Kuusi vinkkiä printtimainonnassa onnistumiseen

Facebook
08.11.2021 | Yrityselämässä tapahtuu

Kuusi vinkkiä printtimainonnassa onnistumiseen

1. Tavoita oikea kohdeyleisö

Ensimmäinen onnistumisen avain mainostamisessa on oikean kohdeyleisön tavoittaminen. Jokaiselle mainoskampanjalle tulisi olla ennalta määrätty kohdeyleisö, johon mainos on tarkoitus kohdentaa. Tämä mahdollistaa mainoksen suunnittelemisen niin että sen vaikuttavuus on mahdollisimman suuri. Muista siis ottaa selvää siitä, ketkä lehteä lukevat!

2. Tule nähdyksi

Mainonnassa tärkeä tekijä on huomioarvo. Sillä tarkoitetaan yksinkertaisesti prosentuaalista osuutta ihmisistä, jotka mainoksen huomaavat. Lehtimainosten huomioarvo on suhteellisesti korkealla tasolla. Tutkimuksesta riippuen noin 60-70% lukijoista huomaa lehteen sijoitetun mainoksen. Lisäksi suurin osa heistä perehtyy mainokseen syvällisemmin.

Lehtimainoksen huomioarvoon voi vaikuttaa myös omilla valinnoilla. Suurimmat vaikuttavat tekijät ovat lehtimainoksen koko ja sijainti. Yhden sivun tai aukeaman kokoiset jutut ja mainokset huomataan kaikkein varmimmin. Etusivun mainosten huomioarvo on myös keskimääräistä korkeampi. Mainoksen huomioarvoon voi vaikuttaa myös erilaisilla toteutuksilla. Esimerkiksi kasvot ja kirkkaat värit saavat huomion kiinnittymään niihin automaattisesti, jolloin myös mainos huomataan todennäköisemmin.

3. Vaikuta

Tärkeimpiä mainonnan onnistumisen kriteereitä on vaikuttavuus. Se voidaan jakaa tunnettavuuden lisäämiseen, positiivisten mielikuvien rakentamiseen ja käyttäytymiseen johtaviin lopputulemiin, kuten lisätiedon etsimiseen, vierailuun nettisivulla ja ostamiseen.

Yksi tärkeimmistä tekijöistä vaikuttavuuden kannalta on toistuvuus. Kärkimedian (2017) tutkimuksen mukaan mainostamisen toistuvuus lisää tunnettavuutta 84%, positiivista mielikuvaa 30% ja jopa kolminkertaistaa aktivoitumisen (333%)! Ota tämä siis huomioon mainoskampanjaa suunniteltaessa.

4. Ole helposti ymmärrettävä ja tarjoa hyöty

Vaikuttavuutta lisää myös mainoksen helppotajuisuus ja hyödyllisyys. Tee siis mainoksesta mahdollisimman helposti ymmärrettävä lukijalle. Varmista, että viestisi on selkeä ja että potentiaalinen asiakas ymmärtää välittömästi, mistä on kyse. Tätä on hyvä testata muilla ennen mainoksen julkaisemista.

Pyri myös tarjoamaan mainoksessa jonkinlainen etu, jonka tarkoitus on saada lukija aktivoitumaan. Tehokkaita keinoja ovat esimerkiksi alennuksien tarjoaminen, mahdollisuus osallistua kilpailuun tai mielenkiinnon herättävien kysymyksien esittäminen. Muista myös sisällyttää mainokseen ”reittiohjeet” siitä, minne haluat asiakkaan menevän.

5. Herätä tunteita

Pyri myös herättämään tunteita. Tunteiden herättäminen lisää mainoksen muistettavuutta ja aktivoi toimimaan. Pystytkö esimerkiksi lisäämään mainokseen huumoria? Kuvan valinta on myös tärkeää tunteiden herättämisen kannalta. Ihmisten kasvojen hyödyntäminen lisää huomioarvon lisäksi mainoksen herättämien tunteiden määrää. Kyllähän vauvan hymyilevät kasvot saavat meidät muutkin usein hymyilemään.

Toimintakuvat voivat olla myös tehokas tapa herättää tunteita. Kuvittele mielessäsi kalastaja, jonka vapa on taipunut lähes katkeamispisteeseen, kun hän pyrkii kelaamaan jättimäistä vonkaletta veneeseen. Kenen tahansa kalastajan on vaikea olla innostumatta ajatuksesta. Pyri siis herättämään tunteita parhaan vaikuttavuuden saavuttamiseksi.

6. Mainosta monimuotoisesti

Huomionarvoista on myös valitsemasi lehden monikanavaisuus. Vaikka painetut lehdet saavatkin Suomessa korkeita lukijamääriä, mahdollisuus päästä lehden digitaalisiin versioihin auttaa tavoittamaan suuremman osan kohdeyleisöstäsi.

Perinteisien lehtimainoksien lisäksi kaupalliset yhteistyöt voivat tuoda huomattavasti lisäarvoa mainostajalle. Esimerkiksi erilaiset uutisen muodossa kerrotut tarinat tai asiantuntijakirjoitukset toimivat usein pelkkää kuvamainosta paremmin, koska niiden avulla mainostajalla on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia vaikuttaa lukijaan. Tämä lisää luonnollisesti myös mainoksen muistettavuutta. Uutisen muodossa kirjoitettuja mainoksia voi myös hyödyntää monikanavaisesti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, jolloin mainostajalla on mahdollisuus tavoittaa kohdeyleisö vieläkin laajemmin.

Yritysmaailma – Sinä osaat, me kerromme sen

Yritysmaailman printti- ja digijulkaisut tavoittavat yrityspäättäjät toimiala- ja aluekohtaisesti. Tärkeimpiä tuotteitamme ovat erilaiset kaupallisessa yhteistyössä toteutetut artikkelit sekä lehtimainokset. Tutustu Yritysmaailman markkinointipalveluihin ja ota rohkeasti yhteyttä!

https://yritma.fi/palvelut

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä