
360 virtuaalikokemus on tulevaisuuden megatrendi

18.02.2021 | Yrityselämässä tapahtuu
Mennyt vuosi on saanut yhä useamman yrittäjän pohtimaan, kuinka yritystoimintaa voidaan viedä kustannustehokkaasti verkkoon. 360 Finland -yrityksen omistajat Rami Saarikorpi ja Sami Vuomajoki tarjoavat yrityksille ratkaisun teknologisen murroksen tuomiin haasteisiin.
– Yhteisen yrityksen perustamisen jälkeen olemme tehneet paljon erilaisia multimediakokonaisuuksia, joiden luomiseen on tarvittu valtava määrä erilaisten kuvausalojen tietotaitoa ja laitteistoa. Nyt olemme päässeet siihen pisteeseen, että olemme omaksuneet 360 kuvaamisen ja videotuotannon vaativat laitteistot, ohjelmat ja laajan osaamistarpeen, kommentoi Vuomajoki yrityksen yhteistä taivalta.
Osaamista on kehitettävä jatkuvasti, sillä kysyntä erilaisille virtuaalikokemuksille ja -ympäristöille kasvaa koko ajan. Teknologinen kehittyminen on monelle yritykselle sekä oppilaitokselle välttämätön osa kasvua.
Näkyvimmät esimerkit 360-tuotannoista löytyvät matkailualalta. Esimerkiksi tapahtumatoimijoille, museoille sekä muille matkailukohteille (kuten laskettelu- ja lomakeskuksille) nykyaikainen näkyvyys on tärkein osa markkinointia.
– Aina ei tarvitse mennä paikan päälle. Olemme toteuttaneet monille matkailutoimijoille pääsymaksullisia virtuaalisisältöjä, joiden avulla kävijät pääsevät tutustumaan kohteeseen etänä. Ratkaisut tarjoavat matkailuyrittäjille säästöjä sekä uusia tulonlähteitä.
Teollisuusalan kasvun apuna
Suljettujen ovien takana aukeaa iso virtuaalinen maisema, joka jää tavallisilta kuluttajilta huomaamatta. 360-virtuaalikokonaisuudet mahdollistavat isoille teollisuustoimijoille kustannustehokkaan ratkaisun vaikeisiin ja jopa vaarallisiin työympäristöihin.
– Olemme toteuttaneet monille teollisuustehtaille 360-kokonaisuuksia, joiden avulla voidaan mahdollistaa hyvin realistisia oppimisympäristöjä verkkoon, Saarikorpi kertoo.
– Tällaisia kokonaisuuksia ovat mm. erilaiset tehdaskierrokset, verkkoon luodut pelastautumissuunnitelmat sekä elearning-materiaalit, joiden avulla voidaan perehdyttää työntekijöitä vaativiin työtehtäviin.
Virtuaalikokonaisuudet avaavat kasvuyrityksille ovet maailmalle. 360-kokonaisuuksien avulla mahdollistetaan kansainvälisille yrityksille erilaiset tehdaskierrokset ympäri maailman. Näin oppimisen, kouluttautumisen tai yritysvierailujen ei tarvitse olla sidoksissa paikkaan, vaan niitä voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti paikasta riippumatta.
Ketterä ja innovatiivinen toimija
Multimediaiset virtuaalikokonaisuudet mahdollistavat niin paljon, että yhteyttä ottaessa tilaajan ei tarvitse vielä tietää tarkasti, mitä hän haluaa. Riittää, että tilaajalla on tarve, johon voidaan tarjota ratkaisu virtuaalisesti. Lopullinen toteutus ideoidaan aina yksilöllisesti näihin tarpeisiin sopivaksi.
Yrittäjäkaksikko pitää tärkeänä työnsä mahdollistajan roolia. Heidän tehtävänään on käsikirjoittaa yritykselle kokonaisuus, jonka kautta yrittäjän tarpeisiin vastataan tehokkaasti. Monipuolisten koulutuskokonaisuuksien kautta 360-yrittäjien tehtävänä on myös luoda selkeitä säästöratkaisuja. Tarkoitus on, että nykyaikaiset virtuaaliympäristöt maksavat itsensä aina takaisin – korkojen kera.
– Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Video vielä enemmän. 360 kertoo kaiken.
www.360finland.fi
Artikkeli on julkaistu Turun seudun Yritysmaailma -lehdessä 1/2021.
Haluatko oman yrityksen esille tähän?
Katso myös tämä

Asianajotoimisto Lakipalvelu Petri Sallinen Oy on yrittäjän juridinen selkänoja – ennakointi turvaa yrityksesi tulevaisuuden
Juridiset asiakirjat, kuten edunvalvontavaltuutus, testamentti ja avioehto, tulisi nähdä osana yritystoiminnan kriisinhallintaa.
Yrityselämässä tapahtuu

Tulevaisuuden kasvun moottoreina toimivien mikroyritysten investointien rahoituksessa ennätysvuosi
Epävarmasta toimintaympäristöstä huolimatta v. 2023 Finnveran ja muiden rahoittajien rahoittamat mikroyritysten investoinnit kasvoivat 17 % edellisvuodesta.
Yrityselämässä tapahtuu