Sähköautojen latauksessa kannattaa sijoittaa tulevaisuuteen

Facebook
15.04.2020 | Yrityselämässä tapahtuu
InterControlin asiantuntijapalvelu auttaa asiakkaitaan kaikissa sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen lataukseen liittyvissä asioissa. Yhtiön maahantuoma latauslaitevalikoima on markkinoiden monipuolisin. InterControl toimittaa laitteet aina älykkäistä kotilatauslaitteista julkisiin pikalatauslaitteisiin, asuntoyhtiöistä kauppakeskuksiin ja pysäköintialueisiin, tarvittaessa dynaamisella tehonsäädöllä. InterControl Oy:n laitevalikoima muodostuu järeistä suurteholatauslaitteista aina älykkäisiin kiinteistölatauslaitteisiin ja niiden järjestelmiin. Yhtiö maahantuo pelkästään EU-alueella valmistettuja laadukkaita tuotteita. – Latauslaitteissa on isoja eroja eri valmistajien välillä niin isoissa DC-laitteissa kuin kiinteistöihin tulevissa AC-laitteissakin. Tarjolla on edullisia Suko-latureita, mutta näemme ne riskilaitteina, emmekä suosittele niitä. Suko on suunniteltu alun perin kotitalouskäyttöön, eikä jatkuvaan isovirtaiseen lataukseen. Lisäksi kun autojen akkukapasiteetit ja latausnopeudet kasvat nopeasti, Suko-latauksen tehot eivät enää riitä ja sellaiseen investointi on saattanut olla turha. Kun tehdään isoja kerrostalo- ja työpaikkakohteita, suosittelen asianmukaiseen laitteistoon investoimista, niin investointi toimii ja on riittävä vielä vuosienkin päästä. Lisäksi älykkäällä kuorman hallinnalla saadaan tasattua latauskuormaa siten, ettei syöttöjen tarvitse olla ainakaan alussa kun käyttö on vielä pientä niin isoja kuin helposti ajatellaan, tuote- ja myyntipäällikkö Kim Lindholm kertoo. Lindholmin mukaan hitaalla ladattaessa kiinteistön sähkönsyöttömääriä ei tarvitse välttämättä lisätä mutta mikäli lataustarve lisääntyy merkittävästi, täytyy miettiä uusia syöttöjä. – Nykyisellään päästään aika pienellä liikkeelle. Meidän laitteissa on dynaaminen ja älykäs kuorman hallinta ja käyttäjien tunnistus, joten laitteet skaalautuvat tulevaisuuden kasvaviin tarpeisiin, eikä laitteita tarvitse lataustarpeen lisääntyessä vaihtaa toisenlaisiin hankkia uudestaan. Kun latausta suoritetaan pienellä virralla ja laitteita on vain muutamia, muutoksia ei tässä vaiheessa monessakaan kohteessa edes tarvita. Tarpeenmukainen latauslaitteisto kohteen mukaanLatauslaitteisto voidaan asentaa käytännössä kohteeseen kuin kohteeseen. Alkuun päästään jo muutamalla laitteella. Jos laitteita tulee paljon enemmän, täytyy miettiä myös infran päivittämistä. – Peruslaitteilla, joissa on kuorman hallinta ja käyttäjien tunnistaminen, päästään hyvin liikkeelle. Laitteilla voidaan myös seurata käyttäjäkohtaista energiankäyttöä.Tunnistautuminen tapahtuu applikaation, RFID-tunnistautumisen tai PIN-koodin avulla. Tunnistautuneen käyttäjän maksut on helppo kohdentaa taloyhtiössä oikein. Lindholm mainitsee, että viimeisen vuoden aikana latauslaitteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi. – Ladattavien ajoneuvojen määrä lähes tuplaantuu vuosittain, joten näemme että tarve tulee kasvamaan voimakkaasti myös jatkossa. Arvonnousua ja parempaa imagoa – Olemme saaneet kiinteistövälittäjien kautta tietoa, että latauspisteillä voidaan nostaa kiinteistön arvoa, joka korostuu erityisesti kerrostalokohteissa. Latausmahdollisuuden puuttuminen voi olla joissakin tapauksissa jopa kaupan este. Työpaikkakiinteistöissä latausmahdollisuus on yrityksille vielä toistaiseksi enemmänkin imagoasia, mutta kun sähköautoilu kasvaa, syntyy yhä enemmän tarvetta ladata autoja myös työpäivän aikana, Lindholm toteaa.– Mitä pienempi laitekohtainen virransyöttö on, sitä useampi latauslaite kohteeseen saadaan. Tarpeen mukaan skaalautuvat latauspisteet– Laitteemme skaalautuvat aina 1,8 kW:stä 22 kW:iin saakka, joten laitteen asetuksista voidaan säätää sen antaman virran määrä tarpeen mukaan, eikä latauslaitteisto ei kuormita sähköverkkoa liikaa. Suosittelen skaalautuvia laitteita, koska akkukapasiteetin kasvaessa voi syntyä tarve suuremmalle latausteholle ja tehon säätö on helppoa tehdä laitteen asetuksista. Suosittelen siis hankkimaan heti kunnollisen laitteiston, vaikka se asennettaisiinkin aluksi pienemmälle teholle. Laitteen asetuksista voidaan skaalata syöttöä myöhemmin isommaksi, jolla voidaan välttyä laitteiston turhalta uusinnalta ja turhilta kustannuksilta tulevaisuudessa, Lindholm painottaa. Älykäs kuorman hallinta– Tarjoamme asiakkaillemme kartoituspalvelua, jonka perusteella voimme katsoa mikä tehoisia ja kuinka monta laitetta kohteeseen on mahdollista asentaa. Kaikissa laitteissamme on laitteissa älykäs kuorman hallinta, joten virtaa voidaan ohjata täysin automaattisesti kiinteistön kulutuksen mukaan sähköautojen lataukseen, silloin kun kiinteistön muu kuormitus on pienempää. Tätä kautta latauksessa on aina saatavilla oleva maksimiteho käytössä eivätkä kiinteistön pääsulakkeet ole vaarassa.Lindholm muistuttaa, että latauskohteet kannattaa toteuttaa aina kestävän aikavälin suunnitelman mukaan, jolloin halvin laite ei olekaan välttämättä edullisin. Leasing-malli helpottaa investointiaInterControlin kautta on mahdollista saada latauslaitteita leasing-mallilla. Kuukausimaksukauden jälkeen laitteen voi lunastaa omakseen pienellä summalla.Yritys suosittelee leasing-mallia esimerkiksi taloyhtiöille, joille kertainvestointi voi tuntua suurelta, mutta leasing-mallilla päästään pieniin kuukausieriin. Latauslaitteesta kiinnostunut taho kuten taloyhtiö tai työpaikka voi käydä tutustumassa InterControlin toimitiloissa Turussa latauspuistoon, jossa erilaisia latauslaitemalleja on esillä. Käyttäjälle huolettomin malli on täydellinen avaimet käteen –ratkaisu. – Myös asennuksen ja laitteiden huollon voi sisällyttää leasing-sopimuksen kuukausimaksuun, Lindholm toteaa. InterControl Oy kuuluu yli 40 vuotta sähkötekniikka-alalla vaikuttaneeseen Intertrafo Groupiin, joka työllistää 20 henkilöä.Artikkeli on julkaistu Pohjanmaan Yritysmaailma -lehdessä 1/2020.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia