DataEnter tarjoaa it-palvelut yrityksille myös Pohjois-Karjalassa

It-alallakin kaiken tekemisen keskiössä ovat ihmiset. Kuvassa DataEnterin Joensuun toimipisteen ammattilaisista haastatteluhetkellä paikalla olleet Tomi Lauronen, Kari Kuiri, Juhana Kurki ja Mikko Poutiainen.
It-alallakin kaiken tekemisen keskiössä ovat ihmiset. Kuvassa DataEnterin Joensuun toimipisteen ammattilaisista haastatteluhetkellä paikalla olleet Tomi Lauronen, Kari Kuiri, Juhana Kurki ja Mikko Poutiainen.
27.09.2022 | Yrityselämässä tapahtuu

– Valttikorttimme on, että emme ole pelkkä laite- ja ohjelmistotoimittaja, vaan viemme asiakasyritystä kokonaisvaltaisesti eteenpäin IT-palveluiden muodossa, kuvailee DataEnterin toimintamallia aluepäällikkö Kari Kuiri.

– Uuden huolenpitoasiakkaan järjestelmä- ja laiteympäristö voi olla hyvinkin hajanainen. Jos asiakas haluaa, ryhdymme yhdessä heidän kanssaan ottamaan askeleita kehittämisen polulla. Laadimme kehittämissuunnitelman, jota seuraamalla vuoden tai kahden kuluttua asiat ovat jo paremmalla tolalla.

Yleensäkin suunnitelmallisuus on DataEnterille tyypillinen tapa toimia asiakkaiden kanssa.

– Sen sijaan, että vertauskuvallisesti sanottuna sammuttaisimme jatkuvasti tulipaloja, pyrimme mieluummin estämään niiden syttymisen, Kuiri sanoo.

Aktiivista huolenpitoa, ei passiivista tukea

Kari Kuirin puheessa toistuu termi "huolenpitoasiakas". Hän kertoo, että se kuvaa paremmin DataEnterin asiakaslähtöistä otetta kuin "tukiasiakas".

– Tarjoamme aktiivista huolenpitoa. Emme arkaile ottaa yhteyttä, vaan päinvastoin pyrimme olemaan yhteyksissä saumattomasti ja siten huolehtimaan, että asiakkaalla on kaikki hyvin.

– Huolenpitomallissamme asiakkaan ei tarvitse vältellä yhteydenottoa laskutuksen pelossa. Uusilla asiakkailla tämä on suurin muutos entiseen tunti tunnista -malliin, johon eivät kehityselementit eikä proaktiivisuus kuulu.

DataEnter palvelee yrityksiä kautta maan. DataEnterin ja sen emoyhtiö Kaisanetin kotikenttää on kuitenkin Kainuu, Pohjois-Savo sekä Pohjois-Karjala.

– Asiakkainamme on yrityksiä pienistä suuriin. Autamme tasapuolisesti kaikkia, Kuiri toteaa.

DataEnter palvelee yrityksiä aktiiviseslla otteella.

Hiotut mekanismit palveluntarjoajan vaihtoon

DataEnter tarjoaa IT-palvelut infrasta päätelaitteisiin. Kokonaisvaltaisuus tarkoittaa käytännössä sitä, että DataEnter kumppaneineen pystyy järjestämään saman katon alta kaikki IT-palvelut, joita yritys toimiakseen tarvitsee.

– Tällä tavoin pystymme tuottamaan asiakkaillemme kilpailuhyötyä. Laskutus on selkeä, ja yrityksellä on myös ajantasainen tieto omista IT-asioista.

DataEnter pyrkii kasvamaan määrätietoisesti mutta hallitusti. Kari Kuirin mukaan yritykset saattavat empiä IT-palveluiden tarjoajan vaihtamista siitä syystä, että arvelevat sen olevan vaivalloinen ruljanssi.

– Meille se on kuitenkin rutiinia, ja meillä on siihen hyviksi havaitut toimintamallit.

– Käyttöönottovaiheessa asiakasyritykselle laaditaan sen koko IT-ympäristöstä kattava ympäristökuvaus, jonka asiakas halutessaan saa myös itselleen. Ympäristökuvaus on elävä dokumentti, jota päivitetään jatkuvasti.

Selkeä palvelukatalogi

Erityisen ylpeä Kari Kuiri on DataEnterin selkeästä palvelukatalogista, josta asiakas pystyy helposti valitsemaan niitä kohteita, joihin palveluita tarvitsee. Katalogista Kuiri nostaa esiin kokonaisvaltaiset huolenpitopalvelut sekä niiden ohella langattoman verkon sertifioidun kartoituksen sekä tietoturvakartoituksen.

