iLOQ osti Kodinportti/IT-Salonen Oy:n osakekannan ja vie teknologiansa Yhdysvaltain markkinoille

Facebook
14.07.2022 | Yrityselämässä tapahtuu

iLOQ ostaa Kodinportti / IT-Salonen Oy:n osakekannan. Oululainen DreamIt (kaupparekisterissä IT-Salonen OY) on erikoistunut tarjoamaan laaja-alaisesti it-palveluita, erilaisia tietoverkkopalveluita ja kehittää myös ohjelmistotuotteita.

Kodinportti on asuin- ja liikekiinteistöille suunnattu tuote. Se koostuu digitaalisesta käyttöliittymästä, jossa kerrostalon asukaslista, ilmoitustaulu ja yhteisten tilojen ajanvarauslistat korvataan yhdellä kosketustaululla, sekä etäliittymästä, jota voidaan käyttää tietokoneen tai matkapuhelimen internet-selaimella.

Ajan myötä kaikki DreamIt:n Oulussa olevat työntekijät siirtyvät iLOQin tuotekehitykseen yhtiön pääkonttoriin Ouluun. DreamIT:llä on myös työntekijä Tampereella ja Helsingissä.

”Kaupalla vahvistamme iLOQin digitaalista osaamista sekä kilpailukykyä. Tuomalla DreamIt:n osaamisen meille kehitämme iLOQ HOME pääsynhallintajärjestelmää uusilla ominaisuuksilla”, toteaa iLOQin toimitusjohtaja Heikki Hiltunen.

”Yhdistämällä iLOQin ja DreamIT:n Kodinportin teknologiat ja osaaminen iLOQ HOME konseptiin voidaan tuottaa merkittävää lisäarvoa ja uusia mahdollisuuksia loppuasiakkaille. Tämä jatkaa Kodinportin ja iLOQin välistä, jo vuosikymmenen mittaista, yhteistyön tarinaa”, toteaa DreamIT:n toimitusjohtaja Teemu Salonen.

iLOQ vie digitaalisen ja vastuullisen teknologiansa Yhdysvaltain markkinoille

Älykkäiden lukitus- ja kulunhallintajärjestelmien suomalainen uranuurtaja iLOQ suuntaa Yhdysvaltain markkinoille. Yritys perustaa ensimmäisen Yhdysvaltojen toimipisteensä syksyn 2022 aikana maan itärannikolle.

iLOQ keskittyy maassa kahteen suureen markkinasegmenttiin: asuinrakennuksiin, kuten kerrostaloihin, ja kriittiseen infrastruktuuriin. Yrityksen Yhdysvaltain toimintojen General Manager Joni Lampisen mukaan maan markkinoilla on paljon otettavaa digitaaliselle paristottomalle teknologialle, joka takaa turvallisen ja älykkään pääsynhallinnan.

”Yhdysvaltojen suurten kaupunkien vahva kasvu luo kysyntää älykkäille teknologioille asuinrakentamisen puolella. Infrastruktuurin puolella puolestaan lainsäädännön muutokset tukevat samaa kehitystä, koska arkkitehtuurin tueksi laadittu valtiollinen FICAM-ohjeistus painottaa esimerkiksi digitaalista ja automatisoitua kulunvalvontaa ja turvallisuutta. Maassa ollaan kuitenkin vielä älykkäissä lukitusratkaisuissa esimerkiksi Suomea jäljessä”, Joni Lampinen, General Manager, USA kertoo.

iLOQilla on takanaan useita selvästi voitollisia vuosia, ja se jatkaa edelleen vahvalla kasvun tiellä. Yrityksen vuosittainen orgaaninen kasvu on ollut peräti 20–30 prosenttia. iLOQilla on tällä hetkellä toimintaa kolmessatoista eri maassa Suomi mukaan luettuna.

iLOQ mukana Kimi Räikkösen NASCAR-projektissa

iLOQin tukena maailmanvalloituksessa on yrityksen pitkäaikainen yhteistyökumppani Kimi Räikkönen, joka suuntaa niin ikään syksyn tullen Yhdysvaltoihin. Räikkösen tähtäimessä on 21. elokuuta Watkins Glenin legendaarisella radalla ajettava NASCAR-sarjan kilpailu.

Räikkönen hyppää No. 91 Chevrolet Camaron rattiin osana Trackhouse Racing tiimiä. iLOQilla on yhteistyösopimus myös Räikkösen tiimin kanssa.

”En ollut ajatellut enää kilpailevani, mutta tiimin omistaja Justin Marks sai minut vakuutettua. Tiedän, kuinka kilpailullinen NASCAR on, joten suhtaudun siihen vakavasti. Työskentely iLOQin kanssa on ollut hedelmällistä, joten odotan innolla, että pääsen auttamaan brändin rakentamisessa myös Yhdysvaltain markkinoilla”, Räikkönen sanoo.

Yhteistyö F1-maailmanmestarin kanssa tuonut valtavan näkyvyyden

Räikkösen ja iLOQin yhteistyö alkoi vuonna 2019 toimitusjohtaja Heikki Hiltusen aloitteesta. Vuosien yhteistyö on toiminut mutkattomasti ja suomalaisen suoraviivaiseen tapaan.

Yhteistyö maailmankuulun vaikuttajan kanssa antaa brändille näkyvyyttä ja myös uskottavuutta. Vuonna 2021 johtavien kumppanuuksia mittaavien toimijoiden arvioiden mukaan Räikkönen toi iLOQin brändilähettiläänä yritykselle jopa 30 miljoonan euron arvosta näkyvyyttä.

F1-sarjaa seurataan ahkerasti Yhdysvalloissa, joten Räikkönen on siellä tunnettu kasvo jo ennestään. NASCAR nostanee hänen tunnettuuttaan maassa entisestään.

”NASCAR on merkittävä urheilulaji, jolla on maailmanlaajuinen yleisö ja valtava fanipohja. Tänä vuonna yleisöä on ollut keskimäärin yli 4,5 miljoonaa katsojaa per kilpailu. Olemme erittäin iloisia, että voimme jatkaa yhteistyötämme Kimin kanssa Yhdysvalloissa. Tuttu iLOQ-logo näkyy siis jälleen Kimin ajopuvussa, kypärässä ja lippiksessä. Trackhouse Entertainment Groupin kanssa tehdyn sopimuksen myötä iLOQ logo näkyy lisäksi myös Kimin autossa”, Joni Lampinen kertoo.

Lähde: iLOQ

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä