Kärripoikien toiminta vahvassa kasvussa Pohjois-Karjalassa – uusi halli käyttöön

Toimitusjohtaja Tero Koposen mukaan uusi halli mahdollistaa Kärripojille yrityksen kasvu-uran jatkumisen.
Toimitusjohtaja Tero Koposen mukaan uusi halli mahdollistaa Kärripojille yrityksen kasvu-uran jatkumisen.
29.08.2024 | Yrityselämässä tapahtuu

Joensuulainen hinauspalveluita ja perävaunutuotteita tarjoava Kärripojat Oy sai elokuussa käyttöönsä uuden hallin Raatekankaantiellä.

– Sijoitamme halliin osan hinauskalustosta tarvikkeineen sekä perävaunuja, niiden varusteita ja kokoonpanoa, kertoo toimitusjohtaja, yrittäjä Tero Koponen.

– Toimintamme kasvun vuoksi lisätilan tarve ehti patoutua vähitellen viime vuosina. Uusi halli helpottaa tilannetta. Hallissa on tilaa yli 520 m².

Uusi halli helpottaa Kärripojat Oy:n kasvusta aiheutunutta tilantarvetta.

30 vuotta työtä maanteillä ajavien hyväksi

Kärripojat Oy:lle tuli hiljattain täyteen tasavuosikymmeniä.

– Yritys on viety kaupparekisteriin marraskuussa 1993, mutta hinauspalvelut aloitimme kevättalvella 1994, kun hankimme ensimmäisen hinausauton, Tero Koponen muistelee.

– Suuret kiitokset 30 vuoden virstanpylvään saavuttamisesta kuuluvat asiakkaille ja yhteistyökumppaneille!

Synttärit vierähtivät työn merkeissä.

– Juhlia emme ehtineet järjestämään, sillä talvi ja kevät olivat kovin kiireisiä mm. hallin rakentamisen vuoksi.

Veljesten Tero ja Petri Koposen vetämässä yrityksessä päätökset saadaan tehtyä tarvittaessa nopeasti. Seuraavankin sukupolven edustajia on jo mukana yrityksen toiminnassa.

Tero Koponen pitää perheyritysmallia mielekkäänä.

– Olemme koko ajan tarkalla tuntumalla yrityksen ja markkinoiden tilanteesta.

Kärripojilla on tällä hetkellä kymmenen hinausautoa eri käyttötarkoituksiin.

Apu saapuu 24/7 päivystysnumerosta tai verkosta tilaamalla

Kärripoikien hinaus- ja tiepalvelu auttaa asiakkaita tien päällä enimmäkseen Pohjois-Karjalan alueella. Palvelun tavoittaa numerosta 0400 278 000 tai osoitteesta tilaus.redgo.fi/verkosto/joensuu.

Tero Koposen mukaan Kärripojat haluaa pitää palvelutarjonnan järkevällä tavalla alueellisesti kattavana.

– Viime vuonna ostimme kiteeläisen Hinauspalvelu Kuittinen Oy:n. Yrityskauppa vahvisti palveluitamme Keski-Karjalaan ja Etelä-Karjalan puolelle.

– Lieksan-Nurmeksen suunnalla meillä on yhteistyökumppaneita, ja operoimme siellä päin myös itse.

Rengasrikot ja sähköviat ovat yleisimpiä ongelmia

Asiakkaan ajoneuvo otetaan hinattavaksi tai kuljetettavaksi, jos muu ei auta. Kuitenkin monissa yleisissä ongelmissa Kärripoikien tiepalvelu saa asiakkaan pyörät taas pyörimään – ainakin korjaamolle tai kotiin saakka.

– Voimme antaa autoille ensiapua yllättävän monenlaisiin pulmiin.

– Lievissä rengasrikoissa tiepalvelumme voi korjata renkaan sellaiseksi, että sillä voi tilapäisesti ajaa. Tarvittaessa hinaamme rengasliikkeeseen ja opastamme asioinnissa.

– Meiltä löytyy apua myös käynnistysakuista johtuviin hyytymisiin ja muihin sähkövikoihin. Kesähelteet ja talvipakkaset laittavat autojen sähköt koville. Virtalukko voi lakata toimimasta, ja ovienkin lukituksissa on monesti häikkää. Avaimet voivat esimerkiksi olla auton sisällä, kun ovet napsahtavat lukkoon, Koponen kuvailee.

