Sepa Oy on täyden palvelun infratavaratalo

Facebook
05.07.2021 | Yrityselämässä tapahtuu

Sepa Oy on toimittanut vuodesta 1982 lähtien jo lähes 4 miljoonaa kattoristikkoa. Sepan tehtaat sijaitsevat Keiteleellä ja Porvoossa ja yrityksen markkinaosuus on noin 35%. Suuri kapasiteetti takaa nopeat ja edulliset toimitukset joka puolelle Suomea. Laadukkaan tuotannon takeena on oma suunnittelu, nykyaikaisimmat tuotantovälineet ja Sepa Oy:lle ainoana ristikkovalmistajana Inspecta-Sertifiointi Oy:n myöntämät ISO 9001- ja ISO 14001-sertifikaatit sekä ensimmäisenä suomalaisena ristikkovalmistajana myönnetty CE-merkin käyttöoikeus.

- Asiakaslähtöisyys yhdessä hyvän teknisen ja teknologisen osaamisen kanssa ovat avain menestykseen. Nykypäivän yritys ei voi olla vain tekijä, vaan sen on oltava myös innovoija. Yrittäjän on nähtävä vaivaa sen eteen, miten tuotteita voidaan jatkuvasti parantaa ja miten tuotekehitykseen voidaan mennä mukaan entistä vahvemmin, Sepa Oy:n kehitysjohtaja Olli Hentunen määrittelee.

Hentunen kertoo, että Sepan tilauskanta tehtaalla on parempi kuin moneen vuoteen.

- Ristikkorakenteita lähtee tehtaalta parhaimmillaan jopa 5000 yksikköä viikossa. Vaikka raaka-aineen saanti ja hintavaihtelut tuottavat jollakin tasolla pientä päänvaivaa, niin hyvin olemme siitä selvinneet, Hentunen sanoo ja jatkaa:

- Tilauskannan kasvaessa olemme rekrytoineet lisää henkilökuntaa ja tarvetta on vahvistaa kaikkia osa-alueita. Tällä hetkellä vakituinen, motivoitunut henkilömäärä on noin 100.

Sepan historian suurin hanke: Kirri–Tikkakoski meluesteet

Sepa Oy toimittaa Kirri-Tikkakoski tiehankkeeseen meluesteet. VT 4 Kirri-Tikkakoski hanke on yksi Suomen suurimmista käynnissä olevista tiehankkeista. Hankkeen tavoitteena on valtatien 4 parantaminen moottoritienä välillä Kirri-Tikkakoski Jyväskylä ja Vehniä Laukaa.

- Olemme tehneet vahvaa yhteistyötä Väyläviraston kanssa ja hakeneet taloudellista ratkaisua meluesteiden osalta. Tiehankkeessa meluestettä on noin 5 kilometrin matkalla. Meluesteet ovat CE-merkittyjä, puurakenteisia ja heijastavia. Runkorakenteena on suomalainen, luja kuusitavara, joka on erittäin ympäristöystävällinen tuote. Kokonaisprojekti toimitetaan asiakkaalle avaimet käteen periaatteella. Kyseessä on ST-urakkamalli, johon kuuluu meluesteiden suunnittelu, valmistus ja asennus sekä paalutus ja kaikkein materiaalien toimitus. Urakka kestää kesäkuuhun 2022 saakka. Lisäksi olemme toimittaneet kohteessa rakennettaviin siltoihin siltapukit ja tarvittavat sahatavarat, yhteensä noin 30 rekkakuormaa, Hentunen selvittää.

Sepalla on alkamassa syksyllä toinen vastaavanlainen urakka kuin Kirri-Tikkakoski.

- Kyseessä on E18 Turun kehätien Kausala-Pukkila. ns. KaPu -hanke. Toimitamme kohteeseen CE-merkityt tuotteet ja urakka kestää kesälle-2022.

Vientikauppaan panostetaan merkittävästi

Hentunen kertoo, että Sepa on panostanut infra-tuotteiden osalta vahvasti vientikauppaan, lähinnä Ruotsiin.

- Ruotsin vientikauppa tulee olemaan tärkeä osa Sepan liiketoimintaa infra-kaupan osalta. Olemme löytäneet hyvän yhteistyökumppanin, joka tulee toimimaan jatkossa Sepan tuotteiden maahantuojan roolissa.

Sepa panostanut vaativiin muottirakennelmiin

SEPA-siltamuottirakenteet mitoitetaan valu- ja työkuormille valmiiksi valmistajan toimesta, minkä vuoksi valun aikaisia telineitä ja muita rakenteita saadaan kevennettyä ja järkeistettyä. Sillan kannen, palkkien ja pilareiden muodot saadaan mittatarkasti valmiiksi muotteihin. Tämän ansiosta asennusvalmiina toimitettavien muottien käyttö myös nopeuttaa ja joustavoittaa työtä merkittävästi. Samalla työmaat pysyvät helpommin siisteinä eikä esim. hukkasahatavaraa synny entiseen tapaan.

Hentunen kertoo, että Sepan kehittämällä uusimalla siltainnovaatiolla toimitettiin äskettäin Helsingin rautatieasemalle 9 kpl väliaikaisia puusiltoja. -Kaisantunneli-hankkeen väliaikaisten siltojen kannatinpalkkina toimii ristikkorakenteet, jonka päälle on tehty kansi. Yksi silta on pituudeltaan 20 metriä pitkä ja 3 metriä leveä, Hentunen kertoo.

Sepa satsannut viime vuosina voimakkaasti infrasegmentin kehittämiseen

- Sen tuloksena olemme luoneet useita innovatiivisia ratkaisuja etenkin meluesteiden suunnitteluun, valmistukseen ja asennuksiin. Tämän kehitystyön myötä meluesteiden äänieristävyys-, heijastavuus- ja absorbointiominaisuudet ovat parantuneet merkittävästi. Meluesteissä käyttämämme kuusi on materiaalina ekologinen vaihtoehto, ja sillä päästään jopa 6,5 metrin jänneväleihin. Ulkoverhousta voidaan valmistaa asiakkaan yksilöllisten toiveiden ja tarpeiden mukaisesti, Hentunen selvittää.

- Olemme toimittaneet Luumäki-Imatra kaksoisrata-raidehankkeen kahteen eri kohteeseen puurakenteiset absorboivat ratameluesteet. Hankkeet ovat pituudeltaan noin 1500 ja 1650 metriä. Sepa toimittaa melueste-elementit ja tilaaja asentaa ne itse paikalleen. Meluesteisiin on tehty tarvittavat lujuuslaskelmat. Runkorakenne on CE-merkitty. Meluesteen äänieristävyys on B3/33 dB ja absorptio A3/9 dB. Tuote on erittäin kilpailukyinen hinnaltaan. Melueste on nopea asentaa ja materiaaliltaan erittäin laadukas, Olli Hentunen kuvaa.

Artikkeli on julkaistu Savon Yritysuutiset -lehdessä 3/2021.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia