Sisälogistiikan ulkoistamisessa täytyy ymmärtää asiakkaan tarve

Sisälogistiikan suunnittelu on alkuvaiheessa tiukkaa datan käsittelyä ja työntutkimusten tekemistä.
Sisälogistiikan suunnittelu on alkuvaiheessa tiukkaa datan käsittelyä ja työntutkimusten tekemistä.
30.09.2024 | Teollisuus

Sujuva sisälogistiikan ulkoistaminen tukee liiketoiminnassa aina jotakin arvovirtaa ja mahdollistaa sen hyvän toiminnan. Mutta miten sisälogistiikkaa kehitetään ja millaisia askeleita otetaan, kun sisälogistiikkaa päätetään ulkoistaa? Asiaan paneutuvat HUB logisticsin liiketoimintajohtajat Janne Marttila ja Mikko Heinilä.

Sisälogistiikan kehittämisestä ja ulkoistuksesta on tuotannolle ja toiminnalle selvää hyötyä. Kehittämisprosessin eteneminen riippuu täysin nykytilanteesta, ja siksi alkuvaiheen kartoitukset ovat suuressa roolissa.

- Kun sisälogistiikka ulkoistetaan, meidän tehtävämme on suunnitella se niin hyvin, että käyttäjä ei sitä ehdi ajatella. Silloin sen avulla luodaan mahdollisuuksia koko toiminnan kehittämiseen, sanoo HUB logisticsin liiketoimintajohtaja Janne Marttila.

Mikko Heinilän mukaan sisälogistiikan kehittämisessä pitää ensin ymmärtää asiakkaan tarve, strategia ja pyrkimykset.

- Sisälogistiikan suunnittelu on alkuvaiheessa tiukkaa datan käsittelyä ja työntutkimusten tekemistä. Eli miten paljon mikäkin vaihe vie aikaa ja millä tavalla eri kohdissa päästään tehokkaimpaan lopputulokseen?

Konkreettisina asioita lähdetään selvittämään aina asiakastarpeesta: millaiset tilat on käytössä, millä frekvenssillä tavaraa toimitetaan ja miten toimitetaan, jotta seuraavassa vaiheessa ei tarvitse etsiä ja hakea mitään.

- Sitten on vuorossa logistiikan ulkoistamisen perinteisten asioiden optimointi: minne ajetaan ja milloin ajetaan, miten varastoidaan ja minne, miten sisälogistiikka voi hoitaa esimerkiksi myös jätehuollon loppuasiakkaan puolesta ja niin edelleen, Mikko Heinilä listaa.

Läpinäkyvyys on yksi tärkeimmistä asioista sisälogistiikan ulkoistamisessa. Ja toinen on se, että ulkoistaminen rakennetaan asiakkaan tahtotilan ja strategian ymmärtämisen pohjalle, sanoo liiketoimintajohtaja Mikko Heinilä.


Logistiikan ulkoistuksessa asiakkaan huolet kuullaan ja ratkotaan

Kun tehtaassa tai yrityksessä on tehty töitä samalla tavalla vuodesta toiseen, kehitysvauhdin käyntiin saaminen saattaa joskus olla työn takana. Mutta kun ensimmäinen projekti onnistuu hyvin, latu on Janne Marttilan mukaan auki uskottavuuteen. Kun uskalletaan tehdä muutoksia, myös tuotantoon tulee positiivisia vaikutuksia.

Mikko Heinilä lisää, että asiakkaat miettivät paljon läpinäkyvyyttä ja sitä, katoaako kosketus toimintaan, jos sisälogistiikka ulkoistetaan. Nykypäivänä digitaalisuus tuo siihen kuitenkin äärettömän hyvät lääkkeet. Sen avulla pystytään raportoimaan ja näyttämään asiakkaalle reaaliaikaista tilannekuvaa.

- Läpinäkyvyys onkin toinen tärkeimmistä asioista sisälogistiikan ulkoistamisessa. Ja toinen on se, että ulkoistaminen rakennetaan asiakkaan tahtotilan ja strategian ymmärtämisen pohjalle.

- Asiakas voi miettiä, että voiko muutos olla liian suuri ja hankala. Myös euroja ja ulkoistamisen kannattavuutta tietysti lasketaan. Ja asiakas miettii, että miten se sitten oikeasti toimii. Kaikki nämä käydään jo alkuvaiheessa yhdessä läpi, Mikko Heinilä sanoo.

