Pyydä tarjous

PKP HOT Patching -tekniikka mahdollistaa laadukkaat asfaltin pakkaustyöt vuodenajasta riippumatta

Facebook
18.10.2021 | Yrityselämässä tapahtuu

Vaihtelevat keliolosuhteet, varsinkin talvella nollan molemmin puolin seilaava lämpötila, tuottavat suurta rasitusta päällystetyille alueille. Tästä syystä Puuppolan Konepalvelu lähti kehittämään ratkaisua, joka palvelee tarkoitustaan myös vaativaan talviaikaan. PKP HOT Patching ratkaisee ongelman, joka liittyy kylmämassoilla tehtävien päällystepaikkausten heikkoon kestävyyteen. Kuuma asfalttimassa tehdään paikan päällä kohteessa, joka takaa osaltaan laadukkaan paikkauksen. Menetelmällä voidaan tehdä pysyviä ratkaisuita niin perus päällystevaurioiden, kaapelikaivantojen kuin kaivonkansienkin ympäristön asfaltointikorjauksiin vuodenajasta riippumatta.

– Tiestön, siltojen, pihojen ja muidenkin päällystettyjen alueiden paikkausta tehdään normaalisti tilapäisillä, kylmillä öljysora- tai ämpäripaikkausmassoilla. Kylmäpaikkausmassat eivät tarjoa pysyviä ratkaisuita ja ne täytyy joka tapauksessa korvata myöhemmin kuumalla asfalttimassalla. Kuumaa asfalttimassaa on yleensä saatavilla vain silloin kun asfalttiasemat ovat auki, eli pääsääntöisesti toukokuusta marraskuun loppuun. Myös asfalttiasemien aukioloajat ovat rajallisia, työpäällikkö Jani Sihvonen taustoittaa.

Sihvosen mukaan erityisesti vilkasliikenteisten piha-alueiden ja teiden pakkaukset on suoritettava usein ilta/yöaikaan, silloin kun siellä on vähiten liikennettä ja näin ollen haittaa asiakkaille ja tiellä liikkujille. PKP HOT Patching -tekniikka mahdollistaa pysyvän kuuman asfalttimassan valmistamisen kohteessa, vuodenajasta ja kellonajasta riippumatta.

Kestävät päällystekorjaukset myös talviaikaan

– Olemme tehneet tienpinnan päällystepaikkausta jopa -32 asteen pakkasessa.

Sihvonen kertoo, että varsinkin talvikelissä on tärkeää puhdistaa, kuivata/kuumentaa ja tarvittaessa myös jyrsiä vauriokohta jyrsimellä auki, että paikkaus saadaan tehtyä laadukkaasti.

– Menemme korjauksissa tarvittaessa alempiin kerroksiin saakka, jolloin saadaan poistettua vanhatkin paikat. Saumojen bitumoinnin jälkeen reiän puhtaus tarkastetaan, jonka jälkeen reikään laitetaan noin 160-asteinen kuuma asfalttimassa, tarvittaessa useammassa kerroksessa, välillä tiivistäen, joka lopuksi vielä tiivistetään valmiiksi pintakerrokseksi. Viime talvena tehdyt reikäpaikkaukset, ovat kaikki edelleenkin paikoillaan.

PKP HOT Patching -tekniikalla reiät saadaan paikattua kerralla kuntoon. Samalla se parantaa päällysteen kestoa. Kun vaurio ei ole koko ajan auki, eikä vesi pääse liikkumaan asfaltissa, tällä vältytään monesti vauriokohdan laajentumiselta. PKP HOT Patching -tekniikalla voidaan pysäyttää jopa päällysteen vauriokierre, tämän lisäksi sillä voidaan jatkaa pihan tai tien päällysteen käyttöikää.

PKP HOT Patching soveltuu pääasiassa pienten alueiden paikkauksiin. Tyypillisesti korjattavat kohteet ovat olleet kooltaan puolesta neliöstä viiteen neliöön, mutta isompiakin korjauksia pystytään tekemään.

– Menetelmän kustannussäästö tulee sitä kautta, ettei vaurio-ongelmaisessa kohteessa tarvitse käydä paikkailemassa jatkuvasti uudestaan, Sihvonen painottaa.

HOT Patching on väliaikaisia kuumia ja kylmämassoja kestävämpi ratkaisu. Massa tehdään pääasiassa samoista kiviaineksista kuin asfalttiasemalla, mutta paikan päällä kohteessa. Eikä sitä tarvitse välttämättä uuden päällystyskerroksen vuoksi, jyrsiä pois.

– Toimimme pääasiassa Keski-Suomen alueella, mutta riippuen aina tarpeesta, kalustomme mahdollistaa isommallakin alueella toimimisen.

Sillan- ja autokansien väliaikaisiin korjauksiin

– Tänä kesänä teimme useita sillankansien päällystevaurio korjauksia, joiden puitteissa siltoihin tehtiin pysyvämpi väliaikainen paikka, kunnes silta menee aikanaan remonttiin. Korjauksissa jyrsitään vauriokohta auki, jonka jälkeen avaamista jatketaan käsin aina vesieristeisiin saakka. Korjaamme kantta suojaavan kermin, josta vaurio on yleensä lähtöisin. Tämän jälkeen vauriokohtaan laitetaan paikka päälle ja se päällystetään uudestaan.

Sama menetelmä on Sihvosen mukaan erittäin toimiva myös pihoilla, joiden alapuolella on parkkihalli.

– Tällä korjausmenetelmällä pystytään jopa pysäyttämään päällystevaurion laajeneminen. Esim. sillankannen kansiremontti maksaa satojatuhansia euroja. Jos laadukas paikkaus tehdään ajoissa, voidaan kansiremontin ajankohtaa siirtää jopa vuosia eteenpäin. Toimintamme vahvuus on kokonaisuuden hallinnassa, vaativissakin kohteissa ja varsinkin tiestöllä. Toteutamme sovittaessa myös muut tarvittavat kunnossapitoa vaativat työt.

Lukuisia referenssikohteita

Puuppolan Konepalvelu on tehnyt PKP HOT Patchingin osalta pilottihanketta Keski-Suomen ELY -keskukselle. Tähän on kuulunut sillankansien yksittäisiä korjauksia sekä valta- ja kantateillä tehtyjä päällystepaikkauksia. HOT Patching -menetelmällä on tehty mm. SOK Keskimaan kauppakeskusten pihojen paikkauksia sekä hidastetöyssyjä. Kohteita on toteutettu niin maanrakennusalan toimijoille kuin kiinteistöjen omistajillekin.

pkpinfra.fi

Puuppolan Konepalvelu Oy on perustettu vuonna 2005 ja sen päätoimiala on infra-alan laadukas palveluiden tuottaminen. Palveluihin kuuluu mm:

  • Kuumamassa-asfalttipaikkaukset läpi vuoden
  • Opasteiden, liikennemerkkien ja turvalaitteiden asennukset
  • Tiestön ja alueiden ympärivuotiset kunnossapitotyöt
  • Liikennejärjestelyt
  • Leikki- ja liikunta-alueiden tarkastukset, asennukset sekä kunnossapito.

Artikkeli on julkaistu Keski-Suomen Yritysmaailma -lehdessä 3/2021.