– Nämä ovat yrityksissä hyvin tarpeellisia ja kysyttyjä palveluita. Huolenpitopalvelu kiinteine työasemakohtaisine hintoineen on asiakkaalle vaivaton ja ennakoitavissa oleva palvelu.

– Langattoman verkon kartoitus on oleellinen varsinkin suurille yrityksille esimerkiksi teollisuussektorilla, jos verkon kattavuudessa on haasteita.

– Tietoturvakartoitus selvittää, ovatko asiat kunnossa ja missä olisi korjattavaa. Tietoturvasta huolehtiminen koskettaa niin pientä kuin isoakin yritystä. Taidamme olla tällä hetkellä ainoa pohjoiskarjalainen IT-palveluiden tuottaja, jolla on tietoturvasertifikaatti. DataEnter on osa Kaisanet-perhettä, ja merkittävänä operaattoritoimijana Kaisanetillä on uusin tieto kyberturvallisuusasioiden kehityksestä ja mahdollisista uhkista. Tämä on myös DataEnterin asiakkaiden etu, Kari Kuiri korostaa.

Koko konsernin tietotaito käytettävissä

KPO-konsernissa on neljä yhtiötä. Henkilöstömäärä on tällä hetkellä 135. Kaisanetin alaa ovat tietoliikenneyhteydet ja verkkopalvelut, DataEnter tarjoaa IT-palvelut yrityksille, ja Herman IT on erikoistunut korkean käytettävyyden konesalipalveluihin.

– Konsernin koko osaaminen on DataEnterin asiakkaiden käytettävissä, huomauttaa Kari Kuiri.

DataEnter on viime aikoina kehittänyt toimintaansa useilla rekrytoinnilla sekä teknisiin tehtäviin että asiakasrajapintaan. Esimerkiksi Etelä-Suomeen, Espooseen, on rekrytoitu henkilöitä, joiden resurssi on mahdollisuuksien mukaan myös pohjoiskarjalaisten asiakkaiden käytettävissä.

– Kartoitamme jatkuvasti uusia, motivoituneita teknologian ja asiakkuuksien hoidon ammattilaisia riveihimme. Töistä kiinnostuneita voivat ilman muuta ottaa yhteyttä, Kari Kuiri vinkkaa.

DataEnterin toimipaikka Joensuussa on osoitteessa Telitie 1 D.

Asiakkuuksien hoito kokeneissa käsissä Joensuussa

Paikallisuus ja tavoitettavuus ovat DataEnterin toiminnan kulmakiviä. Joensuun toimipiste on hiljattain saanut vahvistukseksi Juhana Kurjen, jolla on pitkä kokemus IT-alalta ja vankka paikallistuntemus.

– Toimin asiakkuusvastaavana. Tehtäväkenttääni on pääasiassa uusasiakashankinta – entisiä asiakkaita kuitenkaan unohtamatta.

– Tällä hetkellä yritysten kannattaa varautua laitehankintoihin niin aikaisessa vaiheessa kuin suinkin mahdollista. Maailmantilanne on nyt sellainen, että laitteiden saatavuus voi välillä olla hyvinkin haasteellista, Juhana Kurki kertoo.

– Toisaalta pienten yritysten ei välttämättä tarvitse investoida laitteisiin. Työskentely onnistuu Microsoftin lisenssimaailmassa, esimerkiksi M365 Business Premium sisältää kaikki yrityksen tarvitsemat ominaisuudet.

Kolmantena pointtina yrityksille Juhana Kurki mainitsee varautumisen mahdollisiin sähkönjakelun katkoksiin ensi talvena.

– Kannattaa tarkistaa, ovatko yrityksen varavirtaratkaisut ja UPS-laitteet kunnossa, jotta infra on sähkökatkon varalta suojattu.

Käydään kylässä!

Kari Kuiri ja Juhana Kurki kertovat, että DataEnter lähestyy itsekin aktiivisesti yrityksiä yhteydenotoilla, mutta mikäli DataEnterin asiakaslähtöinen tapa tarjota IT-palveluita kiinnostaa, heidät voi myös kutsua pistäytymään.

– Kutsu meidät kylään! Tulemme mielellämme, Kari ja Juhana rohkaisevat.

DataEnter Joensuu, Telitie 1 D
Toimitusjohtaja Aki Keinänen, 040 715 4461, [email protected]
Aluepäällikkö Kari Kuiri, 040 163 7005, [email protected]
Myyntipäällikkö Juhana Kurki, 0400 334 028, [email protected]

dataenter.fi
[email protected]
Vaihde puh. 040 556 7500
Facebook
LinkedIn

Kaisanet

kaisanet.fi
Facebook
LinkedIn
Instagram
YouTube

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia