LinkedinFacebook
Pyydä tarjous

Hydroline Services – ja taas toimii!

3D-skannaus meneillään Hydroline Servicesin Vuorelan toimipisteessä.
3D-skannaus meneillään Hydroline Servicesin Vuorelan toimipisteessä.
15.10.2021 | Teollisuus, Yrityselämässä tapahtuu

Hydroline Services on jo vuosien ajan huoltanut ja kunnostanut hydraulisylintereitä. Kasvavana palveluna on uusien, asiakkaalle räätälöityjen sylintereiden valmistus.

Hydroline Services -liiketoiminnasta vastaava Antti Kerppilä kertoo, että kokonaan uuden sylinterin valmistus voi tulla kyseeseen, jos entinen on niin huonossa kunnossa, että sen korjaaminen ei kannata.

– Tai sitten asiakas haluaa meiltä suoraan uuden, hänen tarkoituksiinsa räätälöidyn sylinterin tai muutamia sylintereitä. Sellaisia, joita ei valmiina ole tarjolla "kaupan hyllyltä", ja joissa tarvittava kappalemäärä on niin pieni, että teolliset valmistajat eivät voi niitä ottaa valmistaakseen.

– Hydroline Services tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon sylinterin valmistukseen. Tarvitsemme ainoastaan mitat ja vaadittavat suoritusarvot. Hydroline Servicesin oman suunnitteluosaamisen lisäksi voimme hyödyntää Hydroline-yhtiölle kymmenien vuosien aikana kertynyttä sylinterivalmistuksen tietotaitoa. Räätälöidyt sylinterit Hydroline Services valmistaa pääsääntöisesti itse.

Peruskivenä huolto ja kunnostus

Hydroline Servicesin toiminnan perustan muodostavat edelleen huolto- ja korjaustyöt, joiden prosessin yhtiö on hionut sujuvaksi.

– Asiakas saa meiltä aina kustannusarvion ennen työtä. Lisäksi annamme raportin tekemästämme työstä. Huollamme ja kunnostamme kaikkien valmistajien hydraulisylintereitä. Annamme työllemme takuun, Antti Kerppilä toteaa.

Kun asiakkaalle tulee sylinteriongelma, hän ottaa yhteyttä Hydroline Servicesin asiakaspalveluun, joka selvittää, mitä tilanteessa kannattaa tehdä.

– Viallinen sylinteri tulee meille yleensä rahdilla tai asiakkaan tuomana. Jos sylinterin kunto sallii, koeajamme sen ensin testipenkissä, jonka jälkeen puramme sen, puhdistamme osat ja teemme kunnostus- ja kustannusarvion aikatauluineen, Kerppilä kertoo.

– Keskimääräinen aika sylinterin vastaanottamisesta kunnostusarvion lähettämiseen asiakkaalle oli viime vuonna alle kolme työpäivää. Monissa tapauksissa puhutaan ainoastaan tunneista, mutta jos täytyy suunnitella kokonaan uuden sylinteriputken tekemistä, sylinterin männän varren kromauttamista tms., aikaa tarvitaan enemmän. Näinä aikoina myös komponenttien saatavuus maailmalta voi olla työlästä.

Asiakas päättää

Kerppilä korostaa, että asiakas päättää, kuinka edetään.

– Asiaan vaikuttaa tietenkin hinta. Pienen ja yksinkertaisen sylinterin korjaaminen ei välttämättä ole taloudellisesti järkevää, suuren tai muuten erikoisemman sylinterin korjaaminen sen sijaan usein on. Toinen tärkeä tekijä on aika. Suhteellisen yleisenkin uuden sylinterin toimitusaika valmistajalta voi olla useita kuukausia, jolloin rikkoutuneen sylinterin korjauttamisesta tulee perusteltu vaihtoehto.

– Jos asiakas päättää korjauttaa sylinterin, hankimme tarvittavat osat ja tarvittaessa koneistamme ne. Hitsaustöitä yleensä tarvitaan putken ja varren korjauksissa, hitsaukset teemme omassa hitsaamossamme. Kokoonpanon jälkeen jokainen korjattu sylinteri koeponnistetaan testipenkissä.

Kohti kumppanuutta

Hydroline Servicesin asiakaskunta ulottuu maa- ja metsätalousyrittäjistä ja pienistä koneyrityksistä aina Suomen suurimpiin maansiirtoyrityksiin ja kaivosteollisuuden toimijoihin.

– Kasvava sektori on teollisuus, varsinkin terästeollisuus. Metsäteollisuudessa asiakkaitamme ovat paperi- ja selluyhtiöt sekä mekaanisen metsäteollisuuden yritykset ja laitokset. Energia-alalta palveluitamme käyttävät mm. voimalaitokset, Antti Kerppilä listaa.

– Meillä on useiden asiakkaiden kanssa Hydroline Servicesin koko historian mittainen yhteistyösuhde. Pyrimme asiakkaidemme kanssa kumppanuuteen, joka tukee heidän ydintoimintaansa parhaalla mahdollisella tavalla.

