Matkailutulo kasvoi Tampereella – matkailijat toivat kaupunkiin viime vuonna reilusti yli puoli miljardia euroa

Kuva: Laura Vanzo, Visit Tampere
Kuva: Laura Vanzo, Visit Tampere
13.09.2024 | Yrityselämässä tapahtuu

Tampere on matkailutulon määrällä mitattuna Suomen toiseksi suurin matkailukohde.

Tutkimukset vuoden 2023 kuntakohtaisista matkailutuloista sekä työllisyysvaikutuksista ovat valmistuneet. Useasta tutkimuksesta koostuva kokonaisuus on nyt entistä kattavampi, ja samalla tutkimusmenetelmällä on ensimmäistä kertaa laskettu matkailijoiden jättämä tulo koko Suomeen.

Tampereella välitön matkailutulo jatkoi vuonna 2023 kasvuaan. Kokonaisuudessaan välitön matkailutulo oli 579 miljoonaa euroa, mikä on noin 2,6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Visit Tampereen matkailustrategiassa 2020–2025 matkailutulon kasvutavoitteeksi on asetettu 600 miljoonaa euroa.

– Vuosi 2023 oli Tampereen matkailussa historian paras. Matkailijoiden alueelle tuoma tulo on merkittävä ja saavutamme ehkä jo tänä vuonna tavoitteemme 600 miljoonaa euroa. Matkailutoimiala on jo samaa kokoluokkaa kuin vaikkapa terveyspalvelut ja suurempi kuin esimerkiksi metallituotteiden valmistus. Puhutaan siis merkittävästä liiketoiminnasta, toteaa Visit Tampereen toimitusjohtaja Jari Ahjoharju.

Suurin osa, lähes 50 prosenttia, Tampereen matkailutulosta tulee majoitus- ja ravitsemustoiminnasta. Seuraavaksi eniten, 31 prosenttia, muodostuu polttoaineen myynnistä ja vähittäiskaupasta. 11 prosenttia tulosta tulee virkistys- ja muista palveluista, joihin kuuluvat muun muassa museoiden toiminta, saunat ja kylpylät sekä vapaa-ajan ja urheiluvälineiden vuokraus. Kahdeksan prosentin osuus on liikennepalveluilla, joihin lukeutuvat esimerkiksi rautateiden henkilöliikenne, sisävesiliikenteen henkilökuljetus ja autojen vuokraus.

Majoitusmyynti ylitti ensimmäisen kerran 100 miljoonaa euroa

Koko vuoden 2023 rekisteröity majoitusmyynti nousi 105,9 miljoonaan euroon ollen Tampereella suurempi kuin koskaan ennen. Myyntiä siivittivät suurtapahtumat, jotka toivat paljon myös kansainvälisiä matkailijoita. Suurimmat matkailijamäärät saatiin Ruotsista, Yhdysvalloista ja Saksasta.

Yhteensä yöpymisiä kirjattiin rekisteröidyssä majoituksessa ennätykselliset 1 416 108 kpl. Kasvua edelliseen vuoteen oli 7 prosenttia.

Kansainvälisissä yöpymisissä palattiin koronavuosia edeltäneelle tasolle. Niissä jäätiin vain huippuvuodesta 2018.

Potentiaalia on paljon, mutta matkailualaa koetellaan

Vuodelle 2024 ei ole odotettavissa samanlaista kasvua kuin viime vuosina, mutta tulevaisuuden näkymät ovat kuitenkin positiiviset. Tämän vuoden osalta syinä taantumiseen on niin laskusuhdanne Suomessa kuin suurten kansainvälisten tapahtumien vähyys Tampereen alueella.

Visit Finlandiin kohdistuneet säästöt vaikuttavat tulevana vuonna ja siitä eteenpäin Suomen matkailualaan merkittävästi.

– Visit Finlandin rahoituksen puolittuminen ensi vuonna tähän vuoteen verrattuna tulee näkymään Suomen kansainvälisen markkinoinnin heikkenemisenä ja sitä kautta matkailutulossa väistämättä.

Kilpailu on kovaa jo Pohjoismaiden kesken, globaalista kilpailusta puhumattakaan, Jari Ahjoharju sanoo.

– Matkailuala on kasvuala ja Visit Tampereessa panostamme kansainvälisiin markkinoihin vahvasti, mutta yksin meidän resurssimme eivät siihen riitä, vaan tarvitsemme lisäksi kansallista veturia. Nyt kannattaa takoa, kun rauta on kuumaa, hän jatkaa.

Tutkimuksiin osallistui yhteensä 40 matkailualuetta. Tutkimuksen toteutti matkailun tutkimukseen erikoistunut Visitory Oy.


Tekstilähde: Visit Tampere
Kuva: Laura Vanzo, Visit Tampere

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä