Raskaan liikenteen latauksen ei tarvitse tuntua raskaalta

Facebook
05.07.2023 | Yrityselämässä tapahtuu

Henkilöautopuolen ja raskaan liikenteen latauslaitteet poikkeavat toisistaan. Raskas auto kykenee ottamaan vastaan maksimaalista lataustehoa laturilta, kun taas henkilöauton maksimilatausteho on huomattavasti pienempi. Myös latauslaitteistojen toimintavarmuus korostuu raskaalla puolella. Raskaan kaluston latauslaitteistojen on siis oltava huomattavasti henkilöautopuolta tehokkaampia sekä toimintavarmempia.

– Kuorma-auto ottaa vastaan latausvirtaa isoimmalla mahdollisella latausteholla, jolloin se rasittaa latauslaitetta paljon henkilöautoja enemmän. Tästä syystä raskaan kaluston latauslaitteen ominaisuuksienkin tulee olla hieman erilaiset, Tuomas Mäkelä Plugit Finlandilta kertoo.

Toinen raskaan kaluston latauslaitteen keskeisiin vaatimuksiin kuuluva seikka on sen kyky tarjota latausvirtaa ilman häiriöitä, jolloin korostuvat latausoperaattorin huolto- ja ylläpitokyvyt. Latauslaitteen toimintavarmuuden (uptime) tulee olla huomattavasti yksityispuolen latureita korkeampi.

Latauksen maksamisesta on tullut yhä helpompaa

– Ratkaisuita suunniteltaessa pyritään yleensä siihen, ettei käytettäisi enää luottokortteja tai kertamaksuja. Kätevä tapa on tunnistaa ajoneuvo lataustapahtuman yhteydessä ja hoitaa laskutus koontilaskutuksena.

Plugit Finland tarjoaa asiakkailleen ajoneuvokohtaisen ja rekisteritunnukseen sidotun tägin, jonka kautta latauslaitteella tunnistautumalla kulutustiedot allokoituvat kyseiselle autolle. Maksuvaihtoehtona on lisäksi mobiiliapplikaatio.

– Bussit ja monet hyötyajoneuvot pystymme tunnistamaan lataustapahtuman aikana. Auto viestii latausasemalle tunnisteensa ja pystymme yhdistämään tätä kautta auton ja lataustapahtuman. Tässä yhteydessä puhutaan termistä Charging Profile. Näiden modernimpien maksutapojen lisäksi on tarjolla perinteisiä korttimaksupäätteitäkin ja tulevaisuudessa näemme kehittyneemmän Plug and Charge ominaisuuden, Mäkelä mainitsee.

Tampereen Pyynikintorille avautui 1.7.2023 Plugit Finlandin toteuttama ja hallinnoima ammattiliikenteen taksiliikennettä ja keskiraskaita jakeluautoja palveleva latausasema.

Varauspohjaiset latausratkaisut tekevät tuloaan

Tampereen Pyynikintorille avautui 1.7.2023 Plugit Finlandin toteuttama ja hallinnoima ammattiliikenteen taksiliikennettä ja keskiraskaita jakeluautoja palveleva latausasema.

– Siellä on tarkoitus tutkia yhdessä VTT:n ja asiakaspartneriyritysten kanssa, mikä olisi ammatti- ja taksiliikenteelle sopiva varauspohjainen järjestelmä. Miten sen tulisi toimia, jotta latausratkaisu palvelisi ammattiryhmää mahdollisimman hyvin.

Plugit Finland pyrkii siihen, että latauspistokkeen ja tarvittavan tehoreservin voisi varata etukäteen asemalta, eikä sitä jaettaisi muiden lataajien kesken, kuten tällä hetkellä hyvin tyypillisesti on.

– Tietyillä latausasemillamme taataan jo nyt 180–360 kW:n maksimitehot. Pysähdykset on mahdollista ajoittaa paremmin, kun asemalta saadaan varmuudella tietty latausteho.

Plugit Finland aloitti sähkölataamisratkaisuiden rakentamisen kymmenen vuotta sitten yritys- ja taloyhtiöasiakkaiden kautta. Yhtiö on ollut tekemässä myös julkista latausverkostoa eri brändien alla. Nyt on vuorossa ammattiliikenteen latausverkoston rakentaminen.

– Meidän näkyvämpiä Plugit Hube -latausasemia edustaa Espoon Leppävaaran Sello, joka tarjoaa useiden bussien latausjärjestelmän. Kyseessä on omistamamme ja operoimamme latausjärjestelmä, jolla tuotetaan lataamista palveluna HSL’lle. Kyseisen aseman uptime on ollut yli 99 %, Mäkelä mainitsee.

Kun yritys miettii kalustonsa sähköistämistä, olisi hyvä luoda 3–5 vuoden tavoitteellinen sähköistymissuunnitelma. Sen kautta saadaan luotua lataussuunnitelma, joka palvelee kasvavaa tarvetta myös tulevina vuosina.

Plugit Hube on raskaan kaluston pikalatausratkaisu

– Latauslaitteisto valitaan aina käyttötilanteen ja -tavan mukaan sekä tulevaisuuden tarpeen mukaan. Valmistamme järjestelmän itse, jolloin kyseessä on ammattiliikenteelle profiloitu pikalautausratkaisu Plugit Hube.

Plugit valmistaa latauslaitteistonsa Pirkkalassa, minkä lisäksi se hyödyntää kohteissaan muutamia laadukkaita kaupallisia DC-laitevalmistajia.

– DC-laitteiden suunnittelun ja valmistuksen lisäksi me ymmärrämme niiden toimintaa, joten meidän vikadiagnostiikka-, huolto- ja ylläpitopalvelut ovat tätä kautta keskivertoa paremmalla tasolla. Näiden lisäksi me myös kehitämme latauslaitteistojen käyttämiä ohjelmistoja. Olemme keskittyneet puhtaasti latausratkaisuihin, joka antaa meille selkeän toiminnan fokuksen ja kilpailuedun. Olemme tavallaan profiloituneet laitevalmistajien ja urakoitsijoiden väliin, Mäkelä toteaa.

Plugit Finlandin omaan organisaatioon kuuluu 155 työntekijää, jotka ovat keskittyneet latausratkaisuliiketoiminnan arvoa tuottaviin osioihin.

Sopivia latauslokaatioita haetaan koko ajan

Mäkelä vinkkaa, että Plugit Finlandilla ollaan aina valmiina kuulemaan mahdollisista tarpeista raskaan kaluston latausverkoston osalta.

– Hyvällä tuurilla saatamme lähteä toteuttamaan latausasemaa johonkin toivottuun kohteeseen nopeallakin aikataululla. Haluamme kuunnella kuljetusyrittäjien mielipiteitä herkällä korvalla, että missä ja millä kapasiteetillä latauspisteitä olisi hyvä olla.

Megawatt Charging System

Plugit Finlandin toteuttaman julkisen verkoston taustalla on ajatus, että yrityksellä on jo valmiit suunnitelmat ja kyvykkyys päivittää lataustehoja Megawatt Charging System (MCS) -tekniikkaan. MCS:n tullessa latauksissa päästään huomattavasti nopeampiin latausaikoihin. Näin esim. rekan 600 kWh:n akusto saataisiin ladattua täyteen noin 15 minuutissa.

– Siihen menee arviolta kaksi vuotta, että ensimmäisiä kaupallisia MCS-tekniikalla varustettuja autoja nähdään tien päällä, Mäkelä mainitsee.

Plugit Finland suunnittelee, toteuttaa ja hallinnoi kaikenlaiset raskaan liikenteen tarvitsemat latausratkaisut avaimet käteen -palveluna.

www.plugit.fi | Facebook | Twitter | LinkedIn | YouTube

[email protected]
Puh. 020 735 0330

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä