RMC räätälöi yhdessä asiakkaan kanssa matkustaja-autolautat Tasmanian haastaviin meriolosuhteisiin
Spirit of Tasmania V laskettiin Rauman telakalla juhlallisesti vesille 19.7.2024. Kuva: Rauma Marine Constructions
31.10.2024 | Teollisuus
Australian ja Tasmanian välissä olevan Bassinsalmen erityisen vaativalle reitille ja hurjiin meriolosuhteisiin räätälöidyt nopeat matkustaja-autolautat – tähän kiteytyy Spirit of Tasmania -alusten suunnittelu- ja rakentamisprojektien viitekehys, johon Rauma Marine Constructions (RMC) on antanut parhaan asiantuntemuksensa, laivanrakennusosaamisensa ja kyvykkyytensä.
Spirit of Tasmania IV -alus luovutettiin aiemmin syyskuussa tilaajalle eli TT-line Companylle. Sisaralus Spirit of Tasmania V:n on määrä valmistua keväällä 2025. RMC:n ja TT-Line Companyn välinen laivakauppa on kaikkien aikojen suurin yksittäinen vientikauppa Australian ja Suomen välillä.
Innovatiivisia ja räätälöityjä teknologiaratkaisuja asiakkaan tarpeisiin
Tasmanian osavaltion omistaman, Spirit of Tasmania -nimellä toimivan TT-Line Companyn ja RMC:n yhteistyön myötä yhtiöt pääsivät rakentamaan Bassinsalmen reitille räätälöidyt alukset.
Uudet Spirit of Tasmania -alukset ovat edeltäjiään pidempiä, leveämpiä ja korkeampia. Uusien alusten myötä vuosittainen matkustajakapasiteetti Bassinsalmen avomerireitillä kasvaa lähes 30 %, henkilöautojen ja rahdin kaistametrit kasvavat 60 % ja hyttikapasiteetti nousee noin 35 % samalla kun laivojen liikennöinnistä aiheutuvat ympäristövaikutukset pienenevät merkittävästi.
Spirit of Tasmanian toimitusjohtaja Bernard Dwyer on kuvannut alusten aloittavan uuden ajan Bassinsalmen ylittävässä matkustaja- ja rahtiliikenteessä.
– Tiedämme, että Spirit of Tasmania IV palvelee Tasmaniaa ja kaikkia, jotka matkustavat sillä Australian mantereen ja saaren osavaltion välillä, erinomaisesti. Olemme innoissamme ottaessamme tämän seuraavan merkittävän askeleen projektissa.
– Spirit of Tasmania IV on monissa asioissa ensimmäinen lajissaan, ja laivassa on useita asiakkaan toiveiden mukaan räätälöityjä ratkaisuja. Alus on mm. ensimmäinen tämän kokoluokan matkustaja-autolautta, jossa kaksoispolttoainemoottorit pyörittävät mekaanisesti aluksen kahta potkuria. On tärkeää, että TT-Line on osallistunut tiiviisti laivan suunnitteluun ja olemme alusta lähtien pystyneet huomioimaan heidän tarvitsemansa teknologiaratkaisut ja vaativat liikennöintiolosuhteet, kertoo RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen.
RMC:n Spirit of Tasmania -alusten projektijohtaja Johanna Kaijo sanoo, että hanke on vaatinut monia innovatiivisia ratkaisuja mm. Tasmanian metsätalousministeriön edellyttämien luonto- ja luonnonsuojelullisten arvojen täyttymiseksi, Tasmanian ympäristönormien huomioimiseksi ja avomeriominaisuuksien optimoimiseksi rungon muodossa ja lujuusmitoituksessa.
Spirit of Tasmania IV on ensimmäinen laiva maailmassa, jonka sähköjakelun lukitukset ja ohjaukset on toteutettu väyläpohjaisella ratkaisulla. Tämä auttaa säästämään polttoainetta (LNG) ja todentamaan energian säästön. Ratkaisun toteutti kankaanpääläinen Promeco ABB:n ainutlaatuisella Ekip LINK -väyläratkaisulla.
RMC:lla tehtiin myös ensimmäistä kertaa ainutlaatuista osaamista ja tarkkaa ajoitusta vaativa silikonimaalaus. Silikonimaalaus säästää liikennöitäessä huomattavasti polttoainetta, myös laivan pohja säilyy puhtaampana ja laivan pohjan pesuntarve vähenee huomattavasti.
Tekstilähde: Rauma Marine Constructions
Haluatko oman yrityksen esille tähän?