Inkoo Shipping tarjoaa kokonaisvaltaiset logistiset ratkaisut

Facebook
09.05.2021 | Yrityselämässä tapahtuu
Inkoo Shipping Oy Ab on yksityisen omistama, yleinen kaupallinen satama, joka tarjoaa kaikkia alus- ja lastinkäsittelypalveluja sekä huolintaa ja laivanselvitystä.  Sataman koko liikenne on hakurahtiliikennettä; säännöllistä linjaliikennettä ei ole lainkaan. Satama on erikoistunut kuivan bulk-tavaran käsittelyyn ja varastointiin. Sataman palveluksessa on 50 työntekijää.Inkoo Shipping on erikoistunut irtotavaralastien käsittelyyn ja varastointiin ja on Suomen suurin erilaisten raakamineraalien ja -maa-ainesten käsittelysatama. Satama sijaitsee Inkoon kunnassa, Fagervikin lahdessa. Satama kuuluu ns. talvisatamiin, joita pidetään auki vuoden ympäri. Jääolosuhteet ovat kuitenkin normaalitalvina helpot ja väylä on avoin lähes koko vuoden.- Sataman valinnassa olennaisia tekijöitä ovat paitsi sijainti ja maaliikenneyhteydet myös jatkoyhteydet sekä satamatoimintojen tehokkuus ja luotettavuus. Inkoo Shippingin tehtävänä on muuntaa nämä luontaiset kilpailuedut toimivaksi ja ylivoimaiseksi palvelupaketiksi vaativille asiakkaillemme, toimitusjohtaja Thomas Bergman määrittelee.- Inkoon sataman ratkaisut ovat asiakkaidemme tarpeisiin suunniteltuja varastoinnin, rahdin ja huolinnan sekä logistiikasta koostuvia eri palveluratkaisuja. Satama- ja aluspalveluihin kuuluvat kaikki ne käytännön työt, joilla edesautetaan laivojen liikkuvuutta, huoltoa, lastiliikennettä ja yhteydenpitoa yhteistyötahoihin.- Inkoo Shippingillä on laivaliikenteelle tarjoamia palveluja täydentävät pitkälle kehitetyt terminaali- ja varastointipalvelut sekä logistiset lisäarvopalvelut. Yhtiön hallinnassa on noin 33 000 m² katettua varastotilaa.Tänä vuonna varastotilojen määrä kasvaa 4 200 neliöllä, kun rakennamme kaksi uutta varastorakennusta, jotka on tarkoitettu puupellettien varastointiin, Bergman kertoo.- Yhtiöllä on oma ahtausosasto, joka tarjoaa alus- ja lastinkäsittelypalveluja satamassa sekä oma laivanselvitys- ja huolintaosasto, joka tarjoaa huolinta- ja laivanselvityspalveluja Inkoossa ja muissa lähialueen satamissa sekä Paraisilla ja sen lähialueen satamissa. Terminaalipuolella varastoimme ja lastaamme asiakkaidemme tuotteita.Erilaisten materiaalien käsittelyä varten satamalla on neljä kiskonosturia, kaksi teloilla ja yksi pyörillä liikkuvaa erikoisnosturia, jotka on suunniteltu erityisesti puutavaran, tukkien ja yksikkötavaroiden käsittelyyn sekä lastauskuljetinjärjestelmä irtotavaroiden lastaukseen. Lisäksi käytössä on pyöräkuormaajia, trimmauskoneita ja trukkeja.- Satamassa on kaksi ro-ro-ramppia: yksi 17 metriä leveä satama-altaan päässä lastaukseen/purkaukseen aluksen perän tai keulan kautta ja yksi 8 metriä leveä sivu-porttilastaukseen tai -purkaukseen. Laiturisyväykset ovat 7,8 metriä,10 metriä ja 13 metriä. Väylän syväys satamaan on 13 metriä ja se mahdollistaa isojenkin alusten rantautumisen, Bergman selvittää.Yhtiö tarjoaa laivanselvityspalveluja Inkoossa ja sen lähisatamissa, muun muassa Kantvikissä ja Koverharissa. Vuonna 2004 perustettiin laivanselvitysosasto Paraisille hoitamaan yrityksen emoyhtiöiden teollisuussatamien laivanselvitystä ja siihen liittyviä satamatoimintoja. Paraisten selvitysosasto tarjoaa laivanselvityspalveluja myös Paraisten lähisatamissa. Tämän lisäksi yhtiö tarjoaa laivanselvityspalveluita etätyönä koko maassa.Sujuva energian ja materiaalien virta Vuonna 2022 satama täyttää 60 vuotta. Bergman toteaa, että yhtiö on omalla määrätietoisella toiminnallaan luonut ja pystynyt kaikki nämä vuosikymmenet pitämään toimintaa hyvällä ja korkealla tasolla.- Sataman kilpailukyky perustuu joustaviin käsittely- ja varastointimahdollisuuksiin, pitkäaikaiseen kokemukseen irtotavaran käsittelyssä sekä sataman maantieteelliseen asemaan hyvien meri- ja tieyhteyksien päässä. Meidän kilpailuetunamme on, että pääkaupunkiseudulle ja maan muihin kaupan ja teollisuuden keskuksiin on hyvät ja nopeat maantieyhteydet.Inkoo Shippingin viime vuosi oli ennätyksellinen ja sataman vuotuinen liikenne oli peräti 3,2 miljoonaa tonnia.- Olemme olleet mukana isoissa projekteissa, joista yksi merkittävimmistä kasvuun johtavista oli Nord Stream 2-projektin putkilinjan kivimurskeen lastaustyöt, Bergman mainitsee.  St1 suunnittelee Inkooseen terminaalia uusiutuvien polttonesteiden jakelun kasvattamiseksiEnergiayhtiö St1 suunnittelee yhteistyössä satamaoperaattori Inkoo Shippingin kanssa uutta polttonesteterminaalia ja siihen liittyvää satamalaituria Inkoon Joddbölen alueelle. St1:n tavoitteena on tehdä noin 40 miljoonan euron investointipäätös vuoden 2022 alkupuolella, jolloin terminaalin toiminta voisi alkaa vuoden 2023 alussa. Toteutuessaan terminaali avaa St1:lle uuden reitin esim. uusiutuvien lentopolttonesteiden toimittamiselle yhtiön Göteborgin jalostamolta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Suunnitelman mukaan St1 tulee olemaan terminaalialueen toiminnanharjoittajana ja satamaoperaattoripalveluista vastaa Inkoo Shipping, jonka kiinteistölle uusi terminaali rakennetaan. St1 ja Inkoo Shipping ovat tehneet sopimuksen Inkoo Shippingin omistaman maa-alueen vuokraamisesta ja käytöstä.- Olemme tyytyväisiä saatuamme hankekumppaniksi juuri St1:n, jolla on polttoaineterminaalien operoinnista jo vuosien kokemus ja selkeät vaatimukset toiminnan turvallisuudelle ja riskienhallinnalle, Thomas Bergman toteaa ja jatkaa: - Suunniteltu terminaaliprojekti luo myös meille kasvumahdollisuuksia. Hankkeeseen sisältyvä uusi satamalaituri palvelee sekä polttonesteterminaalin että Inkoo Shippingin muuta toimintaa eli myös kuivarahdin käsittelyä. Uudella laiturilla käsiteltävät lastit ovat samantyyppisiä bulk-lasteja, kuin mitä Inkoon sataman nykyisilläkin laitureilla käsitellään.Artikkeli on julkaistu Helsingin Yritysmaailma -lehdessä 1/2021.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä