Saunominen tarjoaa rentouttavia hetkiä ja luontaista hyvinvointia

Facebook
20.01.2021 | Yrityselämässä tapahtuu
Saunominen on tärkeä osa suomalaista kulttuuria ja jokainen kokee sen merkityksen omalla tavallaan. Saunominen ei ole kuitenkaan vain suomalainen ilmiö, sillä tällä hetkellä maailmassa on yli 15 miljoonaa saunaa ja saunojen lukumäärä tulee kasvamaan niin ammattikäytössä kuin kotitalouksissakin. Saunominen edistää myös terveyttä monin tavoin. Saunomisen terveyshyötyjä on tutkittu ja todettu sen kiistattomat vaikutukset ihmisten hyvinvointiin.– Tänä vuonna 70 vuotta täyttävä Harvia on taitavan perheyrittäjän näkemyksen ja visionäärisyyden tulos, joka kantaa vähintäänkin seuraavat 70 vuotta eteenpäin. On hienoa, että pienestä kyläseppäpajasta, taidetakomosta, on kasvanut oman alansa globaali markkinajohtaja. Vaikka Harvian pääkonttori on edelleen tiiviisti Keski-Suomessa, yritys operoi aidosti globaaleilla markkinoilla, Harvian toimitusjohtaja Tapio Pajuharju kertoo.Pajuharju mainitsee, että Harvia on ollut lähtökohtaisesti erittäin kansainvälinen jo ennen uutta omistajapohjaakin.– Operoimme tällä hetkellä noin 85 maahan. Meillä on tuotannollista toimintaa sekä tuotekehitystä kaikilla muilla mantereilla paitsi Afrikassa ja Australiassa. Kyläpajasta on tullut 550 henkilöä työllistävä globaali operaatio.Puukiukaista kokonaisiin saunakonsepteihinMenestystarinan on mahdollistanut Tapani Harvian visio, jonka pohjalta hän lähti liikkeelle ensin puukiukailla. Seuraavien sukupolvien myötä mukaan on tullut sähkökiukaita sekä höyrygeneraattoreita ja viimeisimpänä mukaan ovat tulleet saunakokonaisuudet.Pajuharju kertoo, että Harvialla on aina uskottu kumppanuuteen ja pitkäaikaiseen tekemiseen.– Taitavat tekijät yhdistettynä hyviin kumppaneihin ovat vieneet Harvian näin pitkälle. Markkinoita on kuunneltu herkällä korvalla, jonka kautta olemme osanneet tehdä markkinoille sopivia ja toivottuja tuotteita. Tuotteet on onnistuttu tekemään erittäin tehokkaasti, jonka kautta yritys on onnistunut menestymään ja pitämään yllä hyvää kannattavuutta.Globaaliksi markkinajohtajaksi myös saunojen osalta– Harvian visiona oli tulla kiukaiden maailmanmarkkinajohtajaksi, jossa olemme onnistuneet hienosti. Olemme markkinajohtaja kiukaissa ja komponenteissa, mutta jatkossa haluamme olla globaali markkinajohtaja myös saunoissa. – Arvonmuodostuksessa kiuas muodostaa noin 10 % saunan arvosta, mutta kykenemme tekemään myös puuttuvan 90 %, joten olemme mielellämme mukana muussakin arvoketjussa. Tätä olemme juuri nyt tekemässä, Pajuharju toteaa.Menestyksen taustalla toimintamalli– Harvialla on hyvin integroitu toimintamalli. Tuotekehitys ja tuotanto ovat omissa käsissämme, Tuotekehityksemme tietää ja tuntee meidän tuotannon ja jopa istuu osittain samoissa tiloissa tuotannon kanssa. Harvia valmistaa tuotteensa itse, jopa lämpövastuksia tehdään osittain itse, ainoastaan osa elektroniikasta tuotetaan ulkopuolella. Prosessi on tätä kautta erittäin hyvin integroitu. Tuotekehitys tuntee tuotannon, tietäen mitä voidaan ja mitä ei voida tehdä.Pajuharju mainitsee, että Harvialla on oma pitkälle automatisoitu konepaja, joka kykenee valmistamaan vaikeitakin työkaluja.– Kykenemme tekemään sellaisia asioita talon sisällä, joita muut toimijat joutuvat tekemään useissa vaiheissa tai jopa ulkoistamaan. Näiden ansiosta tuotanto- ja hankintaketjumme on erittäin tehokas. Tuotteidemme hyvän hinta-laatusuhteen lisäksi menestyksen takaa niiden huippuluokan toiminnallisuus sekä kestävyyden.Saunominen on moniaistillinen kokemusHarvia on ollut edistyksellinen ja edelläkävijä myös kestävässä kehityksessä, lähtien tuotteiden materiaalivalinnoista ja niiden kestävyydestä.– Meille on tärkeää, että meiltä löytyy myös koko elinkaaren aikaiset varaosat ja komponentit, jossa erotumme kilpailijoistamme selkeästi, Pajuharju toteaa.Maailmalla saunomiseen liittyy erittäin tärkeänä osana saunakokemuksen moniaistillisuus, joka tekee vielä Suomessa tuloaan.– Saunamaailmaan ei liity pelkästään kiuas, kiulu, kauha ja vaakasuoraan rakennetut kaksitasoiset lauteet, vaan siihen liittyy myös tuoksumaailma, saunatekstiilit, värimaailma sekä valaistus. Kansainvälisillä markkinoilla trendit ovat hyvin tärkeitä ja niissä täytyy onnistua. Harvia kulkee tiiviisti näiden osalta trendien mukana ja niitä ennakoiden.Höyry- ja infrapunasaunat kasvattavat suosiotaanSaunakokonaisuuksien mukaantulon jälkeen Harvialla on ymmärretty, että on olemassa erilaisia saunoja. On olemassa skandinaavinen sauna, höyrysauna sekä infrapunasauna.Perinteisen saunan lisäksi höyrysaunat ovat Pajuharjun mukaan äärimmäisen suosittuja maailmalla ja ne alkavat nyt tehdä tuloaan myös Skandinaviaan. Höyrysaunoja nähdään jo kylpylöissä, hotelleissa sekä varakkaimpien yksityishenkilöiden kodeissa. Myös infrapunasaunat ovat maailmalla erittäin suosittuja, vaikka se onkin Suomessa vielä hiukan tuntematon saunomisen muoto.– Urheilijat osaavat käyttää infrapunasaunaa palautumiseen, joten kuntosaleilla niitä pääsee jo näkemään ja käyttämään. Infrapunasaunojen suosio tulee kasvamaan erityisesti urbaanissa asumisessa, koska sauna voidaan asentaa pieneenkin tilaan, eikä se vaadi viemäröintiä.Helpoimmat infrapunasaunat ovat plug and play -tuotteita. Ihmiset eivät välttämättä enää asu samassa paikassa kymmeniä vuosia, joten osan infrapunasaunoista voi ottaa muuttaessaan mukaan muuttokuormaan.Digitalisaatio on tullut myös saunamaailmaanSaunojen digitaalisuus näkyy erityisesti ammattipuolella, mutta se nostaa päätään pikkuhiljaa yksityistalouksienkin puolella. Digitaalisuus tarkoittaa mm. etäohjausta sekä saunan liittämistä osaksi talotekniikkajärjestelmää.– Saunaakin voidaan jo ohjata mobiilisti, jolloin siellä päästään näkemään mm. lämpötila- ja kosteustasoa, joita voidaan tarvittaessa ohjata ja seurata digitaalisesti.Saunomisen terveyshyödyt ovat merkittäviäHarvia valmistaa kiukaita ja saunakokonaisuuksia, jonka lisäksi se on mukana terveys- ja hyvinvointiliiketoiminnassa. Hyvinvointidataa voidaan linkittää saunomiseen.– Saunomisella on fyysistä terveyttä parantavia vaikutuksia. Kun saunotaan 3–4 kertaa viikossa, noin 15 minuuttia kerrallaan, se parantaa sydämen ja verisuonten kuntoa, jolloin elinajanodote kasvaa jopa 5–7 vuodella. Saunalla on myös mentaalinen vaikutus, sillä se palauttaa aivojen toimintaa ja parantaa mielialaa, Pajuharju kertoo.Myös infrapunasaunan terveyshyödyt ovat merkittäviä, vaikka ne ovat vielä kohtalaisen tuntemattomia suomalaiselle saunayleisölle. – Perinteisten saunan hyötyjen lisäksi infrapunasauna vaikuttaa myönteisesti ihoon, se kuluttaa kaloreita ja puhdistaa elimistöä. Sillä on hyvin paljon positiivisia vaikutuksia terveyteen.Mitä kauemmas Suomesta mennään, sitä paremmin näitä terveysvaikutuksia tunnetaan. – Suomessa mennään saunaan, koska se on vain tosi hyvä juttu, Pajuharju naurahtaa.Saunomisen terveyshyötyjä voi seurailla omatoimisestiPajuharju opastaa tarkkailemaan saunomisen vaikutuksia saunomista kestävien urheilukellojen kautta. Saunaan mentäessä pulssi nousee nopeasti 140 lyöntiin minuutissa. Kun heitetään löylyä, syke nousee 150–158 lyöntiin minuutissa, joka vastaa reipasta juoksutahtia, jolloin sydän ja verisuonet tekevät töitä. Näin 15 minuutin saunominen vastaa 15 minuutin juoksusuoritusta sydämelle ja verisuonille, tosin juoksuun tarvittavia lihaksia se ei vahvista.– Urheilukellojen kautta on mahdollista saada hyvää tietoa, kuinka syke käyttäytyy saunassa ja miten elimistö lähtee palautumaan. Suomessa on tehty aika paljon tutkimusta saunomisen parantavista vaikutuksista sydän- ja verisuoniterveyteen. Jos suvussa on muistisairautta tai Alzheimeria, saunominen parantaa mikroverisuonten elastisuutta ja sitä kautta viivästyttää mahdollisen sairauden puhkeamista tuon samat 5–7 vuotta.Saunakokonaisuudet avaimet käteen -toimituksin– Meiltä saa suunnittelun ja tuotteet, mutta yhteistyökumppanimme suorittavat varsinaisen asennustyön yrityskohteisiin. Uima-altaita emme tee, mutta siihenkin löytyy tarvittaessa kumppanit. Olemme toimittaneet mm. Hotel Kämpin ja Hotel St. Georgen spa-osastojen saunamaailmat.Harvia hankki alkuvuodesta 2020 saksalaisen EOS Sauna Technik GmbH:n, joka edustaa saunamaailman hienoimpia ratkaisuita. Maailman hienoimmat saunat on varustettu joko EOS Sauna Technikin tai Harvian tuotteilla.– Maailmalla puhutaan tapahtumasaunoista, jotka ovat teatterin ja saunan yhdistelmiä. Venäjällä kaikkein hienoimmat saunat ovat EOS Sauna Technikin tekemiä. Jos mennään Kuopion Saanaan, Helsingin Allas Seapooliin tai Tampereen Kuumaan, ne ovat hauskoja projekteja, joissa yhdistyy perinteinen saunominen, yhdessäolo ja sosiaalinen elämä. Olemme mielellämme mukana tällaisissa kohteissa, Pajulahti toteaa.Alpencamping Nenzingin ylelliset saunahetketAlpencamping Nenzing on perheomisteinen leirintäalue keskellä itävaltalaista luontoa Vorarlbergissa. Siellä sijaitsee spa- ja saunamaailma, jossa on mahdollista kokea aito suomalainen sauna. Tämä luonnon ympäröimä ylellinen leirintäalue tarjoaa mahdollisuuden nauttia luonnollisesta hyvinvoinnista ja rentoutumisesta todellisessa Harvia-hengessä. Harvia tietää, mistä todellinen saunanautinto syntyy. Yhtiö on toimittanut Alpencamping Nenzingiin kiukaat, valaistuksen sekä höyrygeneraattorin.– Se on hieno paikka. Siinä kämping on saanut uuden merkityksen, puhutaan Glampingistä, eli luksuskämpingistä, joka on yleistynyt erityisesti Keski-Euroopassa. Suomessa ole ihan vastaavan tyyppisiä toteutuksia vielä nähty, tosin pienemmässä mittakaavassa kylläkin. Lahden lähellä sijaitsevassa Lehmonkärki Resortissa ja pohjoisessa Levillä ja Ylläksellä nähdään vähän saman tyyppisiä ajatuksia, Pajulahti kertoo.Vaikka Harvia ei ole vielä maailmalla kaikkien kuluttajien tuntema, ammattipiireissä ei ole sellaista sauna- ja spa-liiketoiminnan ammattilaista, joka ei Harvian brändiä tuntisi.– Olemme näissä kohteissa aina joko ensimmäinen, toinen tai vähintäänkin kolmas vaihtoehto.Meillä työskentelee Suomessa 180 ihmistä ja yhteensä meitä on 550 työntekijää, joten nopeasti laskettuna ulkomaillakin on sen verran jalka- ja käsipareja, että olemme usein näissä hankkeissa mukana.Tapani Harvian perintö elää edelleen vahvana– Meillä kaikki tekeminen lähtee ihmisistä ja tehtävämme on tehdä asiakkaamme tyytyväisiksi, olipa kyseessä yksityinen asiakas tai yritys. Tämä on menestyksemme tae. Tapani Harvian perintö elää meillä vahvasti, sillä Harvian perhe on edelleen mukana yrityksen omistajakunnassa ja Harvian suvun kolmannesta polvesta useampi henkilö on edelleenkin aktiivisesti meillä töissä, Pajuharju mainitsee loppuun.www.harvia.fiArtikkeli on julkaistu Keski-Suomen Yritysmaailma -lehdessä 3/2020.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä