Pyydä tarjous

John Deere Forestryn Joensuun tehdas täyttää 50 vuotta

Facebook
01.04.2022 | Teollisuus, Yrityselämässä tapahtuu

Venäjän viennin keskeyttäminen varjostaa hyvää markkinatilannetta

Metsäkonevalmistaja John Deere Forestry Oy on Ukrainan sodan vuoksi keskeyttänyt koneiden ja varaosien viennin Venäjälle. Venäjän osuus yhtiön viennistä on ollut n. 20 %. John Deere tekee kaikki puutavaralajimenetelmän koneensa Joensuun tehtaallaan.

Markkinatilanne ehti toipua koronapandemian iskusta ennätysmäisen hyväksi ennen Ukrainan tapahtumia.

– Ensimmäisenä koronavuonna 2020 tilausten määrä laski todella paljon, mutta seuraavana vuonna kysyntä ponnisti taas railakkaasti ylös. Ennen Ukrainan sotaa tilauskantamme oli kaikkien aikojen suurin, toteaa Joensuun tehtaanjohtaja Janne Haapasalo.

Korona aiheutti ongelmia

– Korona on aiheuttanut vaikeuksia globaaleihin toimitusketjuihin. Voidaan sanoa, että materiaalien saatavuus on ollut vaikeampaa kuin koskaan, Haapasalo luonnehtii.

– Pulaa ilmeni mm. elektroniikkakomponenteissa, ja tiettyjen teräslaatujen saatavuudessa oli haasteita. Lisäksi ovat vaivanneet logistiset ongelmat sen jälkeen, kun rahtialus Evergreen oli Suezin kanavassa poikittain. Logistiikan hinnat ovat nousseet ja kuljetusajat pidentyneet.

– Toiminnan jatkuvuuden turvaaminen on korona-aikana vaatinut tiukkaa seurantaa ja erikoisjärjestelyjä, mutta hyvin olemme kuitenkin pärjänneet. Meitä on auttanut se, että olemme osa isoa, maailmanlaajuisesti toimivaa John Deere -konsernia, kertoo Haapasalo.

Suurinvestointi valmistumassa

Vastatakseen kasvu-uralle palautuneeseen kysyntään John Deere Forestry on kasvattanut Joensuun tehtaan tuotantokapasiteettia.

– Joulukuusta lähtien olemme rekrytoineet työntekijöitä tehtaan kaikille osa-alueille, ja lisää palkkaamme kevään aikana. Erityisesti hitsareita tarvitaan.

Kapasiteetin ja tehokkuuden kasvattamisen mahdollistaa myös loppusuoralla oleva investointipaketti. Joensuun tehtaan historian suurin investointikokonaisuus on kooltaan n. 15 miljoonaa euroa. Se sisältää koneistuskeskushankintoja ja hallilaajennuksia.

– Koneistuskeskus saatiin maaliin viime vuonna, ja keskus on nyt työkäytössä. Tilojen laajennukseen tuli hieman lykkäystä koronan takia, mutta viime kesänä pystyimme aloittamaan rakentamisen ja toukokuussa 2022 saamme molemmat laajennukset valmiiksi. Lisää tilaa tulee 4 500 m², Janne Haapasalo kertoo.

– Isompi laajennus tulee tehtaan ja toimittajapuiston eli GreenParkin väliin. Pienempi laajennus sijoittuu Peltolankadun puolelle. Työt ovat edenneet hyvin.

Tasaiseen tahtiin koneita valmiiksi

Investoinnin myötä tehdas saa lisää tilaa kokoonpanoon, jolloin linjaa voidaan pidentää ja sitä kautta järjestää töitä paremmin. Tavoitteena on saada metsäkoneita valmiiksi nykyistä tasaisemmalla tahdilla.

– Tähtäämme siihen, että pystymme tekemään päivittäin kahdeksan konetta, Haapasalo mainitsee.

– Isomman kokoonpanotilan lisäksi saamme uudet koeajo- ja viimeistelytilat sekä lisää varastotiloja omavalmistekomponenteille.

Haapasalo lisää, että GreenPark-yrityspuisto palvelee Joensuun tehtaan tuotantoa sujuvasti.

– Toimittajapuistoon on keskitetty varastointimme, ja sieltä osat tuodaan käyttövalmiina kitteinä tuotantolinjallemme. Järjestelyt toimivat hyvin.

Älykkään kärkiohjauksen menestys jatkuu

John Deere toi älykkään kärkiohjauksen (IBC eli Intelligent Boom Control) kuormakoneisiin vuonna 2013. IBC:n avulla puomin ohjaus on tarkkaa, nopeaa ja helppoa, koska kuljettaja voi keskittyä kouran ohjaamiseen puomin nivelten liikuttelun sijasta. Vuonna 2017 puomin kärkiohjaus esiteltiin myös harvestereihin. Harvesterissa kärkiohjaus on sovitettu työsykliin, jolloin puomin liikeradat ja toiminta mukautuvat automaattisesti harvesterin työvaiheeseen.