Yhteistyö sisälogistiikan ulkoistamisessa käynnistyy nykytilanteen kartoituksella

Alkuvaiheessa asiakkaalle tehdään tiivistelmä nykytilanteesta, jossa mennään syvemmälle isoimpiin kehityskohteisiin ja nostetaan esiin tärkeimmät asiat, jotka HUB logistics tekisi toisin ja joita lähdettäisiin kehittämään.

- Yleensä teemme aluksi paikan päällä tuotantokierroksen, jossa saamme omin silmin kokonaiskuvan tuotannon ja logistiikan nykytilanteesta. Kuuntelemme asiakkaita ja selvitämme tuotannon tavoitteita. Ne voivat olla esimerkiksi, että tuotantoa halutaan nostaa kymmenen prosenttia tai halutaan uudistaa jotain toimintoa ja sen myötä tulee muutoksia, Janne Marttila kertoo.

Alkukartoituksen jälkeen tehdään tarkempi työntutkimus, jollaisia Marttilan mukaan on suomalaisissa yrityksissä tehty sisälogistiikan osalta harvoin. Silloin tiedetään, kuinka paljon sisälogistiikkaan liittyvät työvaiheet kestävät, miten paljon nykyisellä kokonaisuudella saadaan aikaan ja miten myös ergonomiaa voidaan kehittää.

- Laadimme vaiheistetun suunnitelman ylösajon sujumiseen ja samalla määritellään asiakkaan resurssien riittäminen sekä aikataulut. Alussa käydään läpi, mitä kaikkea muutos merkitsee ja vaatii. Samalla kerromme tietysti, mitä se mahdollistaa. Sen jälkeen alkaa rajapintojen määritys: mitkä asiat kuuluvat meille, mitkä asiakkaalle ja miten rajapinnoissa toimitaan.

Osaamista, kokemusta ja joustavuutta

HUB logisticsilla on kokemusta monista kymmenistä asiakasprojekteista, joissa on pystytty kehittämään asiakkaan logistiikkaa eteenpäin. Niillä on saatu aikaan säästöjä ja laadullista parantamista.

- Uskallamme mennä rohkeasti uutta kohti. Emme turvaudu aina siihen hyvään, vanhaan ja varmaan keinoon, vaan etsimme uusia toteutustapoja, joilla asiat voidaan hoitaa entistä paremmin, Janne Marttila sanoo.

- Kasvatamme jatkuvasti uusia osaajia sisäisellä koulutuksella ja lopputyön tekijöitä työllistämällä. Sillä opimme uutta ja takaamme jatkuvuuden. Myös IT-puolella voimme tukea asiakasta vahvasti sisälogistiikan ratkaisuissa, ja varastoautomaateissa olemme erittäin hyvällä tasolla, Janne Marttila listaa.

Mikko Heinilä kiteyttää, että osaaminen, kokemus ja joustavuus ovat HUB logisticsin sisälogistiikkatekemisen tärkeimmät asiat.

- Tiimimme on tehnyt valtavan määrän sisälogistiikan ulkoistuksia. Meillä on kokemusta omasta takaa pitkältä ajalta ja jatkuvasti meille on tullut lisää tuoretta ja erinomaista ammattitaitoa talon ulkopuolelta. Eikä pidä unohtaa, että järjestelmät ja ohjelmistot ovat olennainen asia materiaalin- ja tiedonhallinnassa. Järjestelmiä ja välineitä on toki muillakin, mutta tärkeää on niiden oikea soveltaminen ja hyötykäyttö. Se tulee vain vahvan kokemuksen kautta.


Näihin ongelmiin sisälogistiikan kehittäminen ja ulkoistus vastaavat

  • Lopputuotteiden valmistumisessa on haasteita.
  • Toimitustäsmällisyys kärsii.
  • Varastosaldot eivät täsmää.
  • Asentajilla on hukka-aikaa, etsiskelyä ja odottamista.
  • Henkilökunnasta ja trukkien ajelusta tulee ylimääräisiä kuluja.
  • Sisälogistiikan todellisia kuluja ei ole kartoitettu.
  • Työ on sekavaa ja ongelmat kertautuvat helposti.
  • Henkilökunnan työkuormat ovat epätasaisia
  • Ei keskitytä siihen, mihin pitäisi.

Haluatko kuulla lisää sisälogistiikan ulkoistamisen hyödyistä? Ota yhteyttä, niin kerromme lisää.

Aapo Nurmi
myyntijohtaja
+358 50 556 7858
[email protected]

Ari Laurila
myyntipäällikkö
+358 44 287 4001
[email protected]

hub.fi

Facebook | YouTube | Instagram | LinkedIn

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Evästeasetuksesi on tallennettu