Joskus sattuu valitettavasti tieltä suistumisia ja kolareita. Kolaroidut autot hinataan Kärripojille vakuutusyhtiöiden välivarastoon. Tiedot ajoneuvon vaurioista lähetetään vakuutusyhtiölle.

Kuva: Kärripojat Oy

Osaava henkilöstö, monipuolinen kalusto

Positiivisen palvelukokemuksen takaa ammattitaitoinen henkilöstö, joka tietää mitä tekee, ja tekee sen iloisella mielellä.

– Henkilöstömme on sitoutunutta ja innostunutta, korostaa Tero Koponen.

– Kuljettajamme saavat koulutusta REDGO-ketjun kautta. Lisäksi he haluavat kehittää ammattitaitoaan omaehtoisesti ja osaavat löytää uutta tietoa eri lähteistä.

Hinausautonkuljettajilta vaaditaan Trafin hyväksymien ammattipätevyyskoulutusten säännöllinen suorittaminen.

– Alan merkittävänä toimijana Kärripojat on ollut myötävaikuttamassa siihen, että Trafin ammattipätevyyskoulutuksissa on nykyisin nimenomaan hinausalalle räätälöityjä koulutuspäiviä, Koponen sanoo.

Käytännössä Kärripojat pystyy siirtämään kaikentyyppisiä ja -kokoisia moottoriajoneuvoja.

– Kärripojilla on kymmenen erilaista hinausautoa, joilla voidaan kuljettaa kaikkea mopoista, moottoripyöristä ja mönkijöistä aina raskaaseen kalustoon saakka. Meillä on hinausautoja, joita voidaan käyttää myös ahtaissa parkkitaloissa ja hankalissa maasto-oloissa.

Osa REDGO-ketjua

Kärripojat Oy oli tanskalaislähtöisen Falck-ketjun jäsenyritys vuodesta 2006 lähtien. Vuoden 2021 lopussa Falck myi Suomen, Ruotsin, Norjan, Viron ja Liettuan hinaus- ja tiepalvelunsa norjalaiselle Gjensidige Forsikring -vakuutusyhtiölle, joka ryhtyi tarjoamaan palveluita REDGO-nimisessä ketjussa.

– REDGO on suomalaisille onneksi helpompi lausua kuin norjalaisen vakuutusyhtiön nimi, naurahtaa Koponen.

– Hinausautoissa säilyi Falckin ajoilta tuttu punainen väritys.

Tero Koponen näkee, että REDGOn kaltaiseen suureen liittoumaan kuuluminen antaa Kärripojille hyvät edellytykset palvella asiakkaita.

– Se on selkänoja, joka mahdollistaa laajan toiminta-alueen ja luottamuksellisen yhteistyön vakuutusyhtiöiden kanssa.

REDGO antaa myös konkreettisia välineitä, kuten tietojärjestelmiä. Kaikki työtehtävät käsitellään sähköisesti. Saapunut tilaus siirtyy järjestelmään, josta hinausauton kuljettaja sen kuittaa. Suoritettu tehtävä etenee laskutukseen. Prosessin edetessä syntyy dokumentaatio, joka on jälkikäteen helposti tarkistettavissa.

– Asiakkaallekin on vaivatonta, kun hänen tarvitsee kertoa vain ajoneuvonsa rekisteritunnus sekä oma sijaintinsa.

Jonotusajat rehdisti asiakkaiden tietoon

Asiakkaat ja viranomaiset arvostavat Kärripoikien luotettavuutta ja avoimuutta palvelun jonotusaikojen kertomisessa.

– Annamme aina sellaisen aikamääreen, joka on realistinen tilauksiin ja resursseihin nähden, Tero Koponen toteaa.

– Varsinkin ruuhka-aikoina tilanteet voivat vaihdella nopeasti. Priorisoimme koko ajan tilauksia avuntarpeen mukaan ja pyrimme pitämään jonossa olevat asiakkaat selvillä tilanteesta.

Kärripoikien saama asiakaspalaute on ollut erinomaista. REDGOn tekemässä NPS-asiakastyytyväisyysmittauksessa Kärripoikien tulos oli 9,7 (maksimi 10), välillä tulos on käynyt korkeammallakin.

– Mittauksen otanta oli huomattavan laaja, 1 300 asiakasta, mainitsee Koponen.

Kärripoikien arvostus kotikaupungin ja oman yrityksen historiaa kohtaan näkyy esimerkiksi Katja Kouvalaisen tekemässä seinämaalauksessa, joka löytyy yhtiön Raatekankaantien toimistosta.


Palvelun tilaus 0400 278 000 tai tilaus.falck.fi/verkosto/joensuu/

hinaus.karripojat.fi

Facebook | Instagram


Perävaunujen asiantuntija

Kärripojat on täyden palvelun perävaunutalo. Tiskin takana palvelemassa Edvard Lampola.

Kärripojat Oy maahantuo ja myy uusia perävaunuja sekä tarjoaa vaunujen varaosat, tarvikkeet ja asiantuntevat huolto- ja korjauspalvelut merkistä ja mallista riippumatta.

– Ihmiset tietävät jo aika hyvin, että meiltä saa kattavasti kaikkea mahdollista perävaunuihin liittyvää tuotteista huoltoon. Yleisimpiin merkkeihin ja malleihin osat löytyvät hyllystä, Tero Koponen kertoo.

Käytettyjä vaunuja on myynnissä vaihtelevasti. Lisäksi Kärripojat vuokraa perävaunuja.

Verkkokauppa palvelee asiakkaita ajasta ja paikasta riippumatta osoitteessa www.karripojat.fi.

– Avasimme verkkokaupan korona-aikana. Se on hyvässä vauhdissa, ja kehitämme sen valikoimaa jatkuvasti laajemmaksi.

1,5 x 3,5 metriä on suosittu lavakoko.

Respo on ykkönen

Jo yli 10 vuotta Kärripoikien kärkimerkkinä uusien perävaunujen myynnissä on ollut Respo. Syynä tähän on Tero Koposen mukaan todella laaja valikoima sekä tuotteiden korkea laatu.

– Respolla on perävaunuja kaikkeen käyttöön alkaen tavallisista lavavaunuista trailereiden ja lavettien kautta kaappivaunuihin. Ratkaisut löytyvät myös yritysten tarpeisiin.


Katso Respon raju kestävyystesti YouTubesta!


Sana Respon lujuudesta on jo siinä määrin kiirinyt, että merkki on vuosia ollut rekisteröintitilastojen ykkönen Suomessa.

– Olen suositellut asiakkaille perävaunujen ominaisuuksien, materiaalien ja komponenttien vertailua eri merkkien välillä, Koponen vinkkaa.

– Pelkästään vaunun hinnan ja lavakoon katsominen vie harhaan. Respon tuotteet puhuvat puolestaan kestävyydessä ja käytettävyydessä. Esimerkiksi teräs on Rautaruukilta ja pohjalevyt suomalaista vaneria.

Kärripojilta löytyy kattava perävaunujen varaosa- ja tarviketarjonta suoraan hyllystä.

Kärripoikien valtteina tuotetuntemus ja yksilöllinen palvelu

Vuonna 1990 perustettu Respo Haagised AS on Viron johtava henkilö- ja pakettiautojen perävaunujen valmistaja, joka panostaa jatkuvaan tuotekehitykseen ja asiakaslähtöisyyteen.

– Respo on huomioinut tuotteiden suunnittelussa sellaisia asioita, jotka monet muut valmistajat ovat sivuuttaneet. Respo onkin alansa edelläkävijä. Meillä on Respoon tiivis keskusteluyhteys, erikoistilauksetkin onnistuvat.

Respolla on mm. oma sinkityslaitos, jonka tekemä monimetallinen Magnelis®-suojakerros on VTT:n tutkimusten mukaan jopa 4–5 kertaa kestävämpi kuin tavallinen sinkkipinnoite.

Tero Koponen kertoo, että Respo-perävaunu huolella ylläpidettynä on oikeastaan ikuinen, jos vaunun koko ja ominaisuudet kaiken lisäksi vastaavat käyttötarvetta.

– Me Kärripojilla perehdymme huolella asiakkaan tarpeisiin ja yhdessä asiakkaan kanssa etsimme tarpeita parhaiten vastaavan vaunun. Meillä on paljon pitkäaikaisia asiakkaita, jotka luottavat osaamiseemme vaunuasioissa.

www.karripojat.fi

Perävaunumyynti, vuokraus, huolto ja myymälä:
Raatekankaantie 8, Joensuu (ma–pe klo 8–17)
013 6100 555, [email protected]

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä