ZekkiPro-digijärjestelmällä vaikuttavuutta hyvinvointityöhön
27.09.2024 | Sosiaali- ja kuntatalous
ZekkiPro on DiakHubin tarjoama digitaalinen järjestelmä, jolla voidaan systemaattisesti vahvistaa hyvinvointia tukevan työn vaikuttavuutta esimerkiksi sote- ja työllisyyspalveluissa ja nuorten palveluissa.
– Se on sekä asiakastyötä tukeva väline että tiedolla johtamisen väline, toteaa DiakHubin erityisasiantuntija Reija Paananen.
Yksilöllisen asiakastyön mahdollistaja
ZekkiProta voidaan käyttää halutulle kohderyhmälle. Ammattilainen lähettää asiakkaalle linkin ZekkiPro-kyselyyn, johon vastaaminen vie vain pari minuuttia. Kysely on hyvin käyttäjäystävällinen.
– Kohdentaminen mahdollistaa tilanteiden ja vaikuttavuuden vertailun eri ryhmien välillä, Reija Paananen kertoo.
– Kyselyn vastaukset auttavat ammattilaista tekemään asiakastyötä vastaajan kanssa. Vastausten perusteella voidaan tarkastella asiakkaan tuen tarpeita ja tuen vaikuttavuutta. Vastaukset tallentuvat organisaation käyttäjätilille, joten yksittäisen asiakkaan hyvinvoinnin muutoksista ollaan aina ajan tasalla, samoin kuin ryhmien tilanteista.
ZekkiPro hyödyntää Diakissa kehitettyjä 3X10D-elämäntilannemittareita
Ensimmäiset elämäntilannemittarit kehitettiin Diakonia-ammattikorkeakoulussa lähes 10 vuotta sitten. 3X10D-mittarit ovat tutkitusti toimivia ja niitä käytetään laajalti.
– Esimerkiksi oireiden kartoittamiseen ja diagnosointiin on olemassa laajoja, spesifejä kyselypatteristoja, mutta DiakHubin mittarit keskittyvät ihmisen omaan näkemykseen hänen tilanteestaan, Paananen korostaa.
Elämäntilannemittareista on saatavilla erilaisia versioita, mm. 3X10D-LASU, jonka avulla vahvistetaan asiakkaan osallistumista itseään koskevaan lastensuojelun työskentelyyn. Suurimmasta osasta 3X10D-mittareita on olemassa monipuoliset kieliversiot.
Helppokäyttöinen palvelu
ZekkiPron käyttäminen on suunniteltu intuitiiviseksi. Käyttöliittymä pohjautuu kansallisesti ja kansainvälisesti palkittuun Zekkiin, joka on Diakin kehittämä nuorille suunnattu digitaalinen itsearviointipalvelu.
Käyttäjäorganisaatio voi lisätä omaan ZekkiProhonsa lisäkysymyksiä ja taustatekijöitä. Lisäksi ZekkiProhon voidaan rakentaa kyselyn vastauksiin perustuvaa palveluohjausta. Datan saa ladattua esim. Exceliin käsiteltäväksi.
Moninaiset hyödyt
Vastaajaa eli asiakasta ZekkiPro auttaa hahmottamaan ja sanoittamaan omaa tilannettaan. ZekkiPro vahvistaa hänen osallisuuttaan ja nostaa esiin voimavaroja ja motivaatiota.
Asiakastyötä tekevälle ZekkiPro luo kuvan kunkin asiakkaan tarpeista ja tilanteesta. ZekkiPro lisää palvelun laatua ja tuo työhön systemaattisuutta.
Organisaation johdolle ZekkiPro mahdollistaa ajantasaisen ja vertailukelpoisen tilannekuvan muodostamisen kohderyhmästä. Palveluiden vaikuttavuus voidaan todentaa ja tarvittaessa vaikuttavuutta vahvistaa.
Vaikuttavuutta palvelupolun varrelta
Perinteisesti vaikuttavuutta on mitattu suoritteilla, esim. asiakaskäyntien määrillä, tai kauaskantoisilla päämäärillä, kuten sillä, lakkaako asiakkaan palveluntarve tai työllistyykö hän.
Reija Paananen kuitenkin huomauttaa, että ennen pitkän ajan tavoitetta matkan varrella on paljon välietappeja.
– Ammattilaiset antavat ZekkiProlle positiivista palautetta siitä, että sen avulla he pystyvät todentamaan työnsä välittömiä vaikutuksia sekä itselleen että organisaatiolle.
Ammattilaiset arvostavat myös ZekkiPron osallistavaa ja voimaannuttavaa otetta.
– Nimenomaan asiakkaalle, jonka eteen ammattilaiset töitä tekevät, on äärettömän tärkeää nähdä itse oma edistymisensä.
– On yleistä, että henkilö on asiakkaana useissa palveluissa, jotka eivät kuitenkaan keskustele keskenään. ZekkiPron kautta voidaan auttaa palveluita työskentelemään yhteisten tavoitteiden eteen ja välttämään päällekkäistä työtä. Samalla voidaan seurata tavoitteiden toteutumista ja asettaa uusia.
DiakHub auttaa kehittämään vaikuttavampia ratkaisuja tietoon perustuen
ZekkiPro soveltuu sekä julkiselle että yksityiselle sektorille – kaikille, jotka haluavat kehittää palveluidensa vaikuttavuutta ja saada tietoa asiakasryhmiensä hyvinvoinnin kokemuksesta.
ZekkiPro on herättänyt kiinnostusta mm. hyvinvointialueilla. Reija Paanasen mukaan esimerkiksi eräällä hva:lla tutkitaan lastensuojelun jälkihuollon vaikuttavuutta ZekkiPron avulla.
– Sosiaalipalveluihin ei DiakHubin mittareiden lisäksi ole tällä hetkellä kovin paljon tarjontaa.
Mm. ZekkiPron kehittänyt DiakHub on Diakonia-ammattikorkeakoulun osaamis- ja innovaatiokeskittymä, joka auttaa palveluntuottajia kehittämään vaikuttavia ratkaisuja ihmisten hyväksi.
– Esittelemme ZekkiProta mielellämme. Lisenssillä asiakasorganisaatio saa ZekkiPron omaan käyttöönsä. Tarvittaessa voimme tuottaa kokonaispalvelun avaimet käteen -periaatteella. Tarjoamme myös käyttöönoton opastuksen ja käyttäjätuen. Hinnoittelu perustuu ZekkiPron käytön laajuuteen.
diakhub.fi/palvelut/ajantasainen-tilannekuva-hyvinvoinnista-zekki-pro
Reija Paananen, erityisasiantuntija
050 592 0246, [email protected]
Haluatko oman yrityksen esille tähän?