– Kärkiohjaus helpottaa kuljettajan työtä paljon. Siihen on tehty lukuisia hyödyllisiä lisätoimintoja, ja ratkaisuja kehitetään edelleen. Käyttäjät ovat pitäneet IBC:stä kovasti. Se on lisävaruste, mutta lähes kaikki eurooppalaiset asiakkaat sen valitsevat.

Reaaliaikaista tietoa

Janne Haapasalo muistuttaa, että modernit ohjelmistot tukevat leimikon suunnittelua ja puunkorjuuta.

– TimberManager -tietojärjestelmä tehostaa tuotantoketjua ja TimberMatic Kartat -paikkatietopalvelu auttaa kuljettajaa. Olemme saaneet niistä hyvää palautetta asiakkailta. Tulemme lähiaikoina satsaamaan paljon nimenomaan ohjelmistojen ja pilvipalveluiden kehittämiseen.

TimberManager näyttää työmaan etenemisen kuutioina ja prosentteina. Tarkka tieto varastopaikassa olevan puun määrästä helpottaa jatkokuljetuksen suunnittelua ja parantaa koko toimitusketjun toimintaa.

TimberMatic Kartat avaa kuljettajille reaaliaikaisen tuotantonäkymän leimikosta. Harvesterin mittalaitteen keräämä tieto ja GPS:n antama puiden tarkka sijainti siirtyvät automaattisesti harvesterista TimberMatic Kartat -sovellukseen ajokoneen kuljettajan käyttöön.

Periaatteina tuottavuus, kestävyys ja ergonomia

Tuottavuus on ominaisuus, jota asiakkaat ympäri maailman haluavat John Deeren metsäkoneilta. Toinen oleellinen asia on tuotteiden korkea laatu: koneen on kestettävä jatkuvaa työskentelyä.

– Tietenkin koneita täytyy joskus huoltaa, mutta huoltojen tulee tapahtua suunnitellusti ja riittävän harvoin, Janne Haapasalo sanoo.

John Deeren konesuunnittelussa painotetaan myös kuljettajan erinomaista ergonomiaa, jota tukevat käytettävyyttä parantavat ratkaisut, kuten älykäs kärkiohjaus.

– Ammattitaitoiset kuljettajat ovat arvokas resurssi, joten heidän työssäjaksamisestaan on huolehdittava.

Koneiden puoli vuosisataa Joensuussa

Rauma-Repola perusti Joensuuhun konepajan vuonna 1972. Metsäkoneita on tehty alusta alkaen, vaikkakin 1970- ja 1980-luvuilla konepajatoiminta oli varsin kirjavaa. Lokomo-merkkisten metsäkoneiden ohella Rauma-Repola valmisti mm. maarakennuskoneita, murskauslaitteiden seuloja ja syöttimiä sekä porauslauttojen osia.

Vuodesta 1995 Joensuussa on keskitytty pelkästään metsäkoneiden valmistamiseen. Noilta ajoilta lähtien valmistetut metsäkoneet olivat vihreitä Timberjackeja.

Merkittäviä virstanpylväitä olivat myös vuodet 2000, 2003 ja 2005.

Vuonna 2000 John Deere osti Timberjack-metsäkoneiden tuotannon Metso-konsernilta. Vuonna 2003 John Deere keskitti harvesterituotannon Joensuuhun, sitä ennen tehdas teki ainoastaan kuormakoneita. Vuonna 2005 Joensuussa valmistettavien koneiden tuotemerkiksi vaihtui John Deere.

Tehtaanjohtaja Janne Haapasalon mukaan juhlavuotta on tarkoitus pitää esillä ja hyödyntää markkinoinnissa.

– Ainakin henkilökunnan kanssa huomioimme puolen vuosisadan taipaleen, ja toivottavasti voimme toteuttaa myös asiakkaillemme esimerkiksi tehdaskierroksia.

Ympäristöystävällisempää puunkorjuuta

Viimeksi kuluneiden 10 vuoden aikana John Deere Forestry on vienyt eteenpäin sekä tehdasta että tuotteita. Janne Haapasalo näkee, että tulevaisuudessa korostuvat digitalisaatio ja kestävä kehitys.

– On mielenkiintoista nähdä, millaisia ratkaisuja vihreään siirtymään John Deere -konserni pystyy tarjoamaan. Ympäristöystävällisyyttä on saavutettavissa esimerkiksi uudenlaisilla polttoaineilla.

– Täyssähkökäyttöiset metsäkoneet eivät ihan pian onnistune, sillä nykyisellä akkuteknologialla ei vielä saavuteta tarvittavaa toimintakykyä ja tehoa.

– Ukrainan tilanteesta huolimatta metsätalouden näkymät näyttävät sikäli positiivisilta, että puurakentaminen ja innovatiiviset biotuotteet ovat nousussa ympäri maailmaa.

www.deere.fi/fi/metsakoneet/

Facebook
LinkedIn
YouTube
Instagram