Nopeasti ja luotettavasti

Antti Kerppilän mukaan Hydroline Servicesin periaatteita ovat palvelun nopeus ja luotettavuus.

– Asiakkaissamme on paljon perheyrityksiä, joiden leipä on kiinni siitä, että koneet toimivat. Itsekin perheyrityksenä tunnemme asiakkaidemme tarpeet ja palvelemme heitä mahdollisimman ripeästi.

– Hydroline Servicesillä on toimipisteet Siilinjärven Vuorelassa ja Hämeenlinnassa. Molemmissa toimipaikoissa toimintatavat ovat yhtäläisen tehokkaita ja järjestelmällisiä. Meille on myönnetty laatusertifikaatti ISO 9001, työterveyden ja työturvallisuuden sertifikaatti ISO 45001 ja uusimpana ympäristösertifikaatti ISO 14001.

– Ammattitaidon suhteen tilanne on hyvä, sillä meillä työskentelee Hydrolinen sylinteritehtaan puolelta tulleita henkilöitä, joilla on vahva halu ja kyky ratkaista eteen tulevia ongelmia. Kohteiden skaala on hyvin laaja yhdellä kädellä nostettavista sylintereistä neljän–viiden tonnin jättiläisiin. Meillä on toki monipuolinen valikoima työkaluja sylintereiden purkamiseen ja kokoamiseen, mutta välillä joudumme improvisoimaan, esimerkiksi valmistamaan itse erikoisavaimia. Tällaiseen työhön henkilöstöllämme on motivaatiota, kokemusta ja osaamista, Kerppilä kuvailee.

3D-skannaus tuottaa tarkat mitat

Hydroline Servicesillä on laitteistot ja ohjelmistot hydraulisylintereiden ja muidenkin kappaleiden 3D-skannaukseen.

– Mallinnusdokumentit asiakas saa halutessaan itselleen. Hyödynnämme mallinnusta tietysti myös omassa sylinterien valmistuksessamme, Kerppilä kertoo.

– Ehjästä sylinteristä saadaan 3D-skannerilla suoraan koneistukseen käyvä malli. Jos kyseessä on sylinteri, josta on jokin osa hajonnut korjauskelvottomaksi, voimme ottaa koko sylinteristä mitat 3D-skannerilla ja täydentää valmistukseen tarvittavaa mallikuvaa rikkoutuneen komponentin osalta Hydroline Servicesin omalla suunnittelulla.

Elinkaaritehokkuutta ennakoivalla kunnonvalvonnalla

Uudenlainen palvelumuoto Hydroline Servicesillä on hydraulisylinterin ennakoiva kunnonvalvonta eli LEO (Lifecycle Efficiency Online). Se on järjestelmä, jonka avulla saadaan kerättyä dataa koneen tai laitteen hydraulisylintereiden toiminnasta ja kunnosta. LEO-dataa voidaan käyttää hyödyksi kunnossapidon ja huollon suunnittelussa.

– Kehitämme LEO-järjestelmää voimakkaasti. Ennakoiva kunnonvalvonta helpottaa prosessien tehostamista. Voimme asentaa esimerkiksi kaivoksen kaivinkoneeseen LEO-mittausantureita, joiden tuottamaa dataa kuljettaja voi nähdä reaaliajassa ja selkeässä käyttöliittymässä. Datan perusteella kuljettaja pystyy optimoimaan työskentelyään polttoainetta ja koneen kulumista säästäväksi suhteessa mahdollisimman hyvään tehokkuuteen, Antti Kerppilä sanoo.

– Data-analytiikka ja ennakoiva kunnonvalvonta ovat näkemyksemme mukaan asiakkaitamme hyödyttävää jälkimarkkinointia, joka tulee kasvamaan kokonaisvaltaiseksi sylintereiden huolenpitopalveluksi.

Huolto- ja kunnostuspalvelu on kestävää kiertotaloutta

Vahvana ja ketteränä perheyrityksenä Hydrolinella on ollut kykyä ja rohkeutta investoida Services-liiketoimintaan merkittävästi viime vuosina.

– Hydroline Servicesillä työskentelee tällä hetkellä reilut 20 henkeä, olemme tällä alalla Suomessa huomattava osaamisyhteisö. Hydroline Services tekee vuodessa yli 1 200 huoltotyötä. Tarkastelemme laajentumismahdollisuuksia Suomessa ja ulkomailla, Antti Kerppilä mainitsee.

– Hydroline Services on hydraulisylinterien tehdasvalmistuksen luonteva lisä, mutta samalla se on kasvupotentiaalia omaavaa kiertotaloutta, jota asiakkaat nykypäivänä jopa edellyttävät.

Hydroline Services Vuorela
Katekuja 9, ovi S1
+358 17 265 7090
[email protected]

hydrolineservices.fi

Facebook

Instagram

YouTube

Artikkeli on julkaistu Savon Yritysmaailma -lehden numerossa 3/2021.