämä on täytynyt tehdä etänä. Samoin on laita myös koulutusten kanssa. Toimittamiimme järjestelmiin kuuluu aina aloituskoulutus, mahdollisesti myös täydennyskoulutus. Lähes poikkeuksetta olemme hoitaneet koulutuksetkin nyt etänä. Tuote-esittelyä ja koulutusta varten meillä on tekniset ratkaisut olemassa. Asiakkaan edustajat voivat osallistua omalta koneeltaan, kokoontua yhden koneen ääreen tai katsoa kuvaa videotykiltä tai muulta suurnäytöltä.fastroi.comFacebookTwitterLinkedInArtikkeli on julkaistu Sosiaali- ja kuntatalous -lehdessä 3/2020.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä