ELY-keskuksen kautta huippuasiantuntijoiden apua yrityksen kehittämiseen 

Facebook
04.06.2021 | Yrityselämässä tapahtuu
ELY-keskuksen tarjoamien yritysten kehittämispalveluiden avulla yrittäjä voi kehittää yritystään helposti, edullisesti ja nopeasti. Kehittämispalveluita ovat mm. Analyysi ja Konsultointi. – Niiden perusidea on, että yritys saa ulkopuolista asiantuntija-apua liiketoimintansa kehittämiseen. ELY-keskuksella ei ole omia konsultteja, vaan olemme välittävä ja rahoittava organisaatio. Asiantuntijoina on joukko kokeneita yritystoiminnan ja liikkeenjohdon eksperttejä, joiden palvelut ELY-keskus on kilpailutuksen kautta hankkinut. Asiantuntijat ovat valmiina tukemaan ja sparraamaan yrittäjää, kuvailee Pohjois-Savon ELYn yrityspalvelupäällikkö Jari Vitikainen.  Analyysistä apua nykytilan ja uusien mahdollisuuksien tunnistamiseen Analyysissa kartoitetaan kokonaisvaltaisesti yrityksesi liiketoiminnan nykytila ja kirkastetaan sen kilpailuedut yhdessä asiantuntijan kanssa. Saat yrityksellesi konkreettisen kehittämissuunnitelman, jossa määritellään tavoitteet, kehittämiskohteet ja tarvittavat toimenpiteet 2–3 vuodeksi eteenpäin. Analyysin jälkeen yrityksesi voi hyödyntää ELY-keskuksen Konsultointi-palveluita tai muita yrityspalveluita. ELY-keskuksen palvelu on tarkoitettu toimintansa vakiinnuttaneille pk-yrityksille, jotka haluavat kehittyä suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Yritys voi olla esimerkiksi hakemassa kasvua kotimaassa tai kansainvälisesti, tehostamassa toimintaansa tai suunnittelemassa omistajanvaihdosta. Analyysin kesto on tavallisesti yhden päivän, ja se maksaa yritykselle 260 euroa + alv/päivä. Joissain tapauksissa palvelu voidaan myöntää kahdeksi päiväksi. – Analyysi on oivallinen väline yrityksen tilanteen hahmottamiseen tai yrityksen valitseman toiminta-ajatuksen punnitsemiseen, Jari Vitikainen toteaa. – Analyysi sopii toimialasta riippumatta kaikenlaisille yrityksille alkaen yhden henkilön yrityksistä. Palvelussa käydään läpi yritystoiminnan osa-alueet, ja tuloksena on selkeä kehittämissuunnitelma.  Konsultoinnista kohdennettuja kehittämisen eväitä Suunnitteletko yrityksellesi kasvua kotimaassa, kansainvälistymistä tai omistajanvaihdosta?  Mietitkö liiketoiminnan digitalisointia tai kaipaatko markkinoinnille uutta suuntaa? Onko yritykselläsi rekrytointisuunnitelmia? Vai haluatko tukea innovaatiollesi? Voit löytää avun näihin ja moniin muihin yrityksesi tarpeisiin ELY-keskuksen tarjoamasta Konsultointi-palvelusta. ELY-keskuksen Konsultointi-palvelu on tarkoitettu toimintansa vakiinnuttaneille pk-yrityksille, jotka haluavat kasvaa ja kehittää toimintaansa. Toimiala- tai yhtiömuotorajoituksia ei ole. Innovaatioiden kaupallistamisen konsultointia voidaan myöntää myös alkuvaiheen yrityksille. Palvelu räätälöidään aina yrityksesi tarpeisiin. Konsultointi-palvelu on jaettu viiteen osa-alueeseen: 
  • Kasvu ja kansainvälistyminen 
  • Tuottavuus ja digitalisointi 
  • Markkinointi ja asiakkuudet 
  • Johtaminen ja henkilöstö 
  • Innovaatioiden kaupallistaminen 
Ennen Konsultointi-palvelun hakemista yrityksesi nykytila ja kehittämistarpeet tulee olla arvioitu esim. Analyysi-palvelussa. Jos yrityksesi nykytila on arvioitu muuten ja kehittämistarve on selvillä, voit hakea Konsultointi-palvelua ilman Analyysi-palvelua. Konsultoinnin kesto on 2–5 päivää kerrallaan, ja se maksaa yritykselle 325 euroa + alv/päivä. Konsultointia voi saada korkeintaan 15 päivää kolmen vuoden aikana.  Sekä Analyysi- että Konsultointipalvelua ja sopivaa asiantuntijaa voi hakea vaivattomasti osoitteessa www.yritystenkehittamispalvelut.fi. Hakeminen on helppoa ja saat päätöksen tavallisesti noin 10 päivässä hakemuksesi saapumisesta. – Suosittu osa-alue on ollut markkinoinnin ja asiakkuuksien kehittäminen, ja erityisesti digimarkkinoinnin kehittäminen. Osa-alueen konsultoinnissa tarkastellaan, miten yritys voisi näkyvä erilaisissa digitaalisissa kanavissa ja miten markkinoinnista voisi tehdä suunnitelmallista ja tuloksiltaan mitattavaa, kertoo Jari Vitikainen. – Ajankohtainen teema on ollut myös tuottavuus ja digitalisointi. Konsultaatiossa on mahdollista käydä läpi esimerkiksi yrityksen käyttämät tietojärjestelmät, kuten toiminnanohjaus, asiakkuuksien hallinta ja taloushallinto, ja selvittää, miten niistä yhdessä saisi parhaan mahdollisen hyödyn irti.  Hyviksi havaitut palvelut Jari Vitikaisen mukaan yrittäjät arvostavat ulkopuolisen asiantuntijan laajaa näkökulmaa. Usein nousee esiin asioita, joita yrittäjä itse ei ole tullut huomanneeksi päivittäisessä toiminnassa. – Asiakastyytyväisyys Analyysi- ja Konsultointipalveluihin on erinomaisella tasolla. Maksimin ollessa 5 on keskimääräinen arvosana useimmilla palveluiden osa-alueilla yli 4. Merkillepantavaa on, että asiakkainamme olleet yrittäjät mielellään suosittelevat näitä palveluita toisille yrittäjille. – Koronan vuoksi olemme järjestäneet kehittämispalveluita etänä keväästä 2020 alkaen. Etäpalvelut ovat toimineet yllättävän hyvin. Sittemmin palveluita on pystytty tarjoamaan tapauskohtaisesti myös yrityksiin paikan päälle. Alkuperäinen ajatus kuitenkin on, että asiantuntija menisi yritykseen käymään asioita läpi yrittäjän kanssa. www.ely-keskus.fi/web/yritystenkehittamispalvelutArtikkeli on julkaistu Savon Yritysuutiset -lehdessä 2/2